7 września 1934 roku samolot został przekazany do Szczełkowa i rozpoczęto próby państwowe, którymi kierował Wojewodin. Latał głównie Kokkinaki, a czasem także Łagutin. W czasie prób ujawniły się różne usterki, czyli typowe „choroby wieku dziecięcego”, m.in. źle funkcjonowało uzbrojenie.
Indyjski przemysł lotniczy rozpoczął własną przygodę ze śmigłowcami pod koniec lat 60. ubiegłego wieku. Wówczas to zakłady Hindustan Aeronautics Limited (HAL) rozpoczęły, w oparciu o zakupioną we Francji licencję, produkcję śmigłowców Aérospatiale SA 316B Alouette III.
Jednym z pierwszych zagranicznych użytkowników słynnego Messerschmitta Bf 109 stały się w 1939 roku Królewskie Jugosłowiańskie Siły Powietrzne. W momencie dostaw z Niemiec nikt nie spodziewał się, że za kilkanaście miesięcy myśliwce te staną do walki z maszynami tego samego typu, noszącymi na skrzydłach czarne krzyże Luftwaffe.
F9F Panther był pierwszym produkowanym seryjnie myśliwcem firmy Grumman z napędem odrzutowym. Jego projekt powstał z inicjatywy własnej wytwórni, ale udało się zainteresować nim amerykańską Marynarkę Wojenną. Szybko okazało się, że F9F jest najlepszym spośród pierwszej generacji pokładowych myśliwców odrzutowych US Navy.
Concorde to realizowany na ogromną skalę projekt, który doprowadził do opracowania naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. By urzeczywistnić sen o SST, konstruktorzy Concorde’a musieli pokonać wiele przeszkód znajdując odpowiedzi na pytania, których w lotnictwie cywilnym nikt wcześniej nie zadawał...
Dostawy statków powietrznych do rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych– oraz lotnictwa morskiego marynarki wojennej objęły w 2017 roku 48 samolotów oraz co najmniej 65 śmigłowców. Ponadto dokonano modernizacji około 38 maszyn.
Austria (oficjalnie: Republika Austrii – Republik Österreich) jest krajem neutralnym i jej siły zbrojne mają wyłącznie defensywny charakter. Austriackie lotnictwo jest nieliczne, a jego wyposażenie jest już w znacznej mierze przestarzałe. Najnowocześniejszymi statkami powietrznymi są myśliwce Eurofighter Typhoon i śmigłowce Sikorsky S-70A Black Hawk.
Najnowsze odmiany samolotów F-15 to dziś najbardziej zaawansowane i cechujące się największymi możliwościami maszyny wielozadaniowe, których potencjał przewyższa jedynie F-22, czyli ich bezpośredni następca. Zważywszy na zaawansowane modyfikacje, które wdrożono na F-15...
Modernizacja parku latającego polskich wojsk lądowych prowadzona w ostatnich kilkunastu latach objęła zakupy jedynie 12 śmigłowców, zrealizowane poza długoterminowymi planami rozwoju Sił Zbrojnych RP. Obok tego prowadzono kilka innych programów inwestycyjnych, dotyczących modernizacji maszyn już używanych, jak również zakupu symulatorów.
Niezwykle intensywny rozwój lotnictwa w okresie międzywojennym umożliwił osiągnięcie przez samoloty myśliwskie prędkości lotu rzędu 500 km/h, a samoloty doświadczalne przekroczyły nawet barierę 700 km/h. Wspólne wysiłki konstruktorów samolotów i silników oraz aerodynamików, umożliwiły z czasem przybliżenie osiągów maszyn seryjnych...
W październiku 1931 roku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa (Air Ministry) skierowało do zainteresowanych wytwórni lotniczych specyfikację F.7/30, w której określiło wymagania taktyczno-techniczne dla nowego jednomiejscowego samolotu myśliwskiego zdolnego do działania zarówno w dzień, jak i w nocy. Miał on przewyższać osiągami...
Średni wielozadaniowy transportowy KC-390 to największy i najcięższy samolot skonstruowany i zbudowany w brazylijskiej wytwórni Embraer i w ogóle w Ameryce Południowej. O planach jego budowy poinformowano oficjalnie w kwietniu 2007 roku. Pierwszy z dwóch prototypów został oblatany 3 lutego 2015 roku.
W wyniku ciężkich walk prowadzonych zimą i wiosną 1944 roku wojska Wehrmachtu zdołały utrzymać obszar państw nadbałtyckich i większości Białorusi, natomiast Armia Czerwona wyparła je z obszaru niemal całej Ukrainy, wkraczając na Wołyń, do Galicji oraz przekraczając granicę Rumunii. Efektem tego było skierowanie w przededniu lata 1944 roku...
W historii lotnictwa wojskowego znajdziemy wiele sławnych samolotów, które miały wpływ na jego rozwój i zasłużyły się w licznych wojnach. Wśród nich niewątpliwie ma swoje miejsce i ten mały, pękaty myśliwiec. Czy jednak jest to zasadne? Był przecież pierwszym seryjnym dolnopłatem myśliwskim z wciąganym podwoziem.
Wchodzący w ostatnią fazę realizacji natowski program Alliance Ground Surveillance (NATO AGS) to pierwszy od czasu zakupu samolotów E-3A AWACS wspólny program pozyskania kompletnego systemu lotniczego na potrzeby Sojuszu. Jego historia sięga początku lat 90. ubiegłego wieku, ale faktyczna realizacja rozpoczęła się dopiero w 2012 roku.
Lotniczą legendą frontu wschodniego jest samolot szturmowy Iliuszyn Ił-2. W trudnych pierwszych miesiącach wielkiej wojny ojczyźnianej podstawowym jednosilnikowym samolotem uderzeniowym radzieckich sił powietrznych była jednak inna maszyna – lekki bombowiec bliskiego zasięgu Suchoj Su-2.
Dwumiejscowe myśliwce pokładowe Fairey Firefly weszły do służby jesienią 1943 r., a w lecie 1944 r. przeszły chrzest bojowy podczas nalotów na niemiecki pancernik Tirpitz. Pod koniec drugiej wojny światowej walczyły na Dalekim Wschodzie, a w latach 1950–1953 w wojnie koreańskiej.
Należące do Aeronautica Militare Italiana (AMI – Włoskich Sił Powietrznych) jednostki SAR i CSAR przechodzą właśnie proces modernizacji, który został zapoczątkowany w 2012 roku wprowadzeniem do służby śmigłowców AgustaWestland (obecnie Leonardo) AW139 w zastępstwie AB-212ICO, aktualnie trwa natomiast wymiana...
W ostatnich miesiącach doszło do dwóch głośnych bankructw znanych przewoźników lotniczych. Były to niemieckie linie Air Berlin oraz brytyjski przewoźnik Monarch Airlines.
W przeszło stuletniej już historii podniebnych podróży powstało niewiele samolotów, które zasługiwałyby na miano ikony lotnictwa. Concorde jednak jest bez wątpienia jednym z nich. Osiągający dwukrotną prędkość dźwięku samolot pasażerski, który zrodził się dzięki kooperacji dwóch państw rywalizujących ze sobą przez wieki...