Statki i okręty

Polskie niszczyciele na Morzu Śródziemnym 1940-1944

Polskie okręty do działań bojowych na Morzu Śródziemnym wchodziły stopniowo od 1940 r. Najpierw pojedynczo, później zazwyczaj w liczbie kilku jednostek, ale do 1944 r. niszczyciele i okręty podwodne PMW były na tym obszarze zawsze obecne, wyjątkowo skutecznie walcząc z okrętami floty niemieckiej i włoskiej oraz ich lotnictwem.

Zobacz więcej

Langusty i lotniskowce – brazylijsko-francuski zatarg o łowiska 1960-1963

Brazylia wplątała się w spór w wyniku splotu wydarzeń wewnętrznych i przeszacowania własnych sił przy silnej woli zmniejszenia zależności ekonomicznej od potęg zewnętrznych. Z kolei Francja kierowała się swoistą pokolonialną „nonszalancją imperialną” i przekonaniem o wyjątkowości własnej pozycji międzynarodowej. 

Zobacz więcej

Niszczyciele i torpedowce w bitwie jutlandzkiej - część 1

Bitwa morska, stoczona 31 maja i 1 czerwca 1916 r. na wodach w pobliżu Półwyspu Jutlandzkiego, w historiografii niemieckiej zwana bitwą na Skagerraku, to jedyne podczas I wojny światowej starcie flot liniowych. Wzięło w niej udział łącznie 250 należących do brytyjskiej Royal Navy i niemieckiej Kaiserliche Marine okrętów różnych klas. 

Zobacz więcej

Historia polskich Bolszewików

Polska była jednym z pierwszych odbiorców radzieckich kutrów torpedowych projektu 183. Przez 17 lat stanowiły część uderzeniowego trzonu naszej floty, a przez następne lata – ważne ogniwo szkolenia naszych rakietowców.

Zobacz więcej

Największy i najdroższy – USS Gerald R. Ford

Projekcja potęgi morskiej USA od dziesięcioleci opiera się przede wszystkim na lotniskowcowych grupach bojowych, operujących na wszystkich najważniejszych akwenach naszego globu. Samoloty i śmigłowce zgromadzone na pokładzie jednego amerykańskiego lotniskowca stanowią większą siłę bojową niż siły lotnicze niejednego państwa na świecie.

Zobacz więcej

Pierwsze pancerniki US Navy. Amerykańskie predrednoty

W drugiej połowie XIX wieku gwałtowny rozwój okrętów liniowych w Europie doprowadził do przekształcenia tradycyjnego drewnianego wielopokładowego okrętu wojennego w opancerzone stalowe potwory uzbrojone w obracane wieże z jedną lub dwiema armatami dużego kalibru, które coraz częściej były potocznie zwane pancernikami.

Zobacz więcej

Stare, nowe i planowane w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej

Fatalnej kondycji polskiej Marynarki Wojennej oraz programom mającym przynieść jej modernizację poświęcono już wiele uwagi, w tym w miesięczniku „Nowa Technika Wojskowa”. Głównie skupiamy się na siłach okrętowych, rzadziej podejmując temat zadań i potrzeb Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW)...

Zobacz więcej

Miecznik – działania w warunkach morza zamkniętego

Decyzja Ministerstwa Obrony Narodowej o budowie serii wielozadaniowych fregat rakietowych Miecznik wywołała falę publikacji prasowych i internetowych, odnoszących się zarówno do kwestii technicznych związanych z konstrukcją, jak i do zasadności samego programu. Autorzy tych publikacji...

Zobacz więcej

Okręty podwodne typu Astute. Koncepcja wojny podwodnej przyszłości według Royal Navy

Rdzeniem współczesnych sił morskich Wielkiej Brytanii są okręty podwodne. Royal Navy dysponuje obecnie trzema podstawowymi typami jednostek tej klasy. W skład Flotylli Okrętów Podwodnych wchodzą cztery strategiczne okręty podwodne z rakietami balistycznymi o napędzie nuklearnym (SSBN) typu Vanguard i cztery...

Zobacz więcej

Pancernik HMS Dreadnought – okręt, który zrewolucjonizował wojnę na morzu. Część III

Z początkiem 1907 roku kmdr Reginald H.S. Bacon wyprowadził swój pancernik w morze w zaplanowaną dłuższą podróż. Dreadnought udał się trasą wzdłuż wybrzeża atlantyckiego Hiszpanii i Portugalii do Gibraltaru, aby następnie skierować się na Morze Śródziemne. Podczas tego rejsu ujawnił się problem ze sterowaniem okrętem. 

Zobacz więcej

Pierwsza bitwa w zatoce Wielkiej Syrty

W dniu 18 listopada 1941 roku brytyjski generał Alan Cunningham, dowódca 8. Armii, rozpoczął operację „Crusader”, która przysporzyła niemało problemów wojskom Osi walczącym w Afryce. W związku z wydarzeniami w Cyrenajce, na początku grudnia Regia Marina stanęła w obliczu pilnych żądań dostarczenia do Libii zaopatrzenia...

Zobacz więcej

Program Miecznik w przededniu kluczowych decyzji

Ostatnie dni przeniosły ciężar decyzji o kształcie fregat Miecznik na wojsko, a konkretnie Inspektorat Uzbrojenia. Tak jak zapowiadano i przede wszystkim planowano, Projekty Koncepcyjne oraz Przemysłowe Studia Wykonalności wypracowane w ostatnich miesiącach przez zespoły Konsorcjum PGZ-Miecznik i firm zagranicznych przekazano...

Zobacz więcej

Marynarka wojenna na celowniku Abwehry

W zbiorach Archiwum Wojskowego (Bundesarchiv-Militärarchiv) we Freiburgu znajdują się dziesiątki teczek, w których spoczywają ogromne ilości opracowanych przez agentów niemieckiego wywiadu wojskowego tajnych raportów, zdjęć i wycinków z prasy zagranicznej na temat polskich okrętów nawodnych i podwodnych podczas...

Zobacz więcej

Szwedzkie miniaturki

Szwedzka marynarka wojenna eksploatowała dwa typy miniaturowych okrętów podwodnych oraz jeden typ specjalnych pojazdów podwodnych. Pierwszą jednostkę pozyskano tytułem eksperymentu, by sprawdzić przydatność tej podklasy w szczególnych warunkach własnego wybrzeża. 

Zobacz więcej

Rywalizacja na Oceanie indyjskim

Minęły już czasy, gdy najostrzejsza rywalizacja zbrojeń morskich toczyła się na linii USA – ZSRR. Dziś większe zainteresowanie wojskowych i analityków wzbudza gwałtowny rozwój floty Chińskiej Republiki Ludowej. Ale w jej cieniu nie mniej interesująco wyglądają plany zwiększania morskiego potencjału wojskowego Indii.

Zobacz więcej

Pierwsze z „wielkiej piątki” – pancerniki typu Tennessee, cz. 1

Dwa amerykańskie okręty liniowe typu Tennessee wraz z trzema podobnymi jednostkami typu Colorado (tworzącymi razem grupę zwaną później potocznie Big Five, czyli Wielką Piątką) były ostatnimi klasycznymi superdrednotami US Navy. Pancerniki okazały się – mimo pewnych wad – na tyle udane, że pozostały na liście okrętów US Navy aż do marca 1959 r.

Zobacz więcej

Statki pasażersko-towarowe typu Monte Sarmiento, cz. 2

Kontynuujemy opowieść o statkach pasażersko-towarowych zbudowanych dla przedsiębiorstwa żeglugowego HSDG. Prezentujemy losy dwóch ostatnich jednostek.

Zobacz więcej

Holowniki projektu B860

Seria sześciu jednostek tego samego typu wcielona w skład naszej marynarki wojennej to znaczące wydarzenie. Nieważne, że to tylko holowniki. Ostatni raz co najmniej tak liczna seria zdarzyła się bowiem 30 lat temu podczas budowy trałowców projektu 207D/P/M.

Zobacz więcej

Włoska tarcza – fregaty FREMM

Kontynuując cykl o nowoczesnych okrętach włoskiej Marina Militare, nie można pominąć wielozadaniowych fregat rakietowych typu Bergamini (FREMM, czyli Frégate européenne multi-mission), powstałych – podobnie jak niszczyciele obrony powietrznej typu Horizon/Orizzonte – z inicjatywy (i przy wspólnym udziale) francuskiej Marine Nationale.

Zobacz więcej

Bolszewik – kuter torpedowy zimnej wojny

Podczas II wojny światowej kutry torpedowe udowodniły, że na wodach zamkniętych i w rejonach przybrzeżnych są niezwykle groźną bronią. Jednym z krajów intensywnie rozwijających konstrukcje szybkich jednostek uzbrojonych w torpedy był Związek Radziecki.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter