Lekki i dwusilnikowy samolot transportowy produkcji polskiej posiadający właściwości STOL (Short Take-Off and Landing) na stałe zadomowił się na polskich lotniskach wojskowych. Maszyna ma korzenie sięgające końca lat 70. ubiegłego stulecia, kiedy to strona rosyjska przekazała stronie polskiej dokumentację techniczną...
Ubiegły rok był dla największego i najkosztowniejszego amerykańskiego programu zbrojeniowego Joint Strike Fighter udany: kolejne etapy prób i testów zostały zakończone, zwiększa się stopniowo poziom produkcji F-35, a kolejni odbiorcy wybierają samolot produkowany przez koncern Lockheed Martin.
W latach 1941–1942 nad afrykańskim niebem walczył w szeregach Luftwaffe pilot, który przeszedł do legendy wojny na pustyni. W ciągu 18 miesięcy służby w Afryce Hans-Joachim Marseille odniósł 151 zwycięstw powietrznych, ustanawiając tym samym niepobity do końca wojny rekord zwycięstw powietrznych...
Myśliwiec przechwytujący Gloster Javelin znajduje się nieco w cieniu legend zimnowojennego RAF-u: Huntera i Lightninga. Przyczyn tego stanu rzeczy można szukać w trudnym dzieciństwie maszyny, zwanej przez pilotów Flatiron (pol. Żelazko).
Bombowiec strategiczny Miasiszczew M-4 był pierwszą radziecką maszyną zdolną przeprowadzić uderzenie na terytorium Stanów Zjednoczonych. Choć został zbudowany w ograniczonej liczbie egzemplarzy, które szybko wycofano z jednostek bojowych i przebudowano do roli powietrznych tankowców, stał się postrachem Ameryki.
Kawasaki Ki-102 był jednym z ostatnich typów samolotów wprowadzonych do uzbrojenia Lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej przed zakończeniem drugiej wojny światowej. Jego geneza sięga 1942 r., kiedy rozpoczęto projektowanie następcy Ki-45 kai Toryū – dwusilnikowego myśliwca Ki-96.
Fairey Battle był jednym z przedstawicieli modnej w latach 20. i 30. kategorii jednosilnikowych lekkich bombowców. W okresie projektowania i budowy prototypu był bardzo nowoczesnym samolotem o wysokich osiągach. Jednak kilka lat później był już koncepcyjnie przestarzały i nie odpowiadał wymaganiom pola walki.
W latach 30. XX wieku Carstwo Bułgarii prowadziło z Polską ożywioną współpracę lotniczą, której rezultatem były zakupy samolotów bojowych PZL-24 i PZL-43 produkcji Państwowych Zakładów Lotniczych oraz szkolenie w naszym kraju kadr odbudowywanego bułgarskiego lotnictwa wojskowego.
Mimo licznych wad egzemplarzy pierwszych serii produkcyjnych wprowadzenie do linii samolotów Pe-2 teoretycznie zwiększało możliwości bojowe lotnictwa bombowego. Jednocześnie w porównaniu z dotychczasowym sprzętem, czyli z SB, był to samolot szybszy i dysponujący lepszą zwrotnością.
Samolot Arado Ar 234 przeszedł do historii jako pierwszy bombowiec napędzany turbinowymi silnikami odrzutowymi. Prototypy niemieckiej konstrukcji opracowano jako samoloty rozpoznawcze startujące z wózka startowego, ale po wprowadzeniu podwozia maszyna przeistoczyła się we wdrożony do produkcji seryjnej bombowiec...
W roku 1914 w dziale nekrologów w popularnym piśmie pt.: „Lotnik i Automobilista” informowano iż: (…) 400 ofiara lotnictwa. Porucznik rosyjski, Waksmuth, który niedawno zabił się spadłszy z hydroplanem „Sikorski Nr. 10” w pobliżu Libawy, nad morzem Bałtyckiem [pisownia zgodna z oryginałem relacji], zaokrąglił cyfrę 400 ofiar lotnictwa.
Dwusilnikowy, średni, wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Surion to pierwszy wiropłat skonstruowany w Korei Południowej. Został opracowany przez firmę Korea Aerospace Industries (KAI) przy pomocy francuskiego Eurocoptera na potrzeby południowokoreańskich wojsk lądowych. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2012 roku.
W kolejnych dniach niemieckiej agresji na Jugosławię z powodu załamania pogody działania lotnicze nie były już tak intensywne jak pierwszego dnia wojny, a jugosłowiańska armia szybko poszła w rozsypkę.
Indie są jednym z niewielu państw na świecie posiadającym lotniskowce, z których pierwszym był INS Vikrant. Stacjonujące na nim lotnictwo pokładowe, wyposażone w brytyjskie samoloty Hawker Sea Hawk oraz francuskie Breguet Br.1050 Alizé, wzięło aktywny udział w wojnach z Pakistanem stoczonych w 1965 i 1971 roku...
Wysłannicy magazynu „Lotnictwo” złożyli wizytę skrzydle HSG 64, rozmawiając z dowódcą jednostki ppłk. Christianem Mayerem oraz pilotem-instruktorem ppłk. Patrickiem Schneiderem.
Republika Czarnogóry niepodległość ogłosiła w czerwcu 2006 roku w wyniku ogólnokrajowego referendum, podczas którego większość, choć nieznaczna, ludności opowiedziała się za oderwaniem się od Serbii. W kolejnych latach kurs polityczny kraju zmienił się radykalnie ze wschodniego na prozachodni.
W styczniu 2016 r. Siły Powietrzne Republiki Federalnej Niemiec obchodziły okrągłą, 60. rocznicę utworzenia. W ostatnich kilkunastu latach ich liczebność została znacznie zredukowana, podobnie jak w wielu innych krajach NATO. Mimo to pozostają jednymi z najliczniejszych i najlepiej wyposażonych sił powietrznych w Europie.
Przez niemal cztery minione dekady Izraelskie Siły Powietrzne były największym poza US Air Force użytkownikiem samolotów myśliwskich F-16 Fighting Falcon. Nawet dziś, po wycofaniu ze służby samolotów najstarszych wersji F-16A/B Netz, izraelskie lotnictwo dysponuje ponad 220 egzemplarzami F-16C/D Barak i F-16I Sufa.
Wraz z wprowadzeniem do użytkowania w Siłach Powietrznych nowoczesnych samolotów szkolno-treningowych M-346 Master przesądzona została przyszłość zasłużonych dla polskich skrzydeł szkolno-bojowych maszyn TS-11 Iskra, znajdujących się obecnie na stanie dęblińskiego 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.
W ubiegłym roku zakłady lotnicze Federacji Rosyjskiej wyeksportowały 36 samolotów bojowych oraz blisko 50 śmigłowców wojskowych. Maszyny te trafiły głównie do tradycyjnych odbiorców rosyjskiej techniki lotniczej.