W gronie niewypowiedzianych a zaistniałych konfliktów zbrojnych XX wieku znajduje się wojna słowacko-polska 1939 r. Konflikt rozpoczęty 1 września 1939 r. wkroczeniem sił zbrojnych Państwa Słowackiego (PS) przy boku sojuszniczej armii niemieckiej na terytorium II Rzeczpospolitej (RP) trwał aż do zakończenia jesiennej kampanii 1939 r.
Brytyjska firma Martin-Baker od końca lat 40. XX wieku jest światowym liderem w dziedzinie lotniczych foteli wyrzucanych. Dzięki nim w ciągu minionych 70 lat życie uratowało ponad siedem tysięcy lotników. Mniej znanym faktem jest to, że firma zaczęła swoją działalność od konstruowania samolotów. Wprawdzie w ciągu 10 lat zbudowała tylko cztery prototypy, ale ostatni z nich – MB-5 – uważany jest za jeden z najlepszych brytyjskich myśliwców napędzanych silnikiem tłokowym.
Rosjanie rozpływają się nad SSJ100 w zachwytach, dowodząc, że jest najnowocześniejszy, najbardziej ekonomiczny, ekologiczny i najwygodniejszy w swoim segmencie. Jednak niewiele linii lotniczych na świecie zdecydowało się dotąd zaufać tym zapewnieniom, a sam producent jeszcze niedawno musiał być wspomagany finansowo przez Kreml.
W nocy z 15 na 16 lipca w Turcji doszło do próby przejęcia władzy przez zbuntowanych wojskowych. W nieudanym puczu dużą rolę odegrało tureckie lotnictwo.
W Turcji pucze wojskowe mają długą tradycję. W drugiej połowie XX wieku miały miejsce aż czterokrotnie: w 1960, 1971, 1980 i 1997 roku. Za każdym działania wojskowych miały poparcie społeczne, ponieważ zapobiegły zdominowaniu państwa przez jedną z opcji politycznych.
Historia Tureckich Sił Powietrznych (Türk Hava Kuvvetleri, THK – Turkish Air Force, TuAF) sięga 1911 roku, czyli okresu Imperium Osmańskiego. Przez minione 105 lat TuAF chronią przestrzeń powietrzną kraju oraz wspierają działania wojsk lądowych i marynarki wojennej.
Po zagarnięciu Krymu przez Federacje Rosyjska strzegąca półwyspu ukraińska 204. Brygada Lotnictwa Taktycznego utraciła wszystkie swoje samoloty MiG-29 i L-39. Choć Rosjanie zwrócili Ukraińcom większość maszyn z tamtejszych baz, były to niemal wyłącznie egzemplarze nielotne, samoloty operacyjne natomiast są w dalszym ciągu przetrzymywane na Krymie. Zmusiło to ukraińskie siły powietrzne do odbudowy parku samolotowego brygady.
W okresie od połowy 2015 roku do sierpnia 2016 roku program myśliwca wielozadaniowego wszedł w kolejną, finałową, fazę. Zrealizowano większość zaplanowanych na br. prób samolotów, rozwiązano, wydaje się, że ostatecznie, trapiące samolot problemy techniczne. Projekt jest kontynuowany przez Pentagon z dużą determinacją, Lightning II ma być bowiem podstawowym samolotem bojowym amerykańskich sił zbrojnych przez następne pół wieku. Ważnym wydarzeniem było także ogłoszenie w sierpniu br. wstępnej gotowości bojowej przez pierwszy dywizjon operacyjny Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Francuski Rafale jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych współczesnych wielozadaniowych samolotów bojowych, łączącym w zrównoważony sposób zmniejszoną wykrywalność, wymaganą manewrowość, szeroką gamę uzbrojenia i znaczny zasięg. Jest też pierwszym zachodnim myśliwcem wielozadaniowym z radiolokatorem z anteną aktywną AESA (Active Electronically Scanned Array), a jego sensory są zintegrowane w jeden system celowniczo-nawigacyjny. We francuskich siłach powietrznych i marynarce wojennej Rafale pełni obecnie przede wszystkim rolę maszyny uderzeniowej z wciąż zwiększanymi możliwościami, ale jego własności w zakresie zadań powietrze–powietrze także są znaczne i również stopniowo zwiększane.
Na początku stycznia 1900 r. dowódca sił brytyjskich w Natalu, generał sir Redvers Buller, podjął drugą próbę przyjścia z odsieczą oblężonemu garnizonowi Ladysmith. Kolejne błędy dowództwa i niewykorzystane szanse na oskrzydlenie pozycji przeciwnika doprowadziły Brytyjczyków na szczyt wzgórza Spion Kop...
Efekt przypowierzchniowy, czyli powstawanie dodatkowej siły nośnej na skrzydłach samolotu przemieszczającego się na małej wysokości znany był, co najmniej od przelotu przez Atlantyk w 1931 roku (trasą południową z Wysp Zielonego Przylądka do Natal w Brazylii).
Tytuł sugeruje, że artykuł dotyczy przewozu poczty przez okręty i tak pewnie przyjmie standardowy czytelnik pisma o morskim (i historycznym) profilu. Rozumienie to jednak dalekie będzie od sedna tego terminu. Inaczej zrozumie to kolekcjoner znaczków pocztowych.
W Biurze Hydrograficznym Marynarki Wojennej (BHMW), już na początku lat dziewięćdziesiątych prowadzone były przedsięwzięcia zmierzające do zastosowania technologii informatycznych do wykonywania ustawowych zadań Biura, w zakresie zapewnienia użytkownikom morza nowoczesnych produktów cyfrowych.
Na ten moment marynarze czekali od 2001 roku, kiedy rozpoczęto budowę korwety wielozadaniowej Gawron, która obecnie, jako okręt patrolowy ORP Ślązak, jest w fazie wyposażania. Jednak to nie Ślązak, a budowany od kwietnia 2014 roku w iście ekspresowym tempie...
Japońska Straż Wybrzeża (Kaijō Hoanchō – Japan Coast Guard, JCG1), zwana w skrócie Kaiho, Kaihochō lub Hoanchō, powstała 1 maja 1948 roku na mocy ustawy O Straży Wybrzeża (Kaijō Hoanchō-hō) uchwalonej przez japoński parlament (Diet) 27 kwietnia.
Budowę pancerników typu Iowa poprzedziły liczne próby modelowe przeprowadzone w specjalnym basenie Taylora. Na podstawie ich wyników określono m.in. opory kadłuba i potrzebną moc siłowni, by osiągnąć założoną w projekcie prędkość około 33 węzły przy wyporności normalnej.
Aktywne działania na własnych liniach komunikacyjnych oraz przerywanie takowych potencjalnemu przeciwnikowi w myśl doktryny tzw. „kontroli morza” (czyli kontroli nad szlakami komunikacyjnymi i prawa do przejścia morzem), zapoczątkowanej jeszcze przez sir. Juliana Corbetta...
W Wojsku Polskim II Rzeczypospolitej nie utrwaliła się na dobre potrzeba funkcjonowania w dowodzeniu szczebla korpusu (grupy operacyjnej) jako pośredniego pomiędzy wielkimi jednostkami (Dywizjami i Brygadami) a podstawowymi związkami operacyjnymi, którymi były Armie.
12 maja 1935 roku zmarł twórca, budowniczy i przywódca państwa polskiego – Józef Piłsudski. Kraj jak długi i szeroki pogrążył się w żałobie i – wydawać by się mogło – w inercji wynikającej z osłupienia związanego z trwożnym spojrzeniem w przyszłość, w której nie będzie już człowieka wskazującego kierunki życia i rozwoju Polski.
W latach 20. zaczęto zdawać sobie sprawę z tego, że Górnośląski Okręg Przemysłowy jest największym zapleczem przemysłowym Polski, a jednocześnie znajduje się tuż przy granicy z Niemcami w bardzo niekorzystnym położeniu strategicznym.