W walki z sowieckimi korpusami była zaangażowana znaczna część sił 1. Grupy Pancernej (GPanc), ale czołówka niemieckich wojsk pancernych dalej szybko posuwała się na wschód, wykorzystując lukę we froncie powstałą po odrzuceniu 228. Dywizji Strzeleckiej (DS). Dzięki temu grupa bojowa złożona z piechoty zmotoryzowanej zdołała...
Kosztowny moździerz kalibru 220 mm wz. 32, który Wojsko Polskie zakupiło w czeskim koncernie Škoda, stał się dla wielu dzisiejszych historyków wojskowych symbolem źle wydatkowanych pieniędzy budżetowych, które z powodzeniem można było przeznaczyć na pilniejsze potrzeby armii. W tym kontekście wypowiadali się jeszcze przed wojną również czynni wojskowi...
Miasteczko St. Vith (Saint-Vith/Sankt Vith, w skrócie St. Vith) położone jest w południowo-zachodniej Belgii, na pograniczu z Niemcami i Luksemburgiem. Kilka kilometrów na wschód od niego płynie rzeka Our, która jest jednocześnie granicą państwową. Miejscowość, położona w zalesionym paśmie górskim Ardenów, stanowiła...
Samoloty szturmowe Iljuszyn Ił-2 brały udział w działaniach bojowych niemal od samego początku operacji „Barbarossa” w czerwcu 1941 roku. W radzieckich jednostkach bojowych maszyny Iljuszyna wytrwały aż do końca wojny, stając się jednym z symboli zwycięstwa Armii Czerwonej nad Niemcami.
W październiku 1941 roku zakłady firmy Avro w Chadderton zaczęły opuszczać pierwsze seryjne bombowce czterosilnikowe typu Lancaster. Trafiały do dwóch dywizjonów Królewskich Sił Powietrznych, w których zadebiutowały bojowo w pierwszych dniach marca 1942 roku w lotach na minowanie.
Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...
W 2018 roku łącznie na obronność wydatkowano 42,5 mld PLN, czyli o 5,2 mld PLN (14,1%) więcej niż rok wcześniej. Nie tylko wykorzystano wszystkie dostępne środki zapisane na ten cel w ustawie budżetowej, ale przekroczono plan o 1,4 mld PLN (3,4%), co po 2007 roku się nie zdarzało.
Ewolucja okrętów podwodnych typu 209 trwa nieprzerwanie od drugiej połowy lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to rozpoczęto budowę pierwszej jednostki w wersji 209/1100 dla Grecji (pierwotnie miała trafić do Iranu). Jak się później okazało, był on protoplastą kilku odmian wciąż unowocześnianych jednostek...
12 września br. brytyjskie Ministerstwo Obrony (Ministry of Defence, MoD) oficjalnie potwierdziło informacje dotyczące wyboru oferty zespołu Babcock Team 31 jako preferowanego projektu w postępowaniu na zakup pięciu nowych fregat typu 31. Potwierdziły się tym samym nieoficjalne informacje dotyczące wyboru zwycięskiego rozwiązania.
Niemiecki bojowy wóz piechoty nowej generacji – Schützenpanzer (SPz) Puma – jest systemem uzbrojenia ciągle budzącym kontrowersje. Z jednej strony stanowi pierwszy seryjny bwp nowej ery, z drugiej zaś posiada liczne, nieoceniane jednoznacznie pozytywnie rozwiązania oraz wyjątkowo wysoką cenę jednostkową.
Jednym z najważniejszych aspektów historii i ewolucji broni pancernej jest kwestia jej ochrony. Początkowo stawiano na relatywnie proste i tanie osłony stalowe, jednak „wyścig pomiędzy mieczem i tarczą” sprawił, że ewolucja tego obszaru znacząco przyspieszyła na przestrzeni ostatnich 40 lat...
W kwietniu 1949 roku rozkazem Nr 079/Org. ministra obrony narodowej marszałka Michała Roli-Żymierskiego polecono szefowi Sztabu Generalnego (SG) Wojska Polskiego sformowanie Grupy Organizacyjno-Przygotowawczej Dowództwa Obrony Przeciwlotniczej. Grupa ta na podstawie rozkazu Nr 011/Org.
Po trwającym ponad 18-miesięcy procesie weryfikacyjnym, opracowanego kilka lat wcześniej, programu szkoleniowego na samolot M-346, w Siłach Powietrznych RP dopuszczono do lotów czterech pierwszych podchorążych. Pierwszy wylot miał miejsce 16 kwietnia br., rozpoczynając tym samym nowy rozdział w historii...
W czasie II wojny światowej Szwecji udało się zachować neutralność. Nie było to łatwe dla kraju, którego obaj sąsiedzi uczestniczyli w konflikcie. Rozwój wydarzeń i przyspieszony postęp techniczny sprawiły jednak, że szwedzka flota w latach 40. XX w. musiała przejść poważną metamorfozę.
Liczba okrętów eskortowych brytyjskiej marynarki wojennej – niszczycieli i fregat – stale spada i od kilku lat znajduje się na poziomie nienotowanym w ostatnich kilkudziesięciu latach. W 2005 r. Royal Navy miała 31 niszczycieli i fregat, w 2019 r. ich liczba wynosi 19 – są to wprawdzie jednostki w miarę nowoczesne, ale ich liczba jest niewystarczająca...
Zbudowane pod koniec lat 30. XX w. lotniskowce Shōkaku i Zuikaku były ówcześnie jednymi z najlepszych w świecie okrętów tej klasy, a do końca swojej służby pozostały jednymi z najlepszych lotniskowców japońskich. Powstały w czasie, gdy japońskiej floty nie obowiązywały już ograniczenia traktatowe. Miały solidne opancerzenie i potężną siłownię.
Największe, jak dotąd, okręty Marine Nationale – dwa pancerniki typu Richelieu – wyróżniały się przede wszystkim nietypowym rozmieszczeniem głównego i pomocniczego uzbrojenia. Zwykle artyleria znajdowała się w wieżach ulokowanych na dziobie i rufie, podczas gdy Francuzi zgrupowali całość w dwóch czterodziałowych wieżach na dziobie...
Tylko siedem niemieckich okrętów podwodnych oceanicznego typu IX C/40, IX D2 i X B zaniechało dalszej walki i skapitulowało w chwili zakończenia II wojny światowej w Kanadzie i USA. W gronie tych jednostek zaledwie jedna mogła pochwalić się udziałem w sześciu patrolach bojowych oraz zatopieniem okrętu i statku nieprzyjacielskiego.
Napięcie w cieśninie Ormuz jest niemal stałym elementem współczesnych stosunków międzynarodowych. Źródeł owego fenomenu upatrywać można jeszcze w 1979 r., kiedy to rewolucja islamska obaliła w Iranie monarchię, ustanawiając na jej miejscu teokratyczną republikę islamską.
Odbywające się cyklicznie co dwa lata w Londynie targi Defence and Security Equipment International (DSEI) za każdym razem gromadzą czołówkę zachodnich przedsiębiorstw zbrojeniowych. Trend ten został utrzymany w 2019 r. również w kontekście systemów morskich.