Lotniczą legendą frontu wschodniego jest samolot szturmowy Iliuszyn Ił-2. W trudnych pierwszych miesiącach wielkiej wojny ojczyźnianej podstawowym jednosilnikowym samolotem uderzeniowym radzieckich sił powietrznych była jednak inna maszyna – lekki bombowiec bliskiego zasięgu Suchoj Su-2.
Dwumiejscowe myśliwce pokładowe Fairey Firefly weszły do służby jesienią 1943 r., a w lecie 1944 r. przeszły chrzest bojowy podczas nalotów na niemiecki pancernik Tirpitz. Pod koniec drugiej wojny światowej walczyły na Dalekim Wschodzie, a w latach 1950–1953 w wojnie koreańskiej.
Należące do Aeronautica Militare Italiana (AMI – Włoskich Sił Powietrznych) jednostki SAR i CSAR przechodzą właśnie proces modernizacji, który został zapoczątkowany w 2012 roku wprowadzeniem do służby śmigłowców AgustaWestland (obecnie Leonardo) AW139 w zastępstwie AB-212ICO, aktualnie trwa natomiast wymiana...
W ostatnich miesiącach doszło do dwóch głośnych bankructw znanych przewoźników lotniczych. Były to niemieckie linie Air Berlin oraz brytyjski przewoźnik Monarch Airlines.
W przeszło stuletniej już historii podniebnych podróży powstało niewiele samolotów, które zasługiwałyby na miano ikony lotnictwa. Concorde jednak jest bez wątpienia jednym z nich. Osiągający dwukrotną prędkość dźwięku samolot pasażerski, który zrodził się dzięki kooperacji dwóch państw rywalizujących ze sobą przez wieki...
Śmigłowiec Mil Mi-17 to obecnie najnowszy i podstawowy wiropłat transportowy Wojska Polskiego, pozwalający realizować szereg zadań związanych z wojskowym transportem lotniczym. Zważywszy na czas trwania przetargów na nowe śmigłowce oraz terminy dostaw, a także proces szkolenia załóg i personelu obsługi technicznej...
Katar jest niewielkim państwem położonym w rejonie Zatoki Perskiej, który ma powierzchnię zaledwie 11,5 tys. kilometrów kwadratowych i jest zamieszkiwany przez 2,6 miliona mieszkańców. Niepodległość osiągnął dopiero w 1971 roku, kończąc ograniczony protektorat, jakim był objęty ze strony Wielkiej Brytanii.
Obaj południowi sąsiedzi Polski – Czechy (oficjalnie: Republika Czeska – Česká republika) i Słowacja – powstały 1 stycznia 1993 r. w wyniku pokojowego podziału Czechosłowacji. Oba kraje utworzyły własne siły zbrojne, dzieląc między siebie uzbrojenie i sprzęt wojskowy byłej armii czechosłowackiej.
Hiei należał do najstarszych jednostek japońskich uczestniczących w wojnie na Pacyfiku. Klasyfikowany początkowo jako krążownik liniowy, a od 1940 roku jako szybki pancernik, był okrętem typu Kongō, jednym z czterech. Zbudowany w latach 1911-1914 w stoczni marynarki wojennej w porcie Yokosuka, w połowie lat 20. przeszedł pierwszą modernizację...
29 lipca 1944 roku doszło do spotkania gen. por. Crerara, który był dowódcą kanadyjskiej 1. Armii oraz gen. por. Simondsa, dowodzącego kanadyjskim II Korpusem. W trakcie tej narady Crerar nakazał przystąpienie do opracowania nowej operacji wzdłuż szosy Caen–Falaie. Natarcie miało zostać wykonane w terminie nie dłuższym niż 10 dni, a celem było...
Zagadnienie wprowadzania nowych rozwiązań techniczno-technologicznych najciekawiej przedstawiało się w ZSRR, ponieważ w kraju tym istniał ogromny przemysł pancerny, ale też działała potężna flota czołgów, lecz oba te zjawiska około 1935 roku były już jednako przestarzałe. Sowieccy specjaliści z całego przemysłu zbrojeniowego, podróżując...
W rejonie miasta Bardonecchia włoską ofensywę w czerwcu 1940 roku w ograniczonym stopniu wsparła artyleria forteczna. Rozlokowano tutaj działa 75 mm/27 baterii B3 i B4 na Punta Quattro Sorelle (2698 m; były to 619. i 612. Bateria GaF), działa 149 mm/35 w Forcie Bramafam (516. Bateria GaF) oraz baterie Foens (211. GaF) i Jafferau (137. GaF).
Wieczorem 21 października do gabinetu Andrieja Nikołajewicza Tupolewa wkroczyło trzech agentów NKWD, czwarty zajął sekretariat. W tym czasie Tupolew, będący jednym z założycieli Centralnego Instytutu Aerohydrodynamicznego (CAGI), pełnił funkcję głównego inżyniera Głównego Zarządu Przemysłu Lotniczego (GUAP).
W czasie II wojny światowej Armia Czerwona masowo używała czołgów ciężkich, początkowo, to jest w latach 1941-1943, typoszeregu KW (KW z małą wieżą, zwany KW-1, KW z dużą wieżą, tzw. KW-2, KW-1S, wreszcie KW-85), a następnie IS (IS-85 na początku 1944 roku oraz IS-122 w latach 1944-1945).
Wodnosamolot obserwacyjny Mitsubishi F1M2, w kodzie alianckim nazywany Pete, był ostatnim dwupłatem przyjętym do wyposażenia Lotnictwa Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej i jedynym produkowanym seryjnie samolotem tej kategorii (pomijając nieliczne samoloty obserwacyjne Nakajima J1N1-F).
Ogólna koncepcja krajowego czołgu pływającego powstała w połowie 1935 roku, jednak początkowe ułożenie silnika poprzecznie do kierunku jazdy wymuszało konieczność zastosowania bardziej skomplikowanego układu przeniesienia. Po fiasku pierwszej koncepcji inż. Habich proponuje umieszczenie silnika klasycznie...
W Siłach Zbrojnych PRL 7. Dywizja Desantowa była przez lata jednym z najbardziej ofensywnych „narzędzi” w rękach polskich dowódców. Została stworzona w pierwszej połowie lat 60. na potrzeby wojny totalnej Układu Warszawskiego z NATO, dla której opracowano prosty plan – opanować całą Europę! W tym planie żołnierz polski miał się bić na tak zwanym froncie nadmorskim, czyli zajmować północne landy RFN i Danię. Zdobycie tej ostatniej miało otworzyć wrota, czyli Cieśniny Duńskie dla flot bałtyckich trzech państw członkowskich UW. I właśnie atak od strony morza na Jutlandię był zadaniem, którego mieli się podjąć żołnierze w niebieskich beretach.
Postępujące dynamicznie w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej upowszechnienie samolotów bojowych z napędem odrzutowym stało się impulsem dla pojawienia się wraz z nimi całej gamy nowego sprzętu naziemnego służącego zapewnieniu większego bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych. Wzrost prędkości startu i lądowania samolotów odrzutowych w połączeniu ze znaczną ilością znajdującego w ich zbiornikach paliwa lotniczego zwiększały prawdopodobieństwo intensywnego pożaru na obrzeżach bazy lotniczej w przypadku ich awarii lub katastrofy. W takich okolicznościach kluczowe dla powodzenia podejmowanych działań ratowniczych było dysponowanie przez służby lotniskowe specjalizowanymi pojazdami ratowniczo-gaśniczymi, charakteryzującymi się nie tylko znaczną dzielnością terenową i prędkością maksymalną, dzięki czemu możliwe było szybkie dotarcie do miejsca zdarzenia lotniczego, ale także odpowiednią ładownością, umożliwiającą efektywne zwalczanie pożaru za pomocą przewożonych środków gaśniczych.
Druga wojna światowa była czasem krystalizacji poglądów na temat kluczowej roli pojazdów pancernych w działaniach bojowych. Nawet, gdy później pojawiła się taktyczna broń jądrowa, te poglądy nie uległy znaczącym zmianom, gdyż pojazdy opancerzone okazały się najbardziej odpornymi na jej działanie. W czasie wojny, oprócz czołgów, na szeroką skalę używano opancerzonych dział samobieżnych. Konstrukcje takie powstawały i wcześniej, ale najwyraźniej nie potrafiono docenić ich zalet.
Radziecki czołg średni T-34 to jedna z najbardziej legendarnych konstrukcji pancernych, nie tylko okresu II wojny światowej. Od początku istnienia wóz wywoływał liczne kontrowersje. Dla jednych był to najlepszy czołg średni w dziejach, dla innych była to konstrukcja niedopracowana, obarczona licznymi mankamentami. Niezależnie od wszystkiego niemal od samego początku istnienia „trzydziestki czwórki” radzieccy konstruktorzy zdawali sobie sprawę z tego, że ich dzieło nie jest wolne od wad.