Maciej Wolański, współpraca: Jerzy Gruszczyński Co dalej z MiG-29 w Polsce? Problem modernizacji myśliwców MiG-29 był poruszany w minionych latach wielokrotnie. Jednak faktyczne działania były niezmiennie ograniczane do kolejnych remontów i minimalnych doposażeń,...
Dr Séan Wilson/Prime Images Niszczyciele okrętów podwodnych z Południowego Atlantyku Brazylijski program modernizacji śmigłowców Westland Super Lynx w połączeniu ze zbliżającymi się dostawami śmigłowców Sikorsky S-70B Seahawk ma za zadanie zagwarantować...
gen. bryg. pil. dr Jan Rajchel Rektor-Komendant Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznychgen. dyw. rez. nawig. dr Krzysztof Załęski Profesor wizytujący Koncepcja szkolenia lotniczego z pozycji WSOSP Przedstawiony materiał analityczny jest wynikiem doświadczeń...
Waldemar Zwierzchlejski Wzlot i upadek Burana Jest początek roku 1972. Amerykanie kończą swój sztandarowy program Apollo, jeszcze tylko dwie pary astronautów odcisną swoje ślady na powierzchni Księżyca. Potem nastąpi krótki, niespełna roczny flirt ze stacją...
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer Spod znaku Jak – pierwsze myśliwce A. S. Jakowlewa Wychodząc z doświadczeń wojny domowej w Hiszpanii w lutym 1939 r. na Kremlu zwołano spotkanie pracowników przemysłu lotniczego i sił powietrznych, kierowane przez Komitet...
Tymoteusz Pawłowski Bariery dla rozwoju i plany na przyszłość – PLL „Lot” w II Rzeczypospolitej Lotnictwo komunikacyjne Rzeczypospolitej rozwijało się w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku bardzo dynamicznie. Głównym czynnikiem hamującym rozwój PLL...
Szymon Tetera Chance Vought F4U Corsair (cz. 2 - zastosowanie bojowe) W czasie walk na Pacyfiku F4U Corsair okazał się zarówno doskonałym myśliwcem, jak i bardzo dobrą maszyną wsparcia pola walki, zdolną przenieść i celnie ulokować duży ładunek bomb...
Robert Michulec Geneza Messerschmitta Me 110 Me 110 dzięki swemu nieudanemu udziałowi w Bitwie o Wielką Brytanię ma chyba najgorszą „prasę” w historii lotnictwa okresu drugiej wojny światowej. Powszechnie przyjmuje się, że był to kiepski samolot, który w konfrontacji...
Krzysztof Zalewski Mitsubishi A6M Reisen – na drodze do supermyśliwca Pierwsze studia nad samolotem myśliwskim bazowania pokładowego A6M2 rozpoczęły się 19 maja 1937 r., kiedy to Wydział Techniczny Sił Powietrznych Cesarskiej Marynarki Wojennej rozesłał do...
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer Pierwszy myśliwiec Jak W końcu lat trzydziestych ubiegłego wieku radziecki przemysł lotniczy znalazł się w sytuacji bliskiej kryzysowi. To właśnie w tym czasie najbardziej uwidoczniło się odstawanie Sił Powietrznych...
Leszek A. Wieliczko Pierwsze walki armijnych japońskich myśliwców w wojnie na Dalekim Wschodzie grudzień 1941 – luty 1942 W listopadzie 1941 r. japońska Cesarska Kwatera Główna (Daihonei) zaakceptowała rozpoczęcie przez Japonię działań wojennych...
Krzysztof Kuska de Havilland Mosquito vs Focke-Wulf Ta 154 Moskito Wielozadaniowy samolot bojowy de Havilland Mosquito to maszyna, która przysporzyła Niemcom najwięcej problemów ze wszystkich alianckich samolotów w czasie drugiej wojny światowej. Zadziwiająca...
Szymon Tetera „Aleja MiG-ów” Ostatnie walki 303. i 324. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego Po sukcesach z poprzednich miesięcy, kiedy z dziennych akcji nad „Aleją MiG-ów” pilotom sowieckim udało się wyeliminować bombowce B-29 Superfortress, na...
Tomasz Szulc Modernizacje Su-25 Su-25 należy do nielicznej rodziny dedykowanych odrzutowych samolotów szturmowych. Prace nad nim rozpoczęto w 1968 r., pod oznaczeniem SPB – „samolot pola boja”, gdy zaczęło stawać się jasne, że maszyny naddźwiękowe mają trudności...
Jerzy Liwiński Flota linii lotniczych 2011 Na świecie w liniach lotniczych jest użytkowanych 26 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych, wykonujących dziennie 80 tys. rejsów rozkładowych. Jednorazowa zdolność przewozowa całej tej floty wynosi 3,5 mln...
Piotr Butowski Salon MAKS 2011 (cz. II) Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej pochwaliły się podczas salonu MAKS 2011 swoimi najnowszymi nabytkami. Pierwsze duże zamówienie na nowe samoloty wojskowe we współczesnej Rosji, po ponad dziesięcioletnim okresie...
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński F-16 Jastrząb – pięć lat na polskim niebie Wielozadaniowe samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16 Jastrząb służą w polskich Siłach Powietrznych już od pięciu lat. Zakupiliśmy czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów...
Dowództwo Sił Powietrznych Pięć lat eksploatacji F-16 w Siłach Powietrznych 9 listopada 2011 roku będziemy obchodzić piątą rocznicę wdrożenia do eksploatacji wielozadaniowego samolotu F-16 Jastrząb w Siłach Powietrznych. Bez wątpienia były to lata najbardziej...
Tadeusz Pieciukiewicz O „Programie F-16” słów kilka Mija pięć lat od przyjęcia przez polskie Siły Powietrzne pierwszej partii wielozadaniowych samolotów F-16. Wydarzenie to zapoczątkowało kolejny etap programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych...
Hubert Królikowski Offset w „Programie F-16” Umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa RP a Lockheed Martin Corporation związana z dostawą dla Sił Zbrojnych RP samolotów wielozadaniowych F-16 została zawarta 18 kwietnia 2003 r. i jest największą ze wszystkich...