Wozy bojowe

Zmotoryzowane kompanie przeciwpancerne

Organem, w ramach którego toczyła się najżywsza dyskusja na temat przeciwpancernego potencjału Wojska Polskiego był niewątpliwie Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu (KSUS), który jeszcze 1 sierpnia 1935 roku polecił wyposażyć wojsko w karabinowe pociski specjalne typu „P” do kb, rkm i ckm oraz rozpocząć studia nad nowoczesnym karabinem ppanc. ...

Zobacz więcej

Rumuńskie czołgi podstawowe rodziny P-124

Początek stosunkowo krótkiej historii rumuńskich czołgów rozpoczął się w 1968 roku, kiedy to wojska Układu Warszawskiego wkroczyły w ramach „bratniej” interwencji na terytorium Czechosłowacji. Obawy Nicolae Ceaușescu, że stanie się on kolejną ofiarą doktryny Breżniewa, sprawiły, że podobnie jak Jugosławia, Rumunia obrała...

Zobacz więcej

Parada pomimo pandemii. Pojazdy załogowe mińskiej defilady.

Wśród państw powstałych po rozpadzie ZSRR obchodzony tradycyjnie 9 maja Dzień Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej ma wciąż bardzo szczególne znaczenie zarówno w Federacji Rosyjskiej jak i na Białorusi. W Rosji, oficjalnie uznającej się jako spadkobierca dziedzictwa ZSRR to najważniejsze święto państwowe...

Zobacz więcej

Czołg lekki Praga LTP, młodszy brat Panzera 38(t)

Wizja kolejnego konfliktu zbrojnego sprawiła, że Komisja ds. Zakupów, na czele której stał płk Hector Martinez rozpoczęła sondowanie możliwości zakupu czołgów w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech oraz Czechosłowacji. Jako pierwszy z Peruwiańczykami nawiązał kontakt przedstawiciel ČKD inż. Emil Oplatek, a miało to miejsce w Paryżu...

Zobacz więcej

Motoryzacja Wojska Polskiego w latach 1930–1932

Jednostki piechoty czy też kawalerii zmotoryzowanej, jako odrębny typ formacji wojskowej, nie powstały nad Wisłą z dnia na dzień. Ich ukonstytuowanie się i wywalczenie odpowiedniego miejsca w strukturach armii było owocem dziesiątek wcześniejszych doświadczeń, których część autor omówił już w...

Zobacz więcej

Biomimetyczne militarne roboty przyszłości

Współczesne armie celem efektywnego wykonania stawianych przed nimi zadań muszą przede wszystkim organizacyjnie, szkoleniowo i technicznie dostosowywać się do szybko zmieniających się uwarunkowań czasoprzestrzennych pola walki. Tylko uzyskanie przewagi nad potencjalnym przeciwnikiem w każdym z...

Zobacz więcej

Bóg wojny z Afryki. Samobieżna armatohaubica G6

W latach zimnej wojny siły zbrojne Republiki Południowej Afryki prowadziły działania na terytoriach krajów położonych na północ od rodzimego państwa. W związku z tym jego rząd zmuszony był do utrzymywania stosunkowo silnej armii, co przekładało się na wydatki wojskowe sięgające wówczas 15% budżetu. 

Zobacz więcej

Motoryzacja armii serbskiej i jugosłowiańskiej 1909–1941

Pierwsze samochody ciężarowe trafiły do służby liniowej w armii serbskiej już w 1909 roku. Było ich dziesięć sztuk i weszły na wyposażenie kompanii samochodowej, która podlegała Naczelnemu Dowództwu. Stało się tak za przyczyną płk. Damjana Vlajića, który był przewodniczącym Komisji ds. artylerii w Sztabie Generalnym. 

Zobacz więcej

Kierunki rozwoju samobieżnych armatohaubic [2]

Drugim zasadniczym obszarem rozwoju samobieżnych armatohaubic jest ciągła poprawa efektywności stosowanej amunicji. Następuje znaczący przyrost zasięgu prowadzenia ognia, celności i siły rażenia, a na horyzoncie pojawiają się nowe rozwiązania oparte o silniki strumieniowe. Równocześnie rozwijana jest amunicja precyzyjna...

Zobacz więcej

Niemiecka armata czołgowa Rh120 [1]

Gładkościenna „stodwudziestka” niemieckiego koncernu Rheinmetall to jedna z najbardziej znanych, współczesnych armat czołgowych. Od momentu jej przyjęcia do służby przez Bundeswehrę minęły cztery dekady. W tym czasie niemiecki system uzbrojenia rozpowszechnił się w siłach zbrojnych wielu państw świata...

Zobacz więcej

Ajax i brygady uderzeniowe British Army

Rodzina pojazdów opancerzonych Ajax wniesie do brytyjskiej armii nową jakość oraz od dawna wyczekiwaną wymianę generacyjną sprzętu. Po wielu latach brytyjscy wojskowi doczekają się następcy przestarzałych oraz wyeksploatowanych pojazdów opancerzonych rodziny CVR(T), w tym bojowych wozów rozpoznawczych...

Zobacz więcej

Karząca ręka Koninklijk Nederlands-Indische Leger. Broń pancerna w Holenderskich Indiach Wschodnich 1945–1950. Część II

23 listopada 1945 roku zapadła decyzja o utworzeniu wojsk pancernych KNIL (Pantsertroepen). Dowódcą został mjr J.H. Vessel (w 1942 roku dowodził 1. szwadronem kawalerii), w późniejszym czasie stanowisko szefa Biura Broni Pancernej zostało zastąpione przez Dowódcę Wojsk Pancernych (Leger Pantsertroepen Commandant). 

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część III

Wczesną jesienią 1936 roku, w gabinetach Departamentu Dowodzenia Ogólnego MSWojsk. (DDOgn.) przygotowany zostaje referat „Wyniki studiów własnych nad jednostkami zmotoryzowanymi oraz poglądy obce na organizację i użycie oddziałów pancerno-motorowych. Autor opracowania, omawiający zwłaszcza sowieckie brygady i korpusy zmechanizowane...

Zobacz więcej

Historia czołgów średnich oraz ciężkich Turán w latach drugiej wojny światowej. Część I

W okresie międzywojennym armia węgierska usilne wspierała działania mające na celu budowę samodzielnego, krajowego przemysłu zbrojeniowego, który byłby w stanie dostarczyć wojsku nowoczesne uzbrojenie i sprzęt jeszcze przed wybuchem ewentualnego, nowego konfliktu w Europie.

Zobacz więcej

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda od Porsche. Część II. Zastosowanie bojowe

Jesienią 1942 roku, po decyzji Hitlera nakazującej przebudowę 90 niedoszłych „Tygrysów” na działa szturmowe, w Naczelnym Dowództwie Wojsk Lądowych (OKH – Oberkommando des Heeres) rozpoczęto analizy, jak wykorzystać te pojazdy. Początkowo nie zamierzano formować z użyciem nowego sprzętu jakiś specjalnych oddziałów...

Zobacz więcej

Renesans briańskiej Woszcziny. Ciągniki i podwozia Woszczina-1 w rosyjskich siłach zbrojnych

Rozpad ZSRR spowodował, że Zakłady BAZ (Брянский автомоби́льный заво́д) z Briańska stały się rosyjskim podmiotem o największych kompetencjach w dziedzinie konstruowania i produkcji wieloosiowych podwozi specjalnych dla zastosowań wojskowych. 

Zobacz więcej

Kierunki rozwoju samobieżnych armatohaubic [1]

W kluczowych krajach opracowujących i wytwarzających systemy artyleryjskie, po latach zastoju, powraca się do rozwijania samobieżnych armatohaubic. Zarówno Amerykanie, Niemcy, jak i Rosjanie, zapoczątkowali długofalowe prace nad znaczącym ulepszeniem istniejących konstrukcji lub też wprowadzeniem do służby nowych systemów tej klasy. 

Zobacz więcej

Polski holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955-1964, cz.3

10 grudnia 1960 r. szef ZT SG WP płk. A. Sułkowski skierował notatkę służbową do zastępcy szefa SG WP ds. Uzbrojenia i Materiałowo-Technicznego Zabezpieczenia gen.dyw. Graniewskiego dotyczącą mostów przewoźnych w armiach wrogich i zaprzyjaźnionych, a właściwie ich przedłużającego się braku w WP. 

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część II

Dość nietypowo pierwszą jednostką liniową, do jakiej trafiły Tiger II, była Panzer Kompanie (Funklenk) 316. W 1944 roku, zgodnie z wytycznymi z poprzedniego roku, wozy Tiger były kierowane, oprócz samodzielnych batalionów czołgów ciężkich, także do samodzielnych batalionów lub kompanii pancernych wyposażonych, poza czołgami, w specjalne...

Zobacz więcej

Ciężki ciągnik półgąsienicowy PZInż. 202

Konstrukcje takich potentatów motoryzacyjnych, jak francuski Hotchkiss, Laffly czy Latil nie były jedynym obiektem zainteresowań polskich wojskowych i inżynierów skupionych wokół państwowego przemysłu zbrojeniowego. Z wyjątkiem projektów jeszcze innego francuskiego producenta, czyli spółki Somua...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter