Wozy bojowe

Wszechstronna czwórka Alvisa. Pojazdy rodziny FV600 – Saracen, Salamander, Saladin i Stalwart Cz. I

Już od wczesnych lat powojennych brytyjskie Ministerstwo Zaopatrzenia, wyciągając wnioski z doświadczeń II wojny światowej, dążyło do daleko idącej standaryzacji pojazdów wykorzystywanych w królewskich siłach zbrojnych. Miała ona polegać nie tylko na stosowaniu określonych rozwiązań konstrukcyjnych i podzespołów mechanicznych, ale...

Zobacz więcej

Jak Rosjanie malowali czołgi? Lata 1939-1945

W dość powszechnej opinii w okresie II wojny światowej radzieckie pojazdy wojskowe (czołgi, działa samobieżne, samochody pancerne, ciężarówki i motocykle) były malowane na kolor zielony. W nomenklaturze czasów wojny farba ta nosiła oficjalną nazwę „ochronna 4BO”...

Zobacz więcej

Czołg średni T-28 Cz. 1

Chociaż w połowie lat 20. minionego stulecia gospodarka Związku Sowieckiego znajdowała się w fatalnym stanie, to władze tego państwa planowały budowę potężnej armii zdolnej do podboju całej Europy. Jednym z elementów sił zbrojnych miały być wojska pancerne wyposażone w sprzęt własnej konstrukcji i produkcji. Pierwszym krokiem...

Zobacz więcej

Warszawska Pancerna

W Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej funkcjonują formalnie cztery takie brygady i stanowią najbardziej ofensywny element wojsk ciężkich. Brygady pancerne są przygotowywane pod względem organizacyjnym i sprzętowym do odegrania kluczowej roli w przypadku prowadzenia działań bojowych. Pomimo pewnych zastrzeżeń...

Zobacz więcej

T-64 na wojnie

Wozy rodziny Obiekt 434 oraz Obiekt 447A stanowiły jedną z dwóch, obok pojazdów T-80, zaawansowanych linii czołgów produkowanych w ZSRR. Szczególnie T-64B, wyposażony w system kierowania ogniem z prawdziwego zdarzenia oraz kompleks kierowanych czołgowych pocisków przeciwpancernych, zdawał się być...

Zobacz więcej

Sprzymierzeniec włoskiej piechoty – bwp Dardo

W trakcie II wojnie światowej włoskie siły zbrojne wykorzystywały przede wszystkim rodzime pojazdy bojowe różnego przeznaczenia. W większości przypadków nie cieszyły się one pochlebnymi opiniami, szczególnie w porównaniu z rozwiązaniami z innych państw. W latach 50. inżynierowie z...

Zobacz więcej

Ciężarowe Chevrolety w Wojsku Polskim

Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein SA  (LRL) było jednym z najstarszych i największych przedsiębiorstw działających na terenie II Rzeczpospolitej. Już pod koniec lat dwudziestych dzięki funkcjonowaniu pierwszej montowni LRL/Chebrolet posiadał uznaną markę oraz szeroką gamę produktów...

Zobacz więcej

Co nagle, to po Panterze

3 i 4 lipca 1943 roku na niemal bezludne stepy rozciągające się na północny wschód od Kurska na Ukrainie przybyło 20 pociągów wyładowanych po brzegi nietypowymi czołgami. Cechowały je ładne kształty, wysoka i zwarta sylwetka oraz bardzo długa lufa. Uzbrojone w nie oddziały natychmiast po wyładowaniu ruszyły ku frontowi i o świcie 5 lipca...

Zobacz więcej

Anatomia pancerza – czołgi T-64 cz. II

Druga połowa lat 70. ubiegłego wieku przyniosła poważny spadek odporności czołgów Obiekt 434 (T-64A) wobec wprowadzonych w armiach NATO środków przeciwpancernych. Chociaż program wzmocnienia osłony kadłuba spowodował, że front T-64A był bardzo dobrze zabezpieczony przed pociskami podkalibrowymi...

Zobacz więcej

Zawrotna kariera pancernej pchły

Tuż po zakończeniu wielkiej wojny kpt. O.S. Penn oficer Tank Corps opracował projekt 6-tonowego czołgu nawiązującego do Renault FT. Wóz miał dwuosobową załogę, charakteryzował się lekkim opancerzeniem i uzbrojeniem. Niestety pomysł upadł ze względu na brak zainteresowania czynników oficjalnych. 

Zobacz więcej

Ciężkie działo samobieżne SU-152

Historia czołgów KW nie byłaby kompletna bez opisu pojazdu o wspólnym rodowodzie. Ciężkie działo samobieżne, noszące początkowo oznaczenie KW-14, było ostatnim wozem bojowym mającym za patrona marszałka Woroszyłowa. Co prawda istniał jeszcze czołg eksperymentalny KW-13, ale był on całkowicie nową i odmienną konstrukcją.

Zobacz więcej

Czołgi idą na Cassino

Na początku stycznia 1944 roku batalion dowodzony przez ppłk. Harry’ego W. Sweetinga znajdował się w rejonie Santa Agata Di Gotto, dowódca otrzymał rozkaz, aby skierować się do Mignano, został bowiem przydzielony do Task Force Allen (wraz z 753. Batalionem Czołgów). 10 i 11 stycznia czołgi kompanii B wraz z załogami kompanii B z 753. Batalionu Czołgów...

Zobacz więcej

Tiger - początek legendy

Pierwsza wojna światowa dała asumpt do wydzielenia dwóch klas czołgów: szybkich i obdarzonych dużymi zdolnościami manewrowymi czołgów lekkich oraz potężnie opancerzonych i silnie uzbrojonych czołgów ciężkich, mających zapewnić im wsparcie ogniowe lub samodzielnie przełamywać linie umocnień przeciwnika.

Zobacz więcej

Anatomia pancerza – czołgi T-64 cz. I

Rodzina czołgów T-64 doczekała się bodaj najbardziej sprzecznych opracowań opisujących broń pancerną byłego Związku Radzieckiego. Dla jednych jest to pojazd rewolucyjny na miarę co najmniej Renault FT-17 czy T-34. Argumentują oni, że właśnie w T-64 po raz pierwszy seryjnie zastosowano jednocześnie skuteczny...

Zobacz więcej

T-50 na froncie

Ten czołg miał wyjątkowego pecha, pojawił się bowiem w niewłaściwym czasie i w niewłaściwym miejscu. Obecnie trudno powiedzieć, jak wyglądałaby historia tej konstrukcji, gdyby wojna na wschodzie rozpoczęła się przynajmniej o rok później, czyli zgodnie z przewidywaniami przemysłu czołgowego. 

Zobacz więcej

Sturmi atakują Działa szturmowe StuG 40 w armii fińskiej w 1944 roku. Część 2

Pierwsze starcie bojowe Batalionu Dział Szturmowych okazało się bardzo kosztowne. W wyniku walk poległo dwóch oficerów: kpt. Knut von Troli, por. Martti Myllymaa, dwóch podoficerów: sierż. Taumo Johanes Haikka, plut. Iisakki Ilmari Koskiniemi oraz szer. Paavo Juho Havu. 

Zobacz więcej

Radziecki czołg pływający PT-76

W powszechnej świadomości radzieckie czołgi, które walnie przyczyniły się do pokonania III Rzeszy, to T-34. Nie wszyscy pamiętają o ciężkich KW i JS, a czołgi lekkie są często pomijane nawet przez profesjonalistów. Tymczasem od 1941 r. na froncie wschodnim walczyły liczne T-60 i T-70, a przez całą wojnę projektowano i testowano kolejne wozy tej klasy. 

Zobacz więcej

Wielki spóźniony – M26 General Pershing. Część 2

Czołg średni M26 skonstruowany został w układzie ogólnym uznawanym dzisiaj za klasyczny. W przedniej części kadłuba znajdował się przedział kierowania połączony z umieszczonym zaraz za nim przedziałem bojowym nakrytym obrotową wieżą, wyraźnie przesuniętą w kierunku przodu pojazdu. 

Zobacz więcej

„Pantery” w sowieckiej służbie

Niemieckie zdobyczne pojazdy pancerne – transportery opancerzone, działa samobieżne i czołgi – używane były w Armii Czerwonej relatywnie często. Ich największą liczbę eksploatowano w jednostkach pancernych RKKA w latach 1942-1943. W zależności od sumy wozów bojowych w związku taktycznym zdobyczne wozy pancerne – tzw. trofiejnyje...

Zobacz więcej

Okręty piratów pustyni. Pojazdy Pustynnej Grupy Dalekiego Zasięgu

Wynalezienie pojazdów mechanicznych spowodowało, że na początku XX w. wielbłądy z wolna zaczęły tracić swoją dotychczasową rolę „okrętu pustyni”. Pierwsze, dość udane próby prowadzenia operacji bojowych, w tym patrolowych, na pustyni z wykorzystaniem samochodów zostały przeprowadzone przez Brytyjczyków jeszcze...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter