16 lutego br. upłynął termin składania wniosków dotyczących udziału w przetargu na bezzałogowe statki powietrzne dla Sił Zbrojnych RP w kategoriach: mikro (Wizjer) i taktycznych krótkiego zasięgu (Orlik). W czasie konferencji prasowej z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej ...
Siłą napędową podjęcia decyzji o samodzielnej produkcji samolotów bojowych w Izraelu pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku było dążenie do wyeliminowania, choćby częściowej, zależności od dostaw sprzętu lotniczego z zagranicy. Zakup jakiegokolwiek zaawansowanego uzbrojenia i wyposażenia wojskowego...
Pod koniec lat osiemdziesiątych dobrze sprzedający się dotąd Boeing 737 zyskał bardzo groźnego rywala. Nowy europejski samolot komunikacyjny średniego zasięgu, Airbus 320 oblatany w 1987 r. i wprowadzony do służby w Air France w roku następnym, stopniowo zaczął wypierać najstarsze 737 z dużego europejskiego rynku.
T129 ATAK jest nowej generacji, dwumiejscowym, dwusilnikowym śmigłowcem zaprojektowanym do zadań bojowo-rozpoznawczych. Wywodzi się on ze sprawdzonego w kilku konfliktach zbrojnych śmigłowca A129CBT.
Od blisko czterdziestu lat samoloty EA-6B Prowler (włóczęga, ciemny typ) służą w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych wypełniając zadania związane z prowadzeniem walki radioelektronicznej, i dzięki wykonanym modyfikacjom typ ten ma pozostać w służbie do 2019 r.
Dysponując jednym z największych lotnictw wojskowych w Sojuszu Północnoatlantyckim, Siły Powietrzne Turcji mają też wielkie zapotrzebowanie na pilotów. Szkolenie to jest prowadzone w bazie Izmir-Çiğli, na nowo dostarczonych samolotach turbośmigłowych KT-1T oraz zmodernizowanych...
W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1352 samoloty i pozyskali 2888 zamówień netto. Są to wyniki rekordowe i najlepsze w historii światowego przemysłu lotniczego.
W październiku 1964 r. po raz pierwszy francuskie strategiczne siły lotnicze FAS (Forces Aériennes Stratégiques). wyposażone w samoloty bombowe Mirage IVA oraz tankowania powietrznego C-135FR rozpoczęły pełnienie dyżurów bojowych. W ten sposób Francja znalazła się w elitarnej...
Ubiegły rok był bardzo istotny dla Airbus Helicopters. Inaugurował bowiem działanie przedsiębiorstwa pod nową nazwą, co oznaczało nie tylko rebranding, ale także początek głębszej transformacji, związanej z przekształceniami w całej Airbus Group, której Airbus Helicopters jest obecnie jednym z trzech oddziałów.
W ostatnich tygodniach drugiej wojny światowej w Europie najważniejszymi obiektami ataków Luftwaffe stały się mosty na Odrze, Nysie i Wiśle przez które przeprawiały się oddziały nacierającej w kierunku Berlina Armii Czerwonej oraz ich zaopatrzenie. Zadaniu temu Niemcy usiłowali...
chwili upadku III Rzeszy, do wyposażenia Luftwaffe zaczęły wchodzić samoloty nowej generacji. Jeden z nich to Ta 152, mający być ostatnim niemieckim myśliwcem o napędzie tłokowym. Powszechnie jest znana wersja wysokościowa tego samolotu z wydłużonymi skrzydłami Ta 152H...
Od wielu lat mówi się o średnim samolocie transportowym Airbus Defence A400M Atlas jako o „eurotransportowcu”. Wydarzenia ostatniego kwartału ubiegłego roku pozwalają przypuszczać, że niedługo o samolocie tankowania powietrznego A330MRTT będziemy mogli mówić „eurotankowiec”.
Kawasaki Ki-10 był ostatnim dwupłatowym myśliwcem Lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej (Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kokutai). Niezłe osiągi i znakomita zwrotność stawiały go w rzędzie najlepszych w świecie samolotów myśliwskich w takim układzie. Ki-10 wzięły udział w wojnie w Chinach oraz w walkach nad Chałchyngoł.
W dniach 26-28 czerwca 2014 r. na terenie 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie odbyły się uroczyste obchody „30-lecia eksploatacji Su-22 w lotnictwie polskim”.
Właśnie zakończyła się era samolotów myśliwsko- -bombowych A-7 Corsair II, które w wyposażeniu Sił Powietrznych Grecji pozostawały przez około czterdzieści lat. Ostatni lot na A-7 Corsair II wykonano w październiku 2014 r. Jednocześnie były to ostatnie maszyny tego typu eksploatowane na świecie, w ten sposób odszedł...
Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku śmigłowce jako środek zwalczania broni pancernej przeciwnika nie były już dla członków NATO jedynie wizją przyszłości. Były to jeszcze rozwiązania o znacznym stopniu improwizacji – lekkie, nieopancerzone śmigłowce obserwacyjne lub wielozadaniowe...
W środku dusznego popołudnia w wysuniętej bazie wsparcia FSB (Forward Support Base) Herat w Afganistanie, rozlega się charakterystyczny dźwięk podchodzącego do lądowania bezzałogowego statku powietrznego Israel...
Na początku stycznia 2015 r. do prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego rejestru było wpisanych 2407 statków powietrznych, a dalszych 796 do ewidencji. Wpisaniu do rejestru podlegają: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony, a do ewidencji...
17 września 2014 r. dwa rosyjskie samoloty myśliwsko- bombowe Su-24 operujące z bazy w Obwodzie Kaliningradzkim naruszyły szwedzką przestrzeń powietrzną w rejonie wyspy Oland na Morzu Bałtyckim, wcześniej na dużej wysokości wtargnęły w obszar wód terytorialnych Polski.
Misja dozoru przestrzeni powietrznej Baltic Air Policing (BAP) się zmienia. Poprzednie kilka lat jej funkcjonowania odeszło w niepamięć wraz z przebudzeniem „rosyjskiego niedźwiedzia”, który postanowił zdestabilizować sytuację w republikach poradzieckich. Okazało się, że dotychczasowy model BAP jest już niewystarczający...