Atak na Pearl Harbor rozpoczął się tuż przed północą 7 grudnia 1941 roku czasu jawajskiego, a wiadomość o nim dotarła do holenderskiego naczelnego dowództwa w Batawii 8 grudnia około godz. 3.00. O godz. 5.33 Vice-Admiraal Conrad Emil Lambert Helfrich, dowódca Koninklijke Marine, wysłał wszystkim jednostkom KMi Marine Luchtvaartdienst wiadomość...
Po interwencji naziemnej 2 września 1939 roku toruński III/4 Dywizjon stracił cztery samoloty wraz z zaginionymi pilotami. Koledzy nie znali ich losu. Nie mogło tego zrekompensować zgłoszenie zestrzelenia siedmiu Dornierów Do 17. Mimo to piloci rwali się do walki. Nadchodzący dzień przyniósł kilka kolejnych zwycięstw.
Historię służby pierwszych polskich odrzutowców myśliwskich Jak-23 przedstawiliśmy w „TW Historia” Numer Specjalny 2/2024. To jednak MiG-15 i jego kolejne warianty produkcyjne zmieniły oblicze naszego lotnictwa wojskowego.
W tragicznym wrześniu 1939 roku załogi samolotów komunikacyjnych PLL LOT wykonały 25 lotów przez kraje nordyckie. W ich trakcie korzystano z uprzejmości władz Danii, Estonii, Finlandii, Norwegii i Szwecji. Jedyne statki powietrzne LOT-u uratowane z kraju dotarły do Wielkiej Brytanii właśnie tą trasą...
W kwietniu 1941 roku dwa pierwsze zwycięstwa powietrzne uzyskał nowo zorganizowany 316. Dywizjon Myśliwski „Warszawski”. Oba tyczyły się przechwyconych w rejonie Kanału Bristolskiego bombowców Heinkel He 111, atakujących aliancką żeglugę na Atlantyku.
Francuskie Siły Powietrzne i Kosmiczne (Armée de l'Air et de l'Espace, AAE) mają obecnie około 540 samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków powietrznych. Wiele z nich pochodzi z lat 80., a nawet 70. XX wieku, czyli ma za sobą ponad 40 lat eksploatacji. Są jednak modernizowane w celu przystosowania do aktualnych wymagań.
Lipiec był kolejnym miesiącem intensywnych starć na całej długości frontu. Co do zasady Rosjanie nadal zachowywali inicjatywę i nacierali, ale szturmy były realizowane najczęściej za pomocą niewielkich grup taktycznych, które miały ograniczone cele. Dość regularne postępy siły rosyjskie odnotowały jedynie na kierunkach Pokrowska i Torecka.
Od publikacji ostatniego artykułu z nieniniejszego cyklu, którego narracja zakończyła się na sierpniu 2023 roku, doszło do podpisania szeregu umów dotyczących nabycia nowych statków powietrznych i zapasów środków bojowych, co jest jasnym sygnałem, że przyspieszona modernizacja techniczna nie zwalnia tempa.
Odbywający się w dniach 22–26 lipca Farnborough International Airshow to jedna z największych imprez branżowych, która niegdyś śmiało konkurowała z salonem lotniczym w Paryżu. W tym roku pod względem liczby statków powietrznych prezentowanych na ziemi i na niebie było jednak wyraźnie skromniej niż zazwyczaj.
Po raz pierwszy koncepcję „kieszonkowego” powietrznego bezzałogowca X-FRONTER, opracowanego przez Grupę WB, poznaliśmy w 2022 roku. Ta pierwsza, wiosenna jeszcze prezentacja, wpisywała się już w widoczny i na początku wojny rosyjsko-ukraińskiej trend, że powietrzne bezzałogowce coraz mocniej pokazują swoje znaczenie dla współczesnego pola walki.
Agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, która rozpoczęła się z pełną siłą 24 lutego 2022 roku, stała się pierwszą od II wojny światowej wojną w Europie na taką skalę, w której użyte zostały wszystkie rodzaje broni (z wyjątkiem nuklearnej). Siły obrony Ukrainy muszą stawić czoła znacznie większemu i silniejszemu przeciwnikowi, często...
Blisko trzy lata temu, 7 września 2021 roku, podpisana została umowa ramowa na dostawę systemu obrony powietrznej krótkiego zasięgu Narew. Podstawowym sensorem tego systemu ma być Radar Wielofunkcyjny Kierowania Ogniem (RWKO) Sajna, przeznaczony do wykrywania i śledzenia celów, a także wstępnego naprowadzania na nie...
Odrzutowy samolot szkolno-treningowy T-7A Red Hawk został skonstruowany w połowie minionej dekady wspólnie przez Boeing i Saab jako kandydat do programu T-X, którego celem było pozyskanie następcy T-38C w procesie zaawansowanego szkolenia pilotów Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
12 marca 1999 roku w Independence w stanie Missouri w Stanach Zjednoczonych polski minister spraw zagranicznych Bronisław Geremek przekazał na ręce amerykańskiej sekretarz stanu Madeleine Albright podpisany akt przystąpienia Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Tego dnia Polska oficjalnie stała się członkiem NATO.
Z chwilą wejścia polskiego lotnictwa wojskowego do NATO pojęcie bezzałogowych statków powietrznych (BSP) było znane jedynie teoretycznie. Na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP nie było bowiem żadnych aparatów tego rodzaju. Postęp techniczny, wydarzenia na arenie międzynarodowej oraz wykorzystanie maszyn bezpilotowych na polu walki sprawiły...
Wejście Polski w struktury NATO zastało lotnictwo śmigłowcowe w stosunkowo dobrym stanie, ze względu na liczebność floty i jej różnorodność, wynikającą z zadań, jakie przed nią postawiono. Używanymi typami wiropłatów były różne wersje śmigłowców Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24 i W-3 Sokół.
Lotnictwo transportowe pełniło w strukturach polskiego lotnictwa wojskowego niewielką rolę. W razie konfrontacji z NATO działania tej formacji miały zostać bowiem wsparte przez samoloty radzieckie. To one miały zabezpieczyć manewr przerzutu 6. Pomorskiej Dywizji Powietrznodesantowej w ramach operacji opanowania największej duńskiej wyspy Zelandia.
Wchodząc w 1999 roku w struktury NATO polskie lotnictwo wojskowe borykało się z problemami typowymi dla państw byłego bloku wschodniego, które dołączały do Sojuszu. Przede wszystkim posiadane statki powietrzne można było jedynie prowizorycznie dostosować do współdziałania z maszynami zachodnimi.
Mieczysław Mümler był jednym z najstarszych polskich myśliwców walczących w czasie drugiej wojny światowej, przez siedem lat dowodził 132. Eskadrą Myśliwską, od 1937 roku poznańskim III/3. Dywizjonem Myśliwskim, który poprowadził do boju we wrześniu 1939 roku.