W okresie ostatnich pięciu lat obserwujemy znaczny wzrost aktywności rosyjskiego lotnictwa wojskowego w rejonie Morza Bałtyckiego. Coraz częściej dochodzi do prowokacji ze strony pilotów ze wschodu, a incydenty w powietrzu z udziałem zarówno samolotów wojskowych NATO, jak i cywilnych wykonujących loty rejsowe osiągnęły...
Włoskie lotnictwo morskie, powszechniej znane pod nazwą Aviazione Navale, liczy sobie już 105 lat. Obecnie stanowi jeden z głównych środków służących bezpośredniej ochronie floty wojennej, a także jest niezbędnym elementem do zwiększenia zasięgu oddziaływania jej okrętów i projekcji siły, zarówno na obszarach morskich, jak i na lądzie.
Po 44 latach użytkowania w służbie Sił Powietrznych RP samolotów rodziny Su-17 w liczbie 27 maszyn w wersji Su-20 oraz 110 w wersji Su-22, w służbie pozostało jedynie 18 samolotów typu Su-22, które lata świetności mają już za sobą. Pomimo sędziwego wieku samoloty nadal spełniają podstawową rolę w narodowym systemie obronnym...
Siły powietrzne państw będących partnerami programu wielozadaniowego samolotu bojowego piątej generacji F-35 odbierają obecnie kolejne maszyny, z których formują pierwsze jednostki operacyjne. Do grona użytkowników F-35 wkrótce mogą dołączyć kolejne państwa – obecnie wymienia się najczęściej Singapur i Tajwan...
Tegoroczny salon lotniczy i kosmonautyczny ILA (niem. Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung; ang. Innovation and Leadership in Aerospace), który odbył się w dniach 25–29 kwietnia br. na berlińskim lotnisku Schönefeld, zdominowany był przez rywalizację firm lotniczych o intratne zamówienia...
Amerykanie, przystępując do wojny, nie mieli wielkiej armii, ponieważ nie była ona potrzebna w Ameryce Północnej. Niemniej jednak w przeddzień wojny jakoby rozbrojone Stany Zjednoczone pozostawały jedną z największych potęg militarnych świata, z flotą zdolną szachować naraz kilka państw, lotnictwem mogącym ważyć na szali konfliktu...
Zgodnie z rozkazem DAK z dnia poprzedniego 15. DPanc o północy rozpoczęła przegrupowanie. Jako pierwsza w rejon na zachód od Bir Chatria wyruszyła grupa bojowa A pod dowództwem podpułkownika Cramera: Pz.Rgt. 8, sztab Art.Rgt. 33, I i III/Art.Rgt. 33, sztab dywizji, Pz.Nachr.Abt. 78, 3./Flak-Rgt 33.
5 lipca 1943 roku Niemcy na obu frontach od samego świtu zgodnie z planem wylatywali falami nad zidentyfikowane obiekty obronne nieprzyjaciela. Przez cały dzień działali z dużą intensywnością, zdawało się –bez żadnej pauzy. W powietrzu notorycznie wisiały formacje niemieckich samolotów...
Hawker Hurricane był jednym z najliczniej eksportowanych brytyjskich samolotów. Oprócz Królewskich Sił Powietrznych Hurricane'y były używane w lotnictwie 27 krajów. W kilku przypadkach były to narodowe dywizjony walczące podczas drugiej wojny światowej w ramach lub u boku Royal Air Force. Inne kraje – zarówno sprzymierzone, jak i...
Choć już w 1871 roku pruskie Ministerstwo Wojny (Kriegsministerium) wykorzystało pod Paryżem dwie „lokomotywy drogowe” (Straßenlokomotiven, Straßen-Dampflokomobile) w roli ciągników artyleryjskich, dopiero pojawienie się pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym w latach 80. XIX wieku otworzyło przed wojskami lądowymi zupełnie nowe możliwości...
Z uwagi na silne przeciwdziałanie nieprzyjaciela podczas prób przeprowadzenia obu czerwcowych konwojów do operacji „Pedestal” zaangażowano dużo większe siły. Konwój miał liczyć aż 13 szybkich statków handlowych i amerykański zbiornikowiec Ohio. Tak wiele statków miało zapewnić dostarczenie wystarczającej ilości zaopatrzenia...
Włoski teatr działań wojennych powszechnie uważany jest za drugorzędny. Specyfika działań militarnych wymuszona warunkami geograficznymi oraz działania we Francji tylko ugruntowały ten pogląd. Wydaje się, że jest on słuszny, chociażby porównując działania broi pancernej. Według raportów jednostki amerykańskie straciły na froncie włoskim...
Opancerzone wozy dowodzenia z powodzeniem stosowano już w czasie II wojny światowej (głównie w jednostkach Wehrmachtu). Po wojnie w Wojsku Polskim przewidywano ich użycie na szczeblu kompania – batalion – pułk, ale z braku odpowiedniego sprzętu początkowo wprowadzono je tylko w batalionach czołgów.
Czołg średni T-34-85 jest wozem bojowym o dość zagmatwanych dziejach, zarówno od strony rozwoju konstrukcji, jak i użycia bojowego. Druga wojna światowa nie zakończyła historii tego pojazdu, a w zasadzie okres po 1945 r. „otworzył” to co jest najciekawsze i jednocześnie najmniej znane w dziejach „osiemdziesiątki piątki”.
W czasie tworzenia własnych wojsk pancernych Niemcy nie przewidywali konstruowania dla nich ciężkich czołgów zdolnych do równorzędnej walki z najpotężniejszymi wozami świata w postaci francuskich Char B1, czy tym bardziej Char C2. Koncepcje Panzera sięgały co najwyżej wozu wsparcia piechoty, zdolnego do wspomagania jej ataków na linie obronne nieprzyjaciela.
Czołgi T-34 to legendarne uzbrojenie z lat II wojny światowej. Polscy pancerniacy po raz pierwszy zetknęli się z nimi w lipcu 1943 r. podczas tworzenia 1. Pułku Czołgów. Po wojnie przez wiele lat były podstawowym typem pojazdu pancernego naszych jednostek wojskowych, a pozostawały na ich wyposażeniu aż do końca lat 80.
Choć pierwotnie opracowane dla samobieżnych wyrzutni pocisków balistycznych kompleksów operacyjno-taktycznych, z biegiem czasu podwozia rodziny MAZ-543 wykorzystywano jako nośniki innych wzorów uzbrojenia, a przede wszystkim znacznej liczby różnego rodzaju zabudów specjalnych.
Wśród niezliczonych epizodów I wojny światowej niejeden miał jakieś związki z nożem. Tysiące żołnierzy po obu stronach każdego frontu w marszu i okopach, w czasie odpoczynku i boju poznało niezwykłą wartość tego narzędzia i zarazem broni. Nie było chyba takiego drugiego przedmiotu, który tak ułatwiał codzienne życie i je chronił.
Miłośnikom historii wojskowości południowoangielskie Portsmouth kojarzy się absolutnie jednoznacznie – to prawdziwe „zagłębie” nautycznych artefaktów. Dość wymienić HMS Victory, flagowiec Horatio Nelsona z batalii trafalgarskiej, HMS Warrior, pierwszy żelazny okręt bojowy, czy pierwszowojenny monitor M 33.
Autobox od niemal samego początku był włączony w projekt modernizacji 266, ponieważ od pierwszego, zmodyfikowanego przez MAN, jego filię MAN-STAR Trucks, egzemplarza uczestniczył w tym przedsięwzięciu, jako podwykonawca. W ramach realizowanych prac odpowiadał głównie za demontaż pojazdów, przebudowę ich ram...