Statki i okręty

Pierwszy statek z suchego doku

2 października 1963 roku, to historyczna data w polskim okrętownictwie. Tego dnia, w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni pierwszy raz w kraju statek został zwodowany w suchym doku. Jednocześnie przekazano do eksploatacji pierwszy w Polsce suchy dok.

Zobacz więcej

Brytyjskie pływające obozy jenieckie w epoce wojen napoleońskich

W 1799 roku Europa wkroczyła w epokę wojen napoleońskich (1799-1815). Ten krótki, zaledwie sześcioletni okres, zmienił mapę polityczną tej części świata oraz rozpowszechnił postępowe ideały oświeceniowe rewolucji francuskiej.

Zobacz więcej

Wodnosamoloty kontra okręty podwodne okresu Wielkiej Wojny

Rok 1916 przyniósł nasilenie działań lotniczych przeciwko okrętom podwodnym, jak i wreszcie pierwsze sukcesy na tym polu! Jednak pierwszym zatopionym okrętem podwodnym Wielkiej Wojny był okręt francuskiej Marine Nationale...

Zobacz więcej

Stocznie Gdańska i Gdyni w programie budowy U-Bootów typu XXI

Kiedy 19 kwietnia 1944 roku, w przeddzień urodzin Adolfa Hitlera, z pochylni gdańskiej stoczni Schichaua spłynął na wodę U 3501, pierwszy U-Boot typu XXI, dyrekcja zakładu świętowała wielki sukces...

Zobacz więcej

Zumwalt na morzu

Program budowy niszczycieli nowej generacji DDG-1000, powstających na potrzeby amerykańskiej marynarki wojennej, został istotnie ograniczony. Z początkowo planowanych 32 jednostek, powstać mają zaledwie trzy, choć pojawiły się też sygnały o budowie nawet tylko pary. 

Zobacz więcej

HMS Warspite – najsłynniejszy pancernik Royal Navy

Brytyjczycy, jako naród nierozerwalnie związany z morzem, zapewne po dziś dzień żałują, że jedynym większym, zachowanym okrętem – pamiątką z czasów chwały Royal Navy z lat II wojny światowej – jest lekki krążownik Belfast, podczas gdy na złom oddano wszystkie pancerniki. 

Zobacz więcej

„Showboat”, czyli amerykański pancernik USS „North Carolina” (BB-55). – część. 2

Na początku lat 30. XX w., powrócono w US Navy do prac rozwojowych nad niezawodnymi i odpornymi na uszkodzenia siłowniami turboparowymi. Przy projektowaniu nowych urządzeń napędowych wykorzystane zostały doświadczenia z wieloletnich prób z wysokociśnieniowymi kotłami parowymi. 

Zobacz więcej

Pojazdy AUV w Marynarce Wojennej

Współczesny postęp techniczny, którego jesteśmy świadkami, stwarza niemal nieograniczone możliwości zastosowania środków i systemów bezzałogowych w działaniach militarnych, w tym także prowadzonych na morzu.

Zobacz więcej

Polska Marynarka Wojenna – pogląd dyletanta

Artykuł dotyczący przyszłości polskiej Marynarki Wojennej (MSiO 9-10/2015) zdecydowanie nie wydał mi się przekonywujący. W szczególności brakuje mi konkluzji, jaka to właściwie Marynarka Wojenna jest Polsce potrzebna. 

Zobacz więcej

Park Weteranów w Buffalo

Na brzegu Jeziora Erie w mieście Buffalo, stanie Nowy Jork, w Parku Weteranów znajduje się „Buffalo i Erie County & Military Park”.

Zobacz więcej

Przypadek Akademika Szokalskiego, czyli niezamierzona demonstracja antarktycznych możliwości (niemożności?)

Na przełomie 2013 i 2014 roku w Antarktyce, u wybrzeży Ziemi Adeli rozegrały się wydarzenia, które pośrednio zmuszają do nieco innego spojrzenia na „dalekie południe”.

Zobacz więcej

Elektryczny prom Ampere

Zjawiskiem naturalnym w historii techniki było przejmowanie nowoczesnych rozwiązań, sprawdzonych w wojsku, do zastosowań cywilnych. Statek, który chcemy dzisiaj przedstawić wygląda jak zwykły prom. Z punktu widzenia napędu jednak bardziej przypomina... okręt podwodny.

Zobacz więcej

Niemieckie Towarzystwo Ratowania Rozbitków ze Statków

Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger (DGzRS), czyli Niemieckie Towarzystwo Ratowania Rozbitków ze Statków jest organizacją pozarządową – stowarzyszeniem, założonym w celu ratowania ludzi z zagrożeń na morzu. W tym roku mija 150 lat od chwili jago  założenia.

Zobacz więcej

Fregaty rakietowe typu Oliver Hazard Perry pod polską banderą

Przystąpienie Polski do NATO należy uznać za jedno z najważniejszych wydarzeń we współczesnej historii naszego kraju. Po raz pierwszy Polska ma możliwość działania jako pełnoprawny członek sojuszu, którego trzon stanowią państwa morskie (maritime nations). 

Zobacz więcej

Konkurenci w programie Orka

Wskazując oferty na nowy polski okręt podwodny, cały czas musimy określać je mianem „potencjalnych”. Polski program podwodny nie osiągnął etapu formalnego rozpoczęcia postępowania, co pozwala na wskazywanie bardzo szerokiego wachlarza ofert na przyszłą Orkę. Pochodzą one zarówno z Europy, ale nie brakuje zwolenników opcji azjatyckiej, zwracających uwagę na ciekawe propozycje Koreańczyków czy Japończyków. Nie ulega jednak wątpliwości, że chociaż formalnie ciągle wiadomo niewiele, za najbardziej wiarygodnych kandydatów w polskich programie uznać możemy przede wszystkim trzy konstrukcje europejskie.

Zobacz więcej

Początek ery pancerników – pierwsze starcie

Wojna secesyjna, która miała miejsce w latach 1861‑1865, była wojną nowoczesną, nie tylko pod względem ideologicznym, ale także technicznym. Wiele cech, które utożsamiamy z XX wiekiem pojawiło się podczas niej po raz pierwszy. Wtedy też miała miejsce pierwsza w historii bitwa okrętów opancerzonych...

Zobacz więcej

Wodnosamoloty kontra okręty podwodne okresu Wielkiej Wojny

Od 1917 roku, w ramach nieograniczonej wojny podwodnej rozpoczęła się zakrojona na szeroką skalę konfrontacja na linii okręt podwodny – samolot-wodnosamolot. Jej początków należy szukać w historii działań morskich Wielkiej Wojny w latach 1914-1917, kiedy to obie strony eksperymentowały podczas zwalczania z powietrza wrogiej broni podwodnej na morzach i oceanach oraz w bazach morskich... 

Zobacz więcej

„Showboat”, czyli amerykański pancernik USS „North Carolina” (BB-55)

Pancernik USS North Carolina (BB-55) był pierwszym szybkim, nowoczesnym, dobrze opancerzonym okrętem liniowym zbudowanym w Stanach Zjednoczonych po długiej przerwie spowodowanej postanowieniami Traktatu Waszyngtońskiego z 1922 roku.

Zobacz więcej

Duma i tragedia rosyjskiej Floty Czarnomorskiej – pancernik Impieratrica Maria

Okrętowi temu sądzona była krótka, ale pełna chwały służba w składzie Floty Czarnomorskiej. Dla nas jest on ważny gdyż jego pierwszym dowódcą został kapitan pierwszej rangi (komandor) Kazimierz A. Porębski – twórca i dowódca Polskiej Marynarki Wojennej po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku.

Zobacz więcej

Bratobójcze torpedy

Podczas działań wojsk lądowych w Afryce Północnej, obfitujących w dalekie wypady, pościgi i odwroty, branie do niewoli dużych grup żołnierzy przeciwnika zdarzało się często. W przypadku sił Osi pozbycie się kłopotu – jeńców trzeba było przecież pilnować...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter