Statki i okręty

Uszczegółowiona oferta koreańskiej Hanwha Ocean dla Orki

Program pozyskania okrętów podwodnych nowego typu kryptonim Orka trwa już ponad dekadę i pozornie niewiele się w nim dzieje. Z jednej strony - to prawda – postępowanie formalnie jeszcze się nie rozpoczęło, mimo zapewnień kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej o podjętych działaniach, aby „umowa na pozyskanie okrętów... podwodnych 

Zobacz więcej

Korwety rakietowe – alternatywa czy ekonomiczna konieczność. Cz. 1

W dobie dynamicznych zmian geopolitycznych i globalnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem, nowoczesne wielozadaniowe korwety rakietowe odgrywają istotną rolę w zapewnieniu stabilności i ochrony interesów narodowych na morzach. Ich mobilność, zdolność do szybkiego reagowania i zaawansowane systemy uzbrojenia sprawiają...

Zobacz więcej

Rosyjski strażnik wybrzeża. Artyleryjski kompleks A-222 Bierieg

Marynarka Wojenna Federacji Rosyjskiej, jako jedna z nielicznych na świecie, do osłony i obrony linii brzegowej oraz kluczowych portów i baz, wykorzystuje lądowe lufowe środki artyleryjskie. O ile jeszcze kilka dekad temu widok na wybrzeżu mniej czy bardziej trwałych stanowisk artyleryjskich nie zaskakiwał, by przypomnieć nawet i polskie...

Zobacz więcej

Zawiłe losy drugiej północnokoreańskiej fregaty

Korea Północna od dziesięcioleci inwestuje ogromne środki w rozwój potencjału militarnego. Po rozbudowie wojsk lądowych, broni rakietowej i opanowaniu technologii produkcji broni jądrowej, przyszła kolej na marynarkę wojenną. Nie zawsze jednak te prace przebiegają bezproblemowo… Gdy w rekordowym tempie zbudowano i 25 kwietnia...

Zobacz więcej

Okręty Regia Marina pod sowiecką banderą

10 lutego 1947 roku w Paryżu podpisano traktat pokojowy pomiędzy byłymi sojusznikami Rzeszy Niemieckiej a aliantami. Podpis pod układem ze strony Włoch złożył Roberto Lupi di Soragna, urzędnik Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Układ został ratyfikowany przez Zgromadzenie Konstytucyjne 31 lipca i wszedł w życie 15 września tego samego roku.

Zobacz więcej

Małe okręty podwodne – perspektywy rozwoju

Geneza jednostek podwodnych o niskiej wyporności, przeznaczonych głównie do działań w strefie przybrzeżnej, teoretycznie sięga jeszcze lat I wojny światowej, jednak z praktycznego punktu widzenia jest to idée fixe wywodząca się bezpośrednio sprzed drugiego światowego konfliktu. Konstrukcji tego rodzaju używało wówczas kilka państw...

Zobacz więcej

Pierwsza północnokoreańska fregata rakietowa

Korea Północna ma nieograniczony dostęp do dwóch mórz: Japońskiego na wschodzie i Żółtego na zachodzie. Nie dysponuje jednak ani rozbudowaną infrastrukturą portową, ani stoczniową. Ma także słabą marynarkę wojenną, dysponującą głównie małymi i przestarzałymi okrętami o znikomej wartości bojowej. 

Zobacz więcej

Włoskie okręty podwodne doby zimnej wojny

Włosi chcą ostatecznie odzyskać utracone po II wojnie światowej zdolności do produkcji własnych projektów okrętów podwodnych. Ich droga do celu pokazuje jednak, jak długotrwałym procesem jest powrót do utraconych kiedyś możliwości budowy tych dość skomplikowanych jednostek bojowych.

Zobacz więcej

Wrak na mieliźnie: US Navy w latach 1865–1882

Cała ta flota, która przeszła do historii dzięki największemu osiągnięciu w owej wojnie – najszczelniejszej blokadzie wybrzeża, jaką kiedykolwiek ustanowiono – należy do przeszłości. Rozwiązano ją szybciej nawet niż utworzono. Pozwolono jej zniknąć bez podjęcia próby zastąpienia przestarzałych jednostek innymi, odpowiedniego typu. 

Zobacz więcej

Zimnowojenne modyfikacje projeku 68

Radzieckie krążowniki projektu 68, choć zaprojektowane jeszcze na przełomie lat 30. i 40. XX w., zaczęły wchodzić do służby po modyfikacjach pierwotnej dokumentacji jako warianty 68K i 68bis dopiero po zakończeniu II wojny światowej. To sprawiło, że generalnie spóźniły się o około dekadę, a to dla rozwoju okrętów był bardzo ważny okres...

Zobacz więcej

Ostatnie „blaszanki” US Navy – krążowniki ciężkie typu Portland. Cz. II

Krążowniki ciężkie typu Portland okazały się w praktyce dość kłopotliwe w eksploatacji. Przy ich projektowaniu starano się co prawda wzmocnić ochronę bierną, jednak wciąż nie uzyskano w pełni zadowalających rezultatów. Mimo to należały do najlepiej opancerzonych jednostek w swoim czasie. 

Zobacz więcej

U-38 po raz kolejny – Persia

7 listopada 1915 r. niemiecki okręt podwodny U 38 zatopił na wodach między Sardynią i Sycylią włoski liniowiec pasażerski Ancona. Zginęło ponad 200 osób, w tym obywatele Stanów Zjednoczonych, co wywołało poważny kryzys dyplomatyczny. Jego sprawca, kpt. mar. Max Valentiner, wbrew oficjalnym deklaracjom nie został ukarany, a wręcz...

Zobacz więcej

Niepozorne muzeum na Dunaju

Odwiedzający różne miejsca na świecie shiploverzy szukają ciekawych obiektów do zwiedzenia. W sposób naturalny najwięcej można ich znaleźć w portach lub przystaniach położonych nad brzegami mórz i oceanów. Czasem jednak warto zainteresowanie skierować na rzeki. Przykładem niech będzie Dunaj i Budapeszt...

Zobacz więcej

Marynarskie nowości

Poprzedni rok początkowo nie zapowiadał znaczących zmian w planach zakupów nowego uzbrojenia i wyposażenia dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Koniec przyniósł jednak nadzieję, że z coraz większych sum przeznaczanych z budżetu na modernizację techniczną „skapnie” coś także dla marynarzy. Oby na niej się nie skończyło.

Zobacz więcej

Przyszłość lotniskowców typu Queen Elizabeth

Dwa brytyjskie lotniskowce typu Queen Elizabeth to największe okręty, jakie kiedykolwiek zbudowano w Europie. Są przy tym absolutnymi liderami pośród jednostek tej klasy dysponujących napędem konwencjonalnym. Ich projektowanie i budowa trwały dość długo, co spowodowane było m.in. kryzysem ekonomicznym w 2008 r. Kwestie finansowe...

Zobacz więcej

Niszczyciele z Malty – wiosna 1943 roku

Po tym, jak oddziały brytyjskiej 8. Armii zajęły Trypolis, a wojska Osi w Afryce Północnej zostały zepchnięte do Tunezji, okręty włoskie dodatkowo zabezpieczyły trasy statków płynących do Tunisu i Bizerty za pomocą zagród minowych. Wysyłanie przez aliantów większych jednostek nawodnych na wody Cieśniny Sycylijskiej byłoby zbyt ryzykowne, więc dopiero...

Zobacz więcej

Betonowy pancernik (Fort Drum). Część 2

Rozpoczętą w kwietniu 1909 roku budowę Fortu Drum ukończono w połowie 1918 roku, a 17 czerwca oficjalnie przekazano ową  fortyfikację Korpusowi Artylerii Nadbrzeżnej Armii Stanów Zjednoczonych. Po sprawdzeniu wszystkich urządzeń – w tym dział artylerii głównej, aż do 1941 roku placówka ta była obsadzona jedynie szkieletową załogą...

Zobacz więcej

Szwecja buduje okręty podwodne na Bałtyk

Z pokolenia na pokolenie marynarzy, z generacji na generację okrętów podwodnych – szwedzka flota podwodna wraz z przemysłem przygotowuje się do wypełniania zadań na swoim głównym teatrze operacyjnym, którym jest Morze Bałtyckie. Przygotowuje wobec najważniejszego potencjalnego zagrożenia, które przyjść może ze wschodu.  

Zobacz więcej

Kosztowny eksperyment, czyli amerykańskie okręty typu Zumwalt

Trzy eksperymentalne, tzw. „niszczyciele rakietowe” (w istocie krążowniki ciężkie) typu Zumwalt przechodzą obecnie poważną modernizację, a w zasadzie – przebudowę, z czego jednostka prototypowa DDG-1000 jest już ponownie operacyjna. Okręty te wywodzą się jeszcze z pierwszego programu wymiany pokoleniowej...

Zobacz więcej

Pancernik kieszonkowy Deutschland / Lützow

Niemiecki okręt pancerny Deutschland zbudowany w latach 1931–1933 był okrętem oryginalnym i zarazem wymykającym się obowiązującym na świecie w owych latach ustalonym klasyfikacjom dotyczącym okrętów wojennych. Nazywanie go pancernikiem to pewne nadużycie, nie był też jednak krążownikiem z uzbrojeniem przewyższającym...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter