Zwykle za najlepsze okręty, jakie kiedykolwiek zbudowano uznaje się amerykańskie pancerniki typu Iowa. Przez swoich zwolenników nazywane są współcześnie „darem poprzedniej generacji”.
Przed wojną dowództwo WMF ZSRR (Wojenno-Morskoj Fłot – Marynarka Wojenna) opracowywało plany wojenne, wychodząc z założenia, że w nadchodzącym konflikcie najważniejszy będzie kierunek zachodni, a Bałtyk będzie głównym teatrem działań bojowych na morzu.
Bałtycka produkcja stoczniowa znalazła się na dnie. Bilans 2015 roku to zaledwie 184 tysiące jednostek pojemnościowych brutto (JPB), o 34% mniej niż w 2014... i o 2% mniej niż w 1946, gdy pracowały tylko stocznie w Danii i Szwecji. Ale już tym roku nastąpi odbicie...
Ostateczne wycofanie ze służby pancerników typu Iowa postawiło US Navy w bardzo trudnej sytuacji. Tym samym NATO nie dysponuje obecnie okrętami, mogącymi w tani i szybki sposób zapewnić w pełni efektywne wsparcie ogniowe oddziałom walczącym na lądzie.
Ta nazwa okrętu zawsze kojarzy się z legendarnym w czasie II wojny światowej ORP „Orzeł”, a więc zobowiązuje. Nazwę skrzydlatego drapieżnika, będącego naszym godłem państwowym, z dumą nosi już trzeci z kolei okręt podwodny.
Marynarka Wojenna dysponuje czterema okrętami ratowniczymi. Dwiema dużymi jednostkami polskiej produkcji projektu 570M typu Piast (ORP „Piast” i ORP „Lech”) oraz dwiema mniejszymi projektu B823M typu Zbyszko (ORP „Zbyszko” i ORP „Maćko”).
Marynarka Wojenna nie potrzebuje kolejnego Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego, Marynarka Wojenna potrzebuje okrętów. Warunkiem koniecznym do utrzymania przymiotnika „wojenna” są nie holowniki, tankowce, barki ekologiczne i motorówki, ale nowe...
Bałtycki incydent pomiędzy USS Donald Cook, a rosyjskimi samolotami bojowymi był kolejną, prowadzoną w perfekcyjnej wręcz formie, rosyjską próbą kontrolowanej eskalacji napięcia w północnej części Europy, a zwłaszcza na Bałtyku.
Niszczyciel Selfridge oznaczony sygnaturą DD-357 był w historii US Navy drugą jednostką o tej nazwie i drugim okrętem typu Porter w kolejności. Stępkę położono 18 grudnia 1933 roku w stoczni New York Shipbuilding Co. w Camden (Stan Nowy Jork).
W Związku Radzieckim wraz z umocnieniem nowej władzy i niepowodzeniem polityki niesienia „rewolucji proletariatu” do Europy postawiono na rozwój bazy przemysłowej i umocnienie sił zbrojnych. Słynne przysłowie mówi, że generałowie zaczynają nową wojnę tam, gdzie zakończyli starą.
Choć zgodnie z planami ujawnionymi w opublikowanej od koniec 2013 roku przez amerykański Departament Obrony edycji „Zintegrowanej mapy drogowej systemów bezzałogowych na lata 2013-2038” większość funduszy przeznaczonych na rozwój systemów bezzałogowych...
26 kwietnia br. władze Australii poinformowały o podjęciu decyzji związanej ze wskazaniem partnera strategicznego dla programu okrętów podwodnych (SEA 1000 Project) nowego pokolenia, następców jednostek typu Collins. Nieoczekiwanie dla dużej części obserwatorów...
W połowie 1914 roku Royal Navy miała 9 okrętów podwodnych dużego zasięgu – w ówczesnej terminologii „zamorskich” – typu E. Ponieważ od początku eksploatacji okazywało się, że z technicznego punktu widzenia są to jednostki bardzo udane, po wybuchu I wojny światowej podjęto decyzję...
Jednym z ulubionych twierdzeń, „speców” od historii morskiej występujących w mass mediach jest, iż 7 kwietnia 1945 roku (zatopienie „Yamato”), to „kres ery pancernika”.
W 1914 roku, na początku Wielkiej Wojny, największą flotą podwodną, liczącą 77 okrętów, dysponowała Republika Francji, na drugim miejscu znajdowało się Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii – 55 okrętów podwodnych, na trzecim Stany Zjednoczone Ameryki (USA) – 38 okrętów, czwarte zajmowała...
To była zapewne najbardziej dramatyczna wigilia w historii polskiego okrętownictwa. Sprawił to, będący w budowie, wielki samochodowiec Höegh Trader, który zerwany w czasie sztormu ze stoczniowej uwięzi szalał w niekontrolowanym rejsie i taranował wszystko, co spotkał po drodze.
12 stycznia 1950 roku (czwartek), mający zaledwie 643 BRT motorowiec szwedzki Divina wyruszył późnym popołudniem w rejs z Purfleet nad Tamizą do Ipswich. Statek miał skierować się na północny wschód przez Black Deep, środkowy, najbardziej uczęszczany z trzech głównych szlaków żeglownych w estuarium Tamizy.
Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku wiązało się z faktem oparcia północnej granicy kraju o wybrzeże Bałtyku. Jej krótka, bo zaledwie 72–kilometrowa linia, sięgająca od Orłowa do Jeziora Żarnowieckiego, nie zaspakajała w pełni narodowych aspiracji morskich...
Zaprojektowany w 1862 roku z myślą o konfrontacji z najpotężniejszą wówczas flotą wojenną świata, Dundenberg wzbudzał w swoim czasie powszechne zainteresowanie.