Statki i okręty

Okręty dla Marynarki Wojennej

Marynarka Wojenna nie potrzebuje kolejnego Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego, Marynarka Wojenna potrzebuje okrętów. Warunkiem koniecznym do utrzymania przymiotnika „wojenna” są nie holowniki, tankowce, barki ekologiczne i motorówki, ale nowe...

Zobacz więcej

Możliwe formy reakcji NATO i UE na zdarzenia incydentalne na Bałtyku. Kontekst polityczny, prawny i militarny

Bałtycki incydent pomiędzy USS Donald Cook, a rosyjskimi samolotami bojowymi był kolejną, prowadzoną w perfekcyjnej wręcz formie, rosyjską próbą kontrolowanej eskalacji napięcia w północnej części Europy, a zwłaszcza na Bałtyku.

Zobacz więcej

Światowy Dzień Hydrografii

Międzynarodowa społeczność hydrograficzna obchodzi swoje święto każdego roku 21 czerwca. Jest tak od 2006 roku.

Zobacz więcej

Amerykańskie niszczyciele typu Porter Część 2

Niszczyciel Selfridge oznaczony sygnaturą DD-357 był w historii US Navy drugą jednostką o tej nazwie i drugim okrętem typu Porter w kolejności. Stępkę położono 18 grudnia 1933 roku w stoczni New York Shipbuilding Co. w Camden (Stan Nowy Jork). 

Zobacz więcej

Historia i rozwój radzieckich sił podwodnych (II) Okres 1930-1945

W Związku Radzieckim wraz z umocnieniem nowej władzy i niepowodzeniem polityki niesienia „rewolucji proletariatu” do Europy postawiono na rozwój bazy przemysłowej i umocnienie sił zbrojnych. Słynne przysłowie mówi, że generałowie zaczynają nową wojnę tam, gdzie zakończyli starą. 

Zobacz więcej

Sea Hunter – owoc programu ACTUV

Choć zgodnie z planami ujawnionymi w opublikowanej od koniec 2013 roku przez amerykański Departament Obrony edycji „Zintegrowanej mapy drogowej systemów bezzałogowych na lata 2013-2038” większość funduszy przeznaczonych na rozwój systemów bezzałogowych...

Zobacz więcej

Francuski sukces w Australii

26 kwietnia br. władze Australii poinformowały o podjęciu decyzji związanej ze wskazaniem partnera strategicznego dla programu okrętów podwodnych (SEA 1000 Project) nowego pokolenia, następców jednostek typu Collins. Nieoczekiwanie dla dużej części obserwatorów...

Zobacz więcej

Okręty podwodne typu E

W połowie 1914 roku Royal Navy miała 9 okrętów podwodnych dużego zasięgu – w ówczesnej terminologii „zamorskich” – typu E. Ponieważ od początku eksploatacji okazywało się, że z technicznego punktu widzenia są to jednostki bardzo udane, po wybuchu I wojny światowej podjęto decyzję...

Zobacz więcej

Pancerniki kontra lotniskowce

Jednym z ulubionych twierdzeń, „speców” od historii morskiej występujących w mass mediach jest, iż 7 kwietnia 1945 roku (zatopienie „Yamato”), to „kres ery pancernika”.

Zobacz więcej

Siła Pajęczyny. Spider Web Patrols czyli zwalczanie niemieckich okrętów podwodnych przez alianckie lotnictwo morskie w latach 1917-1918. Część I

W 1914 roku, na początku Wielkiej Wojny, największą flotą podwodną, liczącą 77 okrętów, dysponowała Republika Francji, na drugim miejscu znajdowało się Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii – 55 okrętów podwodnych, na trzecim Stany Zjednoczone Ameryki (USA) – 38 okrętów, czwarte zajmowała...

Zobacz więcej

Höegh Trader – stoczniowy uciekinier

To była zapewne najbardziej dramatyczna wigilia w historii polskiego okrętownictwa. Sprawił to, będący w budowie, wielki samochodowiec Höegh Trader, który zerwany w czasie sztormu ze stoczniowej uwięzi szalał w niekontrolowanym rejsie i taranował wszystko, co spotkał po drodze.

Zobacz więcej

Kolizja na Oaze Deep

12 stycznia 1950 roku (czwartek), mający zaledwie 643 BRT motorowiec szwedzki Divina wyruszył późnym popołudniem w rejs z Purfleet nad Tamizą do Ipswich. Statek miał skierować się na północny wschód przez Black Deep, środkowy, najbardziej uczęszczany z trzech głównych szlaków żeglownych w estuarium Tamizy. 

Zobacz więcej

ORP Wicher i ORP Burza w II wojnie światowej

Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku wiązało się z faktem oparcia północnej granicy kraju o wybrzeże Bałtyku. Jej krótka, bo zaledwie 72–kilometrowa linia, sięgająca od Orłowa do Jeziora Żarnowieckiego, nie zaspakajała w pełni narodowych aspiracji morskich...

Zobacz więcej

„Grzmiąca góra” US Navy - okręt pancerny Dunderberg

Zaprojektowany w 1862 roku z myślą o konfrontacji z najpotężniejszą wówczas flotą wojenną świata, Dundenberg wzbudzał w swoim czasie powszechne zainteresowanie.

Zobacz więcej

Grecki parowiec w walce z tureckim awizo

Gdy w 1830 roku, po długim i krwawym powstaniu narodowym i interwencji mocarstw, powstało niepodległe państwo greckie, jego obszar ograniczał się jedynie do Peloponezu, Grecji Środkowej oraz Eubei, Cykladów i Północnych Sporadów. 

Zobacz więcej

Muzeum Morskie na Malcie

Muzeum Morskie na Malcie ma stosunkowo krótką historię. Inicjatywa zmierzająca do utworzenia placówki muzealnej o morskim charakterze została podjęta w 1988 roku, zaś cztery lata później - 24 lipca 1992 roku - nastąpiło oficjalne otwarcie instytucji dla zwiedzających.

Zobacz więcej

Kaper-1 po modernizacji

Na wodach Zatoki Gdańskiej w lutym 2016 roku Morski Oddział Straży Granicznej zaprezentował nowe możliwości zmodernizowanego etapami w latach 2014-2015 statku patrolowego Kaper-1.

Zobacz więcej

Śladami Olbrzymów – Linia żeglugowa Hurtigruten

„Hurtigruten” oznacza po norwesku „pośpieszną linię komunikacyjną”. Jest to też nazwa norweskiej linii żeglugowej, która od 1893 roku łączy portowe miasta na 2700-kilometrowym, zachodnim wybrzeżu kraju. Obecnie, pasażersko-towarowe statki w ciągu sześciu i pół dnia pokonują trasę pomiędzy Bergen a Kirkenes...

Zobacz więcej

Nieftgazy w nowej roli

3 grudnia 2014 roku minister obrony Argentyny,  Agustín Ross, podpisał umowę z rosyjską państwową firmą Arktikmor Nieftgaz Razwiedka zajmującą się poszukiwaniami kopalin (głównie ropy i gazu), dotyczącą odkupienia czterech, będących jej własnością, statków serwisowych górnictwa morskiego.

Zobacz więcej

„Kontrola morza” po szwedzku. Szwedzkie pancerniki typu Sverige część 2

W poprzedniej części artykułu omówiłem genezę pancerników typu Sverige wraz z przyjętą doktryną, zgodnie z którą je zbudowano oraz przedstawiłem opis techniczny tych jednostek, z uwzględnieniem m.in. charakterystyki kadłuba, ochrony biernej i napędu. 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter