Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

W pogoni za Czarownicą i Jaskółką...

  Krzysztof Mroczkowski       W pogoni za Czarownicą i Jaskółką...       Wszyscy lotnicy to pijaki i wariaci! – krzyczała wzburzona matka dziewiętnastoletniego wówczas Jana Zumbacha, gdy ten oświadczył, że chce zostać pilotem. Został nim… A co do...

Zobacz więcej

„Boski Grom” atakuje

  Krzysztof Zalewski       „Boski Grom” atakuje     25 października 1944 r. z bazy Mabalacat na Filipinach wystartowała  jednostka Shikishima-butai dowodzona przez kpt. Yukio Seki. Zadaniem pięciu  samolotów myśliwskich uzbrojonych w lotnicze bomby...

Zobacz więcej

Niemieckie problemy z NH90

  Łukasz Pacholski       Niemieckie problemy z NH90    23 lutego br. codzienne media niemieckie, w oparciu o własne źródła w Ministerstwie Obrony Niemiec, poinformowały o krytycznym raporcie dotyczącym wielozadaniowych śmigłowców transportowych NHIndustries...

Zobacz więcej

Polskie porty lotnicze 2009

  Jerzy Liwiński      Polskie porty lotnicze 2009     W ubiegłym roku w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków i odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Z warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka...

Zobacz więcej

Samoloty ATR 42 i ATR 72

  Michał Petrykowski       Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu  (cz. III)     W początkowej fazie programu ATR jedyną dostępną modyfikacją dostosowaną do przewozu ładunków była opisana...

Zobacz więcej

Amerykańskie bombowce i ...

  Łukasz Pacholski       Amerykańskie bombowce i samoloty tankowania  powietrznego na przełomie XX i XXI wieku     Obok wielozadaniowych samolotów myśliwskich, które są podstawą amerykańskich sił powietrznych, istotnym komponentem, dzięki któremu...

Zobacz więcej

Siły Powietrzne Rumunii

  Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero       Siły Powietrzne Rumunii  (cz. II)    Siły Powietrzne Rumunii operują z pięciu aktywnych baz lotniczych: Câmpia Turzii, Borcea-Feteşti, Bucuresti-Otopeni, Bacau i Boboc. Do...

Zobacz więcej

Alarm w Hyeres!

  Carlo Kuit, Paul Kievit       Alarm w Hyeres!     Historia Hyeres-Palyvestre sięga 1919 r., kiedy to sekretarz Marynarki Wojennej Francji zdecydował o budowie bazy lotnictwa morskiego w tym rejonie i o osuszeniu w tym celu okolicznych bagien. 1 lutego 1925 r....

Zobacz więcej

Brytyjskie Phantomy

  Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński       Brytyjskie Phantomy     Wielka Brytania była pierwszym eksportowym użytkownikiem wielozadaniowych samolotów myśliwskich McDonnell F-4 Phantom II, a zarazem odbiorcą wersji najbardziej zmienionych w stosunku do...

Zobacz więcej

STS-129 – latający magazyn

  Waldemar Zwierzchlejski       STS-129 – latający magazyn     Piąty, a zarazem ostatni w 2009 r. lot wahadłowca, niemal w całości został poświęcony doposażeniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w istotne dla jej dalszego funkcjonowania duże, zewnętrzne...

Zobacz więcej

Dymitr Atanasow

  Stanisław Dymitrow       Dymitr Atanasow  – 35 lat w bułgarskim lotnictwie     Bułgarski przemysł lotniczy dynamicznie rozwijał się w latach dwudziestych, trzydziestych i czterdziestych ubiegłego wieku. Działały trzy nowoczesne fabryki lotnicze,...

Zobacz więcej

Kawasaki Ki-61 Hien

  Krzysztof Zalewski       Kawasaki Ki-61 Hien  (cz. II)    Pierwszy seryjny Ki-61 został przekazany Lotnictwu Cesarskiej Armii Lądowej w sierpniu 1942 r., czyli nieco ponad pół roku od chwili oblatania prototypu! Było to...

Zobacz więcej

Aerospatiale AS.565SA Panther

  Fot. Carlo Kuit & Paul Kievit/Bronco Aviation       Aerospatiale AS.565SA Panther       Plakat w magazynie Lotnictwo 4/2010

Zobacz więcej

Lotnictwo duńskie w 1940 roku

  Przemysław Skulski       Lotnictwo duńskie w 1940 roku    Choć Dania posiada tradycje lotnictwa wojskowego sięgające początku XX wieku, to jednak w okresie poprzedzającym wybuch II wojny światowej siły powietrzne tego kraju nie przedstawiały zbyt dużej...

Zobacz więcej

Giganty Luftwaffe

  Szymon Tetera       Giganty Luftwaffe    Jednym z najbardziej niezwykłych samolotów zastosowanych w czasie drugiej wojnie światowej był wywodzący się z szybowca Me 321 sześciosilnikowy samolot transportowy, Messerschmitt Me 323 Gigant. Jeśli nie brać pod...

Zobacz więcej

Kawasaki C-2 wystartował

  Łukasz Pacholski       Kawasaki C-2 wystartował    26 stycznia 2010 roku z położonego w pobliżu miasta Kakamigahra lotniska Gifu, które jest siedzibą m.in. zakładów Kawasaki Heavy Industries oraz bazą kilku jednostek Japońskich Sił Powietrznych...

Zobacz więcej

Airbus – Boeing 2009

  Jerzy Liwiński       Airbus – Boeing 2009     W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych – europejski Airbus i amerykański Boeing – dostarczyli liniom lotniczym 979 samolotów i pozyskali 413 zamówień netto. W stosunku do roku...

Zobacz więcej

Samoloty ATR 42 i ATR 72

  Michał Petrykowski       Samoloty ATR 42 i ATR 72   25 lat turbośmigłowego sukcesu  (cz. II)     ATR jest jednym z najbardziej udanych programów w historii lotnictwa komunikacji regionalnej: francusko-włoski koncern...

Zobacz więcej

Collateral damage, czy zabijanie cywilów?

  Maciej Sławiński       Collateral damage,  czy zabijanie cywilów?     W relacjach medialnych z terenów objętych działaniami zbrojnymi coraz częściej pojawia się termin collateral damage. To niepozorne określenie wywołuje ogromne kontrowersje, gdyż...

Zobacz więcej

Siły Powietrzne Rumunii (cz. I)

  Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero       Siły Powietrzne Rumunii  (cz. I)    Pierwszy rumuński krok w kierunku integracji z Zachodem został zrobiony 26 stycznia 1994 r., kiedy to Rumunia przystąpiła do programu „Partnerstwo dla Pokoju”, jako pierwsze...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter