Morskie operacje desantowe były uważane za ryzykowne już w czasach antycznych, a prawdopodobieństwo ich niepowodzenia szybko rosło wraz ze wzrostem donośności i skuteczności broni palnej. Mimo wsparcia ogniowego, udzielanego przez artylerię okrętową, desantowani żołnierze narażeni byli na skuteczny ogień...
14 maja 1920 roku o godz. 9 rano ppor. Pawlikowski na alarm, że bolszewickie samoloty znajdują się nad lotniskiem, startował na samolocie typu „Spad” nr 14. Udało mu się dopędzić nieprzyjacielski samolot nad Borysowem na wysokości 1900 m. Była to też pościgowa maszyna typu „Spad”. Zaczęła się walka...
Od rana 3 września 1939 roku III/1 Dywizjon Myśliwski, wchodzący w skład Brygady Pościgowej i stacjonujący na lotnisku polowym w Zielonce, wykonywał loty patrolowe wokół Warszawy. Około godz. 7.30 nadszedł alarmowy rozkaz startu i dywizjon poderwał w powietrze kilkanaście PZL P.11.
Po utracie 6 kwietnia większości Do 17Ka w wyniku uderzeń samolotów Lufwaffe na jugosłowiańskie lotniska, w kolejnych dniach wojny kwietniowej załogi ocalałych bombowców 3. Pułku Bombowego starały się spowalniać marsz niemieckich wojsk. Następnie Dorniery zostały użyte w ramach mostu powietrznego...
W 1920 roku, w czasie zmagań z Armia Czerwoną, samoloty z biało-czerwoną szachownicą miały okazję do zmierzenia się w powietrzu z maszynami przeciwnika, odnosząc sukcesy, ale i ponosząc straty w najbardziej ekscytującym elemencie działań bojowych lotnictwa, jakim są walki powietrzne.
Do 1961 r. w Lotnictwie Dalekiego Zasięgu sformowano jednostki nosicieli broni jądrowej wyposażone w samoloty Tupolew Tu-16 i Tu-95 oraz Miasiszczew 3M. W bombowce Miasiszczewa wyposażono 40. i 79. Pułk Ciężkich Bombowców 73. Dywizji Ciężkich Bombowców oraz 1096. i 1230. Pułk Ciężkich Bombowców 201. Dywizji Ciężkich Bombowców...
Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jedyny powód ich popularności.
W ciągu ostatniej dekady Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej, od niedawna przekształcone w Siły Powietrzno-Kosmiczne FR, wskutek wprowadzonych w życie od 2009 roku kolejnych reform, notują znaczącą poprawę swojego potencjału bojowego.
Wieloletnie użytkowanie śmigłowców, szczególnie nad akwenem wodnym, wiąże się z prowadzeniem okresowych prac, a także planowych remontów całych płatowców. Nasze Mi-14 poddawane były ponadto różnym doposażeniom i modernizacjom, mającym na celu...
26 stycznia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej uruchomiono Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego. Chociaż od powstania ośrodka minął dopiero rok, dał się on już poznać z jak najlepszej strony...
Bombowiec Boeing B-52 Stratofortress został zbudowany w latach 50. XX wieku w jednym celu: aby zrzucić bomby jądrowe na Związek Radziecki i jego sojuszników. Od tego momentu przeszedł długą drogę stając się podstawowym komponentem floty bombowców US Air Force i wiele wskazuje na to, że doczeka w służbie setnych urodzin.
W kwietniu br. Irackie Siły Powietrzne obchodziły 88 rocznicę powstania. Mają więc długą i zarazem bogatą historię. Od 16 lat, tj. od czasu obaleniu reżimu Saddama Husajna w wyniku operacji Iraqi Freedom, można jednak mówić o zupełnie nowych, utworzonych od podstaw Irackich Siłach Powietrznych.
Najmłodszy rodzaj Sił Zbrojnych PRL – Wojska Obrony Powietrznej Kraju (WOPK) – był jednocześnie tym o największym nasyceniu najdroższymi elementami uzbrojenia występującego w całej armii. Nic więc dziwnego, że gdy nadszedł kryzys finansowy państwa coraz trudniej było sprostać w nim wysokim wymogom nowoczesności.
Wdrożenie do produkcji pod koniec ubiegłego wieku AH-64D zapoczątkowało przygotowania do dalszej modyfikacji Apache. Wprowadzone ulepszenia miały przyczynić się do poprawy osiągów (prędkości, długotrwałości lotu, zasięgu i udźwigu), zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi oraz poprawy zdolności maszyny...
W 1944 roku lotnictwo radzieckiej Floty Północnej, wyposażone głównie w pochodzące z dostaw w ramach programu Lend-Lease samoloty produkcji amerykańskiej, dokonywało regularnych nalotów na port Kirkenes oraz zmierzające doń konwoje wiozące zaopatrzenie dla niemieckich wojsk stacjonujących w północnej Norwegii.
Wycofująca się z Wielkopolski w pierwszych dniach września w głąb Polski Armia „Poznań” była nękana nalotami Luftwaffe. Działający na rzecz tej armii poznański III/3 Dywizjon Myśliwski nie był w stanie samodzielnie osłonić przemarszu dywizji tej armii.
Oprócz prowadzonych przez lata licznych projektów i koncepcji modernizacji samolotów wczesnego ostrzegania A-50, zwieńczonych programem Beriew A-50U, powstałym w wyniku prac projektowych Tytan-U, nie ustawano w wysiłku opracowania perspektywicznej platformy lotniczej naprowadzania i dozoru powietrznego (DRŁOiU).
Pomimo przeciągającego się programu badawczo-rozwojowego oraz pewnych problemów napotkanych na początku rozwoju AH-64 Apache, śmigłowiec okazał się udaną konstrukcją. Świadczy o tym nie tylko dostawa ponad 800 egzemplarzy na potrzeby US Army. Na zakup AH-64A stosunkowo szybko zdecydowały się również...
30 czerwca 1941 roku włoski attaché wojskowy w Berlinie gen. Efisio Marras i gen. Wilhelm Keitl z OKW zawarli porozumienie dotyczące między innymi wysłania kontyngentu Regia Aeronautica na front wschodni. 1 lipca treść porozumienia przesłano do Superaereo.
B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia, Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja.