Pierwsze zbudowane w XX w. w Polsce okręty przeciwminowe przetrwały wojnę i po epizodzie pływania pod banderą Kriegsmarine kontynuowały służbę pod biało-czerwoną banderą, ale z orłem bez korony aż do lat 70. XX w.
Numer projektu sugeruje modyfikację stworzonej jeszcze pod koniec lat 60. XX w. w Związku Radzieckim konstrukcji. Linie teoretyczne kadłuba przenoszą nas już jednak w ostatnią dekadę poprzedniego stulecia, podobnie jak spora część montowanego na pokładach uzbrojenia i wyposażenia elektronicznego.
Cztery jednostki typu Virginia zamykają jak na razie historię amerykańskich krążowników rakietowych o napędzie atomowym. Były najliczniejszymi reprezentantami w swojej klasie w US Navy. Pierwotnie projektowano je jako okręty eskortowe klasy DLGN, jednak z uwagi na zmiany w klasyfikacji z chwilą wejścia do służby otrzymały sygnatury CGN.
Choć zbudowane dla dwóch niemieckich armatorów, służbę kończyły pod siedmioma innymi banderami. Na ich losy wpływ miała przede wszystkim I wojna światowa. Omówione w tym artykule liniowce po zbudowaniu należały do największych jednostek pasażersko-towarowych na świecie. Mogły przewozić spory ładunek towarów oraz nawet...
Chociaż po dojściu Hitlera do władzy w Niemczech i przemianowaniu Reichsmarine na Kriegsmarine snuto dalekosiężne plany wielkiej rozbudowy marynarki wojennej, w tym także w klasie lekkich krążowników, ostatecznie zbudowano ich łącznie sześć. Ostatnim okrętem w tej klasie był zbudowany w latach 1933–1935 okręt o nazwie Nürnberg.
Po lądowaniu na Sumatrze i zdobyciu przez Japończyków 15 lutego 1942 roku Palembang alianci wycofali się następnego dnia na Jawę. Wyspa ta stanowiła ośrodek administracyjny Holenderskich Indii Wschodnich, a kampania w ich obronie miała potrwać jeszcze tylko trzy tygodnie.
O strukturze szeroko rozumianego przemysłu ciężkiego, którego tylko niewielkim elementem był zdominowany przez państwo sektor zbrojeniowy, wspomina się rzadko w obecnej dyskusji na temat WP okresu międzywojennego. Skoncentrowana na zagadnieniach sprzętowych i organizacyjnych dyskusja wydaje się omijać kwestię...
Artykuł przestawia dzieje 152. Eskadry Myśliwskiej, która powstała w ramach III/5 Dywizjonu Myśliwskiego, powołanego do życia w końcu 1937 roku. Jej piloci pomimo krótkiego stażu w jednostce jesienią 1938 roku wyróżnili się na Centralnych Zawodach Lotnictwa Myśliwskiego. W pierwszych dniach września walczyli w ramach Armii „Modlin”...
Czołg KW w 1940 roku był konstrukcja nowatorską, niemającą odpowiednika wśród wozów bojowych z całego świata. Jego twórcom udała się koncepcja połączenia grubego pancerza z armatą dużego jak na tamte lata kalibru. Znacznie gorzej było z wykonaniem. Sowiecki przemysł czołgowy nie był w stanie zapewnić odpowiedniej jakości produkcji.
W drugiej połowie lat trzydziestych podjęto w Polsce studia nad własnym projektem pistoletu maszynowego. Powstała w ich wyniku konstrukcja autorstwa inż. Jana Skrzypińskiego i Piotra Wilniewczyca znana jako Mors jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych prototypowych modeli uzbrojenia międzywojennego Wojska Polskiego (WP).
Wszelkie rozważania o bitwie ardeńskiej, która na Zachodzie wciąż cieszy się dużą popularnością, należy zacząć od tego, że w grudniu 1944 roku Niemcy nie przeprowadzili tam żadnego blitzkriegu, ani w pojęciu potocznym, ani w jako tako rzeczowym. Sam fakt oparcia ofensywy – w aspekcie zarówno planistycznym, jak i realnym, wykonawczym – na...
24 grudnia 1944 roku alianci zdecydowali się na przeprowadzenie nad Ardenami nokautującej operacji pełnymi siłami. W efekcie sama 8. Air Force wysłała aż 2046 bombowców strategicznych w osłonie 853 myśliwców, celem zaatakowania dwóch grup celów – baz Luftwaffe generalnie na linii Renu, a więc w strefie taktycznej, przez co uderzenie...
Myśliwiec przechwytujący J5N Tenrai został skonstruowany w firmie Nakajima w latach 1943–1944. Miał być przeznaczony do zwalczania amerykańskich ciężkich bombowców Boeing B-29 Superfortress. Był jedynym jednomiejscowym dwusilnikowym myśliwcem przechwytującym lotnictwa Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej.
Pojawienie się na świecie aparatów latających cięższych od powietrza dość szybko zwróciło uwagę wojska na ich potencjał militarny. W przeciwieństwie do wcześniej stosowanych balonów, nareszcie można było przemieszczać się w pożądanym kierunku w miarę niezależnie od wiatru i to ze znaczną jak na owe czasy prędkością.
W latach 70. Boeing skonstruował wersję CH-47D, a na jej bazie wersje dla sił specjalnych MH-47D i MH-47E. Dwie dekady później pojawiły się wersje CH-47F i MH-47G, a kilka lat temu ich najnowsze odmiany Block II. Po ponad 60 latach od oblotu prototypu Chinook wciąż jest produkowany i modernizowany, wciąż znajdując nowych nabywców.
Wojska rosyjskie utrzymały inicjatywę na wszystkich odcinkach frontu, odnotowując powolne, lecz wyraźne postępy, choć tylko w skali taktycznej, i zajmując w ciągu miesiąca około 600 km2 ukraińskiego terytorium, głównie w rejonie na południe od miejscowości Kurachowe, która została już częściowo zajęta.
Rankiem 25 grudnia 2024 roku w Kazachstanie doszło do katastrofy samolotu Embraer ERJ-190 należącego do linii Azerbaijan Airlines. Samolot lecący z Baku do Groznego rozbił się podczas próby awaryjnego lądowania w porcie lotniczym Aktau. Okoliczności zdarzenia, w którym zginęło 38 z 67 osób obecnych na pokładzie, wciąż nie są...
Słowo „projekt” upowszechniło się w ostatnich dekadach do tego stopnia, że stosujemy je myśląc nawet o planowaniu wakacji czy remoncie łazienki. Nie powinno zatem dziwić, że również w przemyśle zbrojeniowym niemal każde z prowadzonych przedsięwzięć jest projektem – mniejszym lub większym – ponieważ związane jest z ryzykiem...
W grudniu 2024 roku w miesięczniku „NTW” opublikowaliśmy wywiad z gen. dyw. pil. Ireneuszem Nowakiem, Inspektorem Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, dotyczący rozwoju Sił Powietrznych, w części obejmującej obszar lotnictwa taktycznego. W bieżącym numerze publikujemy kontynuację tego wywiadu...
Po wdrożeniu do służby na początku lat 50. XX wieku pierwszych masowo produkowanych w Szwecji odrzutowych samolotów myśliwskich Saab 29 Tunnan (1951 rok) oraz kilku wariantów cięższego samolotu Saab 32 Lansen (1954) kontynuowano prace nad projektami bojowych maszyn o napędzie odrzutowym.