Rozpad ZSRR spowodował, że Zakłady BAZ (Брянский автомоби́льный заво́д) z Briańska stały się rosyjskim podmiotem o największych kompetencjach w dziedzinie konstruowania i produkcji wieloosiowych podwozi specjalnych dla zastosowań wojskowych.
W kluczowych krajach opracowujących i wytwarzających systemy artyleryjskie, po latach zastoju, powraca się do rozwijania samobieżnych armatohaubic. Zarówno Amerykanie, Niemcy, jak i Rosjanie, zapoczątkowali długofalowe prace nad znaczącym ulepszeniem istniejących konstrukcji lub też wprowadzeniem do służby nowych systemów tej klasy.
10 grudnia 1960 r. szef ZT SG WP płk. A. Sułkowski skierował notatkę służbową do zastępcy szefa SG WP ds. Uzbrojenia i Materiałowo-Technicznego Zabezpieczenia gen.dyw. Graniewskiego dotyczącą mostów przewoźnych w armiach wrogich i zaprzyjaźnionych, a właściwie ich przedłużającego się braku w WP.
Dość nietypowo pierwszą jednostką liniową, do jakiej trafiły Tiger II, była Panzer Kompanie (Funklenk) 316. W 1944 roku, zgodnie z wytycznymi z poprzedniego roku, wozy Tiger były kierowane, oprócz samodzielnych batalionów czołgów ciężkich, także do samodzielnych batalionów lub kompanii pancernych wyposażonych, poza czołgami, w specjalne...
Konstrukcje takich potentatów motoryzacyjnych, jak francuski Hotchkiss, Laffly czy Latil nie były jedynym obiektem zainteresowań polskich wojskowych i inżynierów skupionych wokół państwowego przemysłu zbrojeniowego. Z wyjątkiem projektów jeszcze innego francuskiego producenta, czyli spółki Somua...
25 października 2019 roku minęło 40 lat od wejścia do służby czołgu Leopard 2. Wówczas to, 25 października 1979 roku, pierwszy seryjny egzemplarz uroczyście przekazano zachodnioniemieckim siłom zbrojnym. Leopard 2 był pierwszym zachodnim czołgiem 3. generacji i do dnia dzisiejszego posiadającym największą...
Sprzęt używany przez jednostki inżynieryjne, podobnie jak przez jednostki wsparcia logistycznego, z całą pewnością wizualnie nie zalicza się do najbardziej widowiskowych. Jest to bowiem przeważnie, pomijając m.in. wyposażenie przeznaczone do rozminowywania czy mosty towarzyszące lub szturmowe...
Historia wozu, który przeszedł do historii jako Ferdinand, zaczęła się jeszcze przed II wojną światową. W 1937 roku przedstawiciele niemieckiego Heeres-Waffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) z wydziału Waffenprüfamter 6 (odpowiadał m.in. za rozwój broni pancernej) zwrócili się do firm Henschel i Krupp...
W październiku 1936 roku rtm. Franciszek Szystowski wraz z podlegającą mu komisją odbył podróż po czołowych zakładach europejskich produkujących sprzęt motorowy na rzecz wojsk państw zachodnich. Poza Włochami czy Szwajcarią odwiedził oczywiście Francję, gdzie zapoznał się z wyrobami przedsiębiorstw takich jak Laffly czy Somua...
Historia powstania T-34 wciąż pozostaje jednym z najciekawszych epizodów w historii broni pancernej. Jego najistotniejszym wątkiem jest oczywiście techniczny aspekt stworzenia od podstaw nowoczesnego wozu w takim kraju, jak ZSRR, ale i sama ewolucja koncepcji czołgu stanowi pouczający materiał do analiz.
Do końca XX wieku najważniejszy i najsilniejszy komponent Chińskiej Armii Narodowo-Wyzwoleńczej (PLA) stanowiły wojska lądowe. Lotnictwo i marynarka wojenna były znacznie słabsze liczebnie, a ich przestarzałe uzbrojenie jeszcze bardziej ograniczało realne możliwości bojowe. Pod względem uzbrojenia także wojska lądowe pozostawały w tyle...
Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...
Niemiecki bojowy wóz piechoty nowej generacji – Schützenpanzer (SPz) Puma – jest systemem uzbrojenia ciągle budzącym kontrowersje. Z jednej strony stanowi pierwszy seryjny bwp nowej ery, z drugiej zaś posiada liczne, nieoceniane jednoznacznie pozytywnie rozwiązania oraz wyjątkowo wysoką cenę jednostkową.
Jednym z najważniejszych aspektów historii i ewolucji broni pancernej jest kwestia jej ochrony. Początkowo stawiano na relatywnie proste i tanie osłony stalowe, jednak „wyścig pomiędzy mieczem i tarczą” sprawił, że ewolucja tego obszaru znacząco przyspieszyła na przestrzeni ostatnich 40 lat...
Chociaż może być to trudne do uwierzenia, to rozwój czołgów średnich w przedwojennej Czechosłowacji jest związany z koncepcją wozu bojowego (szturmowego) wyposażonego w mieszany układ jezdny – kołowo-gąsienicowy (tzw. Kolohousenky).
Nim doszło do sformowania w Wojsku Polskim okresu międzywojennego pełnowartościowych jednostek zmotoryzowanych, armia prowadziła przez całą dekadę lat 30. rozmaite studia nad przewozem wojska samochodami, metodami jego sprawnego za- i wyładunku oraz sposobami jego wejścia do walki.
Pierwszą jednostką bojową wskazaną do przezbrojenia w wozy Jagdtiger był schwere Panzerjäger-Abteilung 653. Ten ciężki batalion łowców czołgów powstał jeszcze w 1943 roku, kiedy to uzbrojono go w wozy 8,8 cm Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand. W latach 1943– 1944 walczył on na froncie wschodnim...
Grodno było jedynym polskim miastem, które we wrześniu 1939 roku prowadziło dłuższą i zorganizowaną obronę wobec napaści Armii Czerwonej. Jednocześnie, zaraz po walkach toczonych na przedmieściach Warszawy i Lwowa, była to największa bitwa miejska w czasie całej kampanii wrześniowej 1939 roku.
Rozwijająca się produkcja ciężarówek typu 621 w odmianach L i R, jaka miała miejsce w połowie lat 30., tylko częściowo rozwiązywała problemy sprzętowe Wojska Polskiego w kwestii przewozów ludzi i materiału wojennego. Z roku na rok coraz wyraźniej dawały o sobie znać zarówno najrozmaitsze niedomagania „Turów” i „Beskidów”...
Na początku lat 40. XX wieku T-34 był uważany za czołg nowoczesny, wręcz awangardowy. Konstrukcja miała jednak zarówno mocne strony, jak i niedostatki. Panuje dość powszechne przekonanie, że pancerz czołgu z pochylonymi ścianami kadłuba był atutem konstrukcji i co ważniejsze, w dostateczny sposób chronił załogę. Czy była to prawda?