Statki i okręty

Svenska Marinen w wojnie na Bałtyku 1939–1945. Część 1

Marynarka Wojenna Szwecji była jedynym rodzajem sił zbrojnych tego kraju, który wziął udział w działaniach bojowych w czasie drugiej wojny światowej. W 1940 roku flota szwedzka przeprowadziła operacje minowania swoich wód terytorialnych, a w 1942 epizodycznie prowadziła działania przeciwko WMF ZSRR. W rezultacie jej straty wyniosły...

Zobacz więcej

Pattugliatore Polivalente d'Altura - fregaty rakietowe pod płaszczykiem patrolowców

Jednym z najbardziej istotnych aspektów ambitnego programu modernizacji włoskiej Marina Militare jest wprowadzenie do służby siedmiu dużych, wielozadaniowych okrętów patrolowych klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) typu Paolo Thaon di Revel. Budowane są w trzech niewiele różniących się od siebie seriach, zwanych Light, Light Plus i Full... 

Zobacz więcej

Nowy północnokoreański okręt podwodny

Po latach spekulacji zagranicznych analityków i wielokrotnych fragmentarycznych informacjach w północnokoreańskich mediach, w dniu 6 września br. odbyła się oficjalna ceremonia wodowania w stoczni Sinpo nowego okrętu podwodnego-nosiciela rakiet balistycznych. Otrzymał on numer burtowy 841 i nazwę Kim Kun Ok...

Zobacz więcej

Termagant i Tuscan – zabójcza para

9 września 1943 roku, niewiele godzin po ogłoszeniu zawieszenia broni między Włochami i aliantami, zdecydowana większość okrętów i statków byłego już sojusznika znalazła się w rękach Niemców. Nie musieli o nie walczyć, wystarczyło umiejętne wykorzystanie kontroli nad kluczowymi elementami obrony baz. 

Zobacz więcej

Näcken – przełomowe okręty podwodne zimnej wojny

Od czasu wycofania z linii dwóch ostatnich pancerników obrony wybrzeża typu Sverige (22 marca 1957 r.) rdzeniem sił uderzeniowych Svenska Marinen stały się okręty podwodne. 

Zobacz więcej

Pierwsze błyski „pochodni”. Operacje Terminal i Reservist

W nocy 8 listopada 1942 r. rozpoczęła się największa podczas II wojny światowej operacja desantowa Torch („Pochodnia”). Celem tej akcji było lądowanie oddziałów amerykańskich i brytyjskich we francuskich koloniach w północnej Afryce, znajdujących się wówczas pod władzą francuskiego rządu Vichy – formalnie neutralnego, ale...

Zobacz więcej

Najmniejsze drednoty w historii – hiszpańskie pancerniki typu España

Trzy okręty liniowe typu España to pierwsze i zarazem ostatnie drednoty zbudowane na potrzeby marynarki wojennej Hiszpanii (Armada Española), a jednocześnie najmniejsze jednostki tej klasy w historii. Zaprojektowano je pod konkretne założenia operacyjne przy mocno ograniczonym budżecie, a priorytetem miała być siła ognia.

Zobacz więcej

Japońskie siły eskortowe okresu zimnej wojny cz. I

Jednym z efektów kapitulacji Japonii 2 września 1945 r. była całkowita likwidacja sił zbrojnych tego kraju. Napięta sytuacja polityczna w regionie sprawiła jednak, że Stany Zjednoczone szybko te postanowienia – i jeszcze wiele innych – zdecydowały się złagodzić. Rozpoczęto odtwarzanie sił paramilitarnych, które w 1954 r. przekształcono...

Zobacz więcej

„Aura zuchwałości”: Raphael Semmes i CSS Sumter

Na początku wojny secesyjnej sekretarz marynarki wojennej Skonfederowanych Stanów Stephen Mallory powziął zamiar zamówienia w stoczniach brytyjskich okrętów przeznaczonych do zwalczania żeglugi nieprzyjaciela. Ich budowa wymagała jednak czasu, a Mallory chciał natychmiast uderzyć w handel morski Unii. 

Zobacz więcej

Liniowce typu A

Wobec budowy w połowie lat 20. XX w. przez konkurencyjnego armatora Royal Mail Steam Packet Company (Royal Mail Line = RML) dwóch dużych statków pasażersko-towarowych typu A – Asturias /II/ (zbud. 1926 r., 22 181 BRT) i Alcantara /II/ (zbud. 1927 r., 22 209 BRT) – przedsiębiorstwo żeglugowe Blue Star Line postanowiło również wzmocnić swoją flotę...

Zobacz więcej

Warszawianka – historii ciąg dalszy: Okręty projektów: 08773, 636, 677 i Amur

Wojna z Ukrainą pokazała, jak wiele słabych punktów ma rosyjska armia. Wyszkolenie wojsk, organizacja operacji, taktyka użycia sił na froncie czy wreszcie walory taktyczno-techniczne większości posiadanego uzbrojenia i specjalistycznego wyposażenia pozostawiają wiele do życzenia, co czasami stoi w sprzeczności z przedwojennym przekazem.

Zobacz więcej

Kolejne generacje programów Korean Submarine (KSS)

Marynarka Wojenna Republiki Korei (Republic of Korea Navy, ROKN) jest ważnym graczem w tzw. Trójkącie Pacyficznym, dysponując przy tym wyłącznie nowoczesnymi jednostkami morskimi. Uderzeniową siłę stanowi dziewięć zbudowanych lokalnie na licencji okrętów podwodnych typu Son Won-Il, dziewięć licencyjnych okrętów podwodnych typu Chang Bogo oraz...

Zobacz więcej

„Sunbeam A” – akcja w Portolago

Po bardzo bolesnej porażce aliantów, jaką było odbicie przez Niemców wysp Dodekanezu, jednostki nawodne Royal Navy pojawiły się na Morzu Egejskim dopiero niemal rok później. Przez ten czas statkom zaopatrującym garnizony okupacyjne zagrażały przede wszystkim okręty podwodne. Oprócz nich i bombowców RAF-u Brytyjczycy mieli jeszcze jeden atut...

Zobacz więcej

Korwety, fregaty czy niszczyciele - turecka (morska) samodzielność

Tureckie stocznie i biura projektowe od kilku lat coraz agresywniej rywalizują na okrętowym rynku z uznanymi potentatami z całego świata, zdobywając zamówienia flot Ukrainy, Pakistanu, czy nawet Indii (mowa w tym przypadku o serii pięciu zaopatrzeniowców floty typu HSL budowanych na licencji Anadolu Shipyard przez indyjską Hindustan Shipyard). 

Zobacz więcej

Okręty desantowe świata. Część 2. Mniejsi przedstawiciele

Współczesne siły desantowe czołowych potęg morskich składają się nie tylko z awangardowych jednostek o wyporności ponad 20 000 ts, ale głównie z większej liczby mniejszych okrętów, np. klasy LST (Landing Ship Transport) czy LSD (Landing Ship-Dock). Do tego dochodzą wyspecjalizowane okręty transportowe, jak choćby polskie...

Zobacz więcej

Zatoka Helgolandzka, styczeń 1940 roku – 3:0 dla Kriegsmarine

Do końca 1939 roku dowództwo Royal Navy tylko raz musiało opublikować komunikat o utracie okrętu podwodnego. Pechowcem był już 10 września Oxley, zatopiony pomyłkowo niedaleko brzegów Norwegii przez Tritona. Nowy rok zaczął się fatalnie, bo w połowie stycznia znalazła się w gazetach brytyjskich wiadomość o tym, że...

Zobacz więcej

Pływa po morzach i oceanach świata – U-booty typu 209

Na przestrzeni 50 lat powstało łącznie ponad 60 okrętów. U-Boot typu 209 pod koniec lat 60. XX w. trafił w pustkę na rynku stoczniowym w tej klasie jednostek pływających, a stale rozwijana konstrukcja cieszyła się dobrą opinią i była zamawiana jeszcze w poprzedniej dekadzie. Jak na razie ostatni okręt tej dużej rodziny wszedł do służby w lipcu 2021 r. 

Zobacz więcej

Stocznie bez kamuflażu

Czas w przemyśle stoczniowym XXI w. upływa pod znakiem dominacji Chińskiej Republiki Ludowej, która stale umacnia pozycję lidera, utrzymywaną – prawie nieprzerwanie – od 2010 r. W ubiegłym roku, mimo spadku produkcji, chińskie stocznie miały największy w dziejach udział w globalnych dostawach statków (46,6 proc.) oraz po raz pierwszy...

Zobacz więcej

Fatalna passa sommergibili – marzec 1942

W styczniu 1942 r. Brytyjczycy musieli wycofać swoje krążowniki lekkie i niszczyciele z Malty. Coraz silniejsze ataki bombowe na oblężoną wyspę sprawiły również, że mocno spadła efektywność bojowa bazujących tam samolotów i okrętów podwodnych. W marcu jednostkom maltańskiej 10. Flotylli udało się zatopić tylko jeden statek...

Zobacz więcej

Koninklijke Marine i jej fregaty

Królestwo Niderlandów lub – dla nieprzyzwyczajonych do nowej nazwy – Holandia to niewielkie państwo położone nad Morzem Północnym. Flota zawsze miała olbrzymie znacznie w systemie bezpieczeństwa tego kraju, strzegąc metropolii i terytoriów zamorskich. Od połowy ubiegłego wieku jej najważniejszymi okrętami nawodnymi są fregaty...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter