Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Dubai Airshow 2011

  Piotr Butowski       Wystawa Dubai Airshow 2011     Wystawa lotnicza w Dubaju nie zbiera, najczęściej, nowinek technicznych i tym najbardziej różni się od typowych wystaw przemysłu lotniczego. W Dubaju robi się czysty biznes: podczas tegorocznej wystawy podpisano kontrakty o...

Zobacz więcej

Uzbrojone śmigłowce z Kandaharu

  Robin Polderman       Uzbrojone śmigłowce z Kandaharu     Lotnisko w Kandaharze, zbudowane w latach 1956-1962 z pomocą Stanów Zjednoczonych, ulokowane jest w pobliżu pustyni Rigestan, około piętnaście kilometrów na południowy wschód od miasta Kandahar w Afganistanie. Zbudowano...

Zobacz więcej

Zanim zbudowano F-16

  Marcin Modrzewski       Zanim zbudowano F-16     Pięć lat po wprowadzeniu F-16 Jastrząb do wyposażenia Sił Powietrznych trudno oprzeć się wrażeniu, że opinia publiczna nadal odmawia mu sprawiedliwej oceny. Nasze środki masowego przekazu, w odpowiedzi na szerokie zainteresowanie...

Zobacz więcej

Lockheed A-12

  Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński       Lockheed A-12   – na drodze do SR-71 Blackbird   (cz. I)     Rodzina samolotów rozpoznawczych A-12 i SR-71 Blackbird oraz myśliwiec YF-12 były największymi osiągnięciami słynnego amerykańskiego konstruktora szwedzkiego pochodzenia...

Zobacz więcej

Ouragan w Izraelu

  Martin Pospíšil       Dassault Ouragan w Izraelu     Pierwsze odrzutowe samoloty bojowe pojawiły się na Bliskim Wschodzie w 1949 r., gdy Królewskie Siły Powietrzne Egiptu zakupiły brytyjskie myśliwce Gloster Meteor F.4 oraz samoloty myśliwsko-bombowe de Havilland Vampire FB.52....

Zobacz więcej

Potez XXV a polskim lotnictwie

  Wojciech Mazur       Samolot liniowy Potez XXV   w polskim lotnictwie wojskowym     W latach dwudziestych ubiegłego wieku polskie lotnictwo wojskowe zostało zdominowane niemal całkowicie przez konstrukcje rodem z Francji – czy to nabyte w tamtejszych wytwórniach, czy to wytwarzane...

Zobacz więcej

Bolesław Michał Gładych

  Krzysztof Kubala       Bolesław Michał Gładych   (1918-2011)     Wyszkolony w ramach trzynastego rocznika Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, latał bojowo nad Francją, w Anglii walczył w składzie Dywizjonu 303. oraz 302., gdzie dowodził eskadrą. Należał do...

Zobacz więcej

FREMM po francusku

  Tomasz Grotnik       Frégate Européenne MultiMission,   czyli FREMM po francusku   (cz. II)     Po zapoznaniu się ze szczegółami programu oraz konstrukcji fregat typu FREMM budowanych przez włoską stocznię Fincantieri dla Marina Militare, w drugiej części artykułu...

Zobacz więcej

Mikojan Gurewicz MiG-3

  Jerzy Gruszczynski, Michał Fiszer       Mikojan Gurewicz MiG-3     Niespokojny koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku, w Europie wyraźnie wskazywał, że nasz coraz silniej zantagonizowany kontynent szybko zmierza ku kolejnej wojnie. W 1938 r. z pogrążonej w wojnie domowej Hiszpanii...

Zobacz więcej

5 lat F-16

  Maciej Stanecki       5 lat F-16   – realny wymiar sukcesu     9 listopada 2011 oficjalnie obchodziliśmy piątą rocznicę wprowadzenia wielozadaniowych samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb do eksploatacji w polskich Siłach Powietrznych. Z perspektywy tych kilku...

Zobacz więcej

Bombardier Q400NG

  Michał Petrykowski       Bombardier Q400NG     Choć samolot znany jako Dash 8 jest obecnie firmowany przez koncern Bombardier, korzenie wytwórni, w której powstał projekt konstrukcji, sięgają znacznie wcześniej. De Havilland Aircraft of Canada to założona w 1928 r. kanadyjska...

Zobacz więcej

Ćwiczenie „Orzeł 2011”

  Adam Gołąbek       Ćwiczenie „Orzeł 2011”     W dniach od 26 do 30 września br. odbyło się największe ćwiczenie Sił Powietrznych od czasu wstąpienia Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zasadniczym celem tego ćwiczenia było przygotowanie dowództw oraz jednostek do...

Zobacz więcej

Co dalej z MiG-29 w Polsce?

  Maciej Wolański, współpraca: Jerzy Gruszczyński       Co dalej z MiG-29 w Polsce?     Problem modernizacji myśliwców MiG-29 był poruszany w minionych latach wielokrotnie. Jednak faktyczne działania były niezmiennie ograniczane do kolejnych remontów i minimalnych doposażeń,...

Zobacz więcej

Niszczyciele okrętów podwodnych...

  Dr Séan Wilson/Prime Images       Niszczyciele okrętów podwodnych   z Południowego Atlantyku     Brazylijski program modernizacji śmigłowców Westland Super Lynx w połączeniu ze zbliżającymi się dostawami śmigłowców Sikorsky S-70B Seahawk ma za zadanie zagwarantować...

Zobacz więcej

Koncepcja szkolenia lotniczego...

  gen. bryg. pil. dr Jan Rajchel Rektor-Komendant Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznychgen. dyw. rez. nawig. dr Krzysztof Załęski Profesor wizytujący       Koncepcja szkolenia lotniczego   z pozycji WSOSP     Przedstawiony materiał analityczny jest wynikiem doświadczeń...

Zobacz więcej

Wzlot i upadek Burana

  Waldemar Zwierzchlejski       Wzlot i upadek Burana     Jest początek roku 1972. Amerykanie kończą swój sztandarowy program Apollo, jeszcze tylko dwie pary astronautów odcisną swoje ślady na powierzchni Księżyca. Potem nastąpi krótki, niespełna roczny flirt ze stacją...

Zobacz więcej

Spod znaku Jak

  Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer       Spod znaku Jak   – pierwsze myśliwce A. S. Jakowlewa     Wychodząc z doświadczeń wojny domowej w Hiszpanii w lutym 1939 r. na Kremlu zwołano spotkanie pracowników przemysłu lotniczego i sił powietrznych, kierowane przez Komitet...

Zobacz więcej

PLL „Lot” w II Rzeczypospolitej

  Tymoteusz Pawłowski       Bariery dla rozwoju i plany na przyszłość   – PLL „Lot” w II Rzeczypospolitej     Lotnictwo komunikacyjne Rzeczypospolitej rozwijało się w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku bardzo dynamicznie. Głównym czynnikiem hamującym rozwój PLL...

Zobacz więcej

F4U Corsair

  Szymon Tetera       Chance Vought   F4U Corsair   (cz. 2 - zastosowanie bojowe)   W czasie walk na Pacyfiku F4U Corsair okazał się zarówno doskonałym myśliwcem, jak i bardzo dobrą maszyną wsparcia pola walki, zdolną przenieść i celnie ulokować duży ładunek bomb...

Zobacz więcej

Geneza Messerschmitta Me 110

  Robert Michulec     Geneza Messerschmitta Me 110     Me 110 dzięki swemu nieudanemu udziałowi w Bitwie o Wielką Brytanię ma chyba najgorszą „prasę” w historii lotnictwa okresu drugiej wojny światowej. Powszechnie przyjmuje się, że był to kiepski samolot, który w konfrontacji...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter