Statki i okręty

Jeden projekt – służba pod trzema banderami

Pierwsze zbudowane w XX w. w Polsce okręty przeciwminowe przetrwały wojnę i po epizodzie pływania pod banderą Kriegsmarine kontynuowały służbę pod biało-czerwoną banderą, ale z orłem bez korony aż do lat 70. XX w.

Zobacz więcej

Krivak wiecznie żywy – czyli projekt 11356 w XXI w.

Numer projektu sugeruje modyfikację stworzonej jeszcze pod koniec lat 60. XX w. w Związku Radzieckim konstrukcji. Linie teoretyczne kadłuba przenoszą nas już jednak w ostatnią dekadę poprzedniego stulecia, podobnie jak spora część montowanego na pokładach uzbrojenia i wyposażenia elektronicznego. 

Zobacz więcej

Amerykańskie krążowniki o napędzie atomowym, część 5

Cztery jednostki typu Virginia zamykają jak na razie historię amerykańskich krążowników rakietowych o napędzie atomowym. Były najliczniejszymi reprezentantami w swojej klasie w US Navy. Pierwotnie projektowano je jako okręty eskortowe klasy DLGN, jednak z uwagi na zmiany w klasyfikacji z chwilą wejścia do służby otrzymały sygnatury CGN.

Zobacz więcej

Niemieckie statki pasażersko-towarowe typu Barbarossa

Choć zbudowane dla dwóch niemieckich armatorów, służbę kończyły pod siedmioma innymi banderami. Na ich losy wpływ miała przede wszystkim I wojna światowa. Omówione w tym artykule liniowce po zbudowaniu należały do największych jednostek pasażersko-towarowych na świecie. Mogły przewozić spory ładunek towarów oraz nawet...

Zobacz więcej

Niemiecki krążownik lekki Nürnberg

Chociaż po dojściu Hitlera do władzy w Niemczech i przemianowaniu Reichsmarine na Kriegsmarine snuto dalekosiężne plany wielkiej rozbudowy marynarki wojennej, w tym także w klasie lekkich krążowników, ostatecznie zbudowano ich łącznie sześć. Ostatnim okrętem w tej klasie był zbudowany w latach 1933–1935 okręt o nazwie Nürnberg.

Zobacz więcej

Fregaty rakietowe typu Bonifaz (F-110)

Marynarka Wojenna Hiszpanii wkrótce wzbogaci się o pięć dużych, nowoczesnych fregat wielozadaniowych typu Bonifaz (serii F-110). Po udanych okrętach obrony powietrznej (Anti-Aircraft Warfare, AAW) typu Álvaro de Bazán (serii F-100), tym razem będą do jednostki z nadrzędną funkcją zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW). 

Zobacz więcej

Léopoldville – wigilijna tragedia pod Cherbourgiem

W porównaniu z trzema poprzednimi miesiącami grudzień 1944 roku był dla okrętów podwodnych Kriegsmarine bardzo udany. Największym z zatopionych przez nie ośmiu statków był belgijski transportowiec Léopoldville, wiozący żołnierzy amerykańskich z Southampton do Cherbourga. Wielkość strat w ludziach i okoliczności zdarzenia sprawiły, że...

Zobacz więcej

Niechciany zakup – rakietowe Tarantule

Na początku lat 70. XX wieku wydawało się, że kutry rakietowe projektu 205 będą pierwszym i ostatnim typem w tej klasie kupowanym w Związku Radzieckim. Ambitne plany rozwoju budownictwa okrętowego zakładały opracowanie i budowę w kraju kolejnych jednostek uderzeniowych polskiej floty. Niestety, założenia te...

Zobacz więcej

Large Surface Combatant, czyli przyszłe krążowniki US Navy

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych  przeżywa obecnie bezprecedensowy w swej bogatej historii kryzys, związany z eksploatacją i potencjalnym rozwojem uderzeniowych sił nawodnych. Praktycznie od czasu projektu wielozadaniowych niszczycieli rakietowych z systemem AEGIS typu Arleigh Burke, żaden z programów amerykańskich...

Zobacz więcej

Brytyjskie okręty podwodne typu G

Podczas Wielkiej Wojny na morzach i oceanach pojawiła się nowa klasa okrętów, które zrewolucjonizowały sposób prowadzenia działań wojennych. Konserwatywnie nastawieni admirałowie brytyjskiej marynarki wojennej szybko i dramatycznie zostali sprowadzeni na ziemię, widząc, że ich wielkie stalowe potwory  napotkały swego Dawida. 

Zobacz więcej

Japońskie krążowniki ciężkie typu Takao

Cztery krążowniki ciężkie typu Takao (błędnie klasyfikowane w Stanach Zjednoczonych jako typ Atago), budowane dla Cesarskiej Floty Wielkiej Japonii (Dai-Nippon Teikoku Kaigun), w okresie międzywojennym stanowiły szczytowe osiągnięcie w konstrukcji tej klasy jednostek Kraju Kwitnącej Wiśni. Były one niewątpliwie groźne, jednak...

Zobacz więcej

Minowce, taulery, dozorowce – historia ptaszków wz. 1933

Pierwsze zbudowane w XX w. w Polsce pełnomorskie okręty przeciwminowe niezmiennie wzbudzają spore zainteresowanie miłośników spraw okrętowych. Popularne „ptaszki”, czyli minowce wz. 1933, bo o nich oczywiście mowa, we wrześniu 1939 r. dobrze wypełniły stawiane przed nimi zadania. Dwa utracono bezpowrotnie, ale cztery...

Zobacz więcej

KMW planuje także w czasie wojny

Działania wojenne nie na długo przerwały prace planistów, którzy zawsze znajdą sposobność do wybiegania w przyszłość i snucia wizji rozwoju. Nie inaczej było w Kierownictwie MW, od wiosny 1940 r. mającego siedzibę w Londynie.

 

Zobacz więcej

Kustjägarna - szwedzka „piechota znawalizowana” i jej kutry szturmowe w latach 1956–1990

Szwedzcy wojskowi, w miarę posiadanego dostępu do informacji, z olbrzymią uwagą analizowali przebieg II wojny światowej. Doświadczenia z wielkiego konfliktu starano się zestawiać ze specyfiką szwedzkiego, narodowego teatru wojny i wypracowywać rekomendacje dotyczące rozwoju własnych sił zbrojnych. Jednym z rezultatów owych prac był...

Zobacz więcej

Południowokoreańskie siły podwodne

Historia pełnomorskich sił podwodnych Republiki Korei rozpoczyna się dopiero w połowie lat 80. XX w. wraz z zamówieniem pierwszych trzech jednostek udanego niemieckiego typu 209/1200. Od początku tego programu założeniem Koreańczyków było jednak docelowe całkowite opanowanie we własnym zakresie procesu projektowania i budowy okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym.

Zobacz więcej

Noworoczny bal „księcia Jana”: Galveston, 1 stycznia 1863 roku

Gdy US Navy ustanowiła blokadę wybrzeża Południa, jednym z czterech – obok Nowego Orleanu, Pensacoli i Mobile – głównych portów, które blokować miał Dywizjon Zatoki Meksykańskiej, był Galveston w stanie Teksas. Dopiero jesienią 1862 r. unioniści zdecydowali się na wysłanie tam szczupłego garnizonu. 

Zobacz więcej

Amerykańskie krążowniki o napędzie atomowym cz. 4

Po przedłużającym się okresie eksperymentów dla US Navy nastał w końcu czas dojrzałości. Trzy pierwsze krążowniki rakietowe o napędzie nuklearnym (klasyfikowane jeszcze wówczas jako wielkie niszczyciele rakietowe-lidery, czyli DLGN) spisywały się bowiem doskonale. W pewnych aspektach nawet lepiej, niż zakładali to ich projektanci...

Zobacz więcej

Niemiecki krążownik lekki Emden

Po przegranej przez Niemcy wielkiej wojnie, zwanej później I wojną światową, potężna Cesarska Marynarka Wojenna na mocy postanowień traktatu wersalskiego musiała w znacznym stopniu zredukować swój stan posiadania zarówno w liczbie okrętów jak i ilości personelu. Dodatkowo możliwości budowy nowych okrętów wojennych po 1919 roku zostały...

Zobacz więcej

Rozwój flot podwodnych na Bałtyku. Bezpieczeństwo narodowe, a panowanie w głębinach. Cz. 2

Okręty podwodne od samego początku swego istnienia zapowiadały zmianę jakościową na morskim teatrze działań i – w przeciwieństwie do wielu innych tzw. „cudownych broni” – z perspektywy lat tej obietnicy dotrzymały. W czasach nam współczesnych są najbardziej technologicznie zaawansowaną platformą do walk na morzu i jako takie stanowią...

Zobacz więcej

FREMM EVO dla włoskiej floty

Marynarka Wojenna Włoch konsekwentnie realizuje założone programy modernizacyjne. Świadectwem tego jest, obok dalszych prac nad nowymi dużymi niszczycielami rakietowymi typu DDX, choćby rozwój nowych okrętów podwodnych, przeciwminowych czy też w końcu zakup kolejnej pary zmodyfikowanych fregat FREMM EVO. 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter