Artykuły

Rjurik

  Michał Glock     Rjurik – najlepszy krążownik  pancerny Mikołaja II   Ostatnim dużym okrętem artyleryjskim carskiej Rosji zamówionym za granicą był drugi Rjurik. Zapomnianą historię tego najlepszego we flocie Mikołaja II krążownika pancernego...

Zobacz więcej

Okręty wojny, której oficjalnie nie było

  Krzysztof Gerlach     Okręty wojny,  której oficjalnie nie było   W latach 1798-1800 toczyła się ograniczona wojna morska między Stanami Zjednoczonymi a napoleońską Francją, o tyle osobliwa, że obu stronom zależało, aby jej formalnie nie deklarować....

Zobacz więcej

Co zmieniło się w polskiej flocie handlowej w 2009 roku?

  Adam Woźniczka     Co zmieniło się w polskiej  flocie handlowej w 2009 roku?   Miniony rok, tak w światowej gospodarce jak również w żegludze, był okresem kryzysu. Dla armatorów oznaczało to znaczący spadek przewozów i stawek za nie płaconych, co...

Zobacz więcej

Polskie porty lotnicze 2009

  Jerzy Liwiński      Polskie porty lotnicze 2009     W ubiegłym roku w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków i odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Z warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka...

Zobacz więcej

Samoloty ATR 42 i ATR 72

  Michał Petrykowski       Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu  (cz. III)     W początkowej fazie programu ATR jedyną dostępną modyfikacją dostosowaną do przewozu ładunków była opisana...

Zobacz więcej

Amerykańskie bombowce i ...

  Łukasz Pacholski       Amerykańskie bombowce i samoloty tankowania  powietrznego na przełomie XX i XXI wieku     Obok wielozadaniowych samolotów myśliwskich, które są podstawą amerykańskich sił powietrznych, istotnym komponentem, dzięki któremu...

Zobacz więcej

Siły Powietrzne Rumunii

  Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero       Siły Powietrzne Rumunii  (cz. II)    Siły Powietrzne Rumunii operują z pięciu aktywnych baz lotniczych: Câmpia Turzii, Borcea-Feteşti, Bucuresti-Otopeni, Bacau i Boboc. Do...

Zobacz więcej

Alarm w Hyeres!

  Carlo Kuit, Paul Kievit       Alarm w Hyeres!     Historia Hyeres-Palyvestre sięga 1919 r., kiedy to sekretarz Marynarki Wojennej Francji zdecydował o budowie bazy lotnictwa morskiego w tym rejonie i o osuszeniu w tym celu okolicznych bagien. 1 lutego 1925 r....

Zobacz więcej

Brytyjskie Phantomy

  Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński       Brytyjskie Phantomy     Wielka Brytania była pierwszym eksportowym użytkownikiem wielozadaniowych samolotów myśliwskich McDonnell F-4 Phantom II, a zarazem odbiorcą wersji najbardziej zmienionych w stosunku do...

Zobacz więcej

STS-129 – latający magazyn

  Waldemar Zwierzchlejski       STS-129 – latający magazyn     Piąty, a zarazem ostatni w 2009 r. lot wahadłowca, niemal w całości został poświęcony doposażeniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w istotne dla jej dalszego funkcjonowania duże, zewnętrzne...

Zobacz więcej

Dymitr Atanasow

  Stanisław Dymitrow       Dymitr Atanasow  – 35 lat w bułgarskim lotnictwie     Bułgarski przemysł lotniczy dynamicznie rozwijał się w latach dwudziestych, trzydziestych i czterdziestych ubiegłego wieku. Działały trzy nowoczesne fabryki lotnicze,...

Zobacz więcej

Kawasaki Ki-61 Hien

  Krzysztof Zalewski       Kawasaki Ki-61 Hien  (cz. II)    Pierwszy seryjny Ki-61 został przekazany Lotnictwu Cesarskiej Armii Lądowej w sierpniu 1942 r., czyli nieco ponad pół roku od chwili oblatania prototypu! Było to...

Zobacz więcej

Aerospatiale AS.565SA Panther

  Fot. Carlo Kuit & Paul Kievit/Bronco Aviation       Aerospatiale AS.565SA Panther       Plakat w magazynie Lotnictwo 4/2010

Zobacz więcej

Piewszy bojowy desant spadochronowy

  Michał Fiszer Jerzy Gruszczyński       Pierwszy bojowy desant spadochronowy  Norwegia, kwiecień 1940 r.    Pierwsza wojna światowa przyniosła szerokie zastosowanie karabinów maszynowych, lotnictwa, broni masowego rażenia (bojowych środków chemicznych), a...

Zobacz więcej

Wydrzyki nad Norwegią

  Krzysztof Zalewski       Wydrzyki nad Norwegią    9 kwietnia 1940 r. siły niemieckie dokonały desantu na Norwegię. Nie był to dobry moment dla Royal Navy. Odległość wybrzeży Norwegii od Wielkiej Brytanii, przy ówczesnym zasięgu lotnictwa, wymuszała...

Zobacz więcej

Panzer-Abteilung zur besondern verwendung 40

  Zbigniew Rembisz       Panzer-Abteilung  zur besondern verwendung 40   w operacji „Weserübung”  Gdy 9 kwietnia 1940 r. siły zbrojne III Rzeszy rozpoczęły inwazję na Danię i Norwegię, wśród wydzielonych do tego zadania jednostek Wehrmachtu znajdował...

Zobacz więcej

Lotnictwo duńskie w 1940 roku

  Przemysław Skulski       Lotnictwo duńskie w 1940 roku    Choć Dania posiada tradycje lotnictwa wojskowego sięgające początku XX wieku, to jednak w okresie poprzedzającym wybuch II wojny światowej siły powietrzne tego kraju nie przedstawiały zbyt dużej...

Zobacz więcej

Norweska artyleria nabrzeżna

  Jarosław Chorzępa       Norweska artyleria nabrzeżna  1875-1940   Norweska artyleria nadbrzeżna odegrała ważna rolę w czasie walk z jednostkami niemieckimi w kwietniu 1940 roku. Największym sukcesem Norwegów było zatopienie ciężkiego krążownika...

Zobacz więcej

Bitwa o Narvik

  Zbigniew Lalak       Bitwa o Narvik    Walki toczone w kwietniu i maju 1940 roku w rejonie Narviku stały się symbolem kampanii skandynawskiej. Warto jednak zadać pytanie czy zajęcie przez aliantów portu w Narviku rzeczywiście oznaczałoby odcięcie przemysłu...

Zobacz więcej

Utrata lotniskowca HMS Glorious

  Tadeusz Klimczyk       Utrata lotniskowca HMS Glorious    Okręty wojenne w nierównomierny sposób przyciągają zainteresowanie opinii publicznej. Podczas II wojny światowej za wielki cios militarny uznawano publicznie stratę Hooda wraz z prawie całą załogą,...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter