Współczesne siły desantowe czołowych potęg morskich składają się nie tylko z awangardowych jednostek o wyporności ponad 20 000 ts, ale głównie z większej liczby mniejszych okrętów, np. klasy LST (Landing Ship Transport) czy LSD (Landing Ship-Dock). Do tego dochodzą wyspecjalizowane okręty transportowe, jak choćby polskie...
Istniejąca przed laty brazylijska firma Engesa produkowała m.in. różne typy i warianty kołowych wozów opancerzonych. Spośród nich do najbardziej znanych zaliczyć możemy transporter EE-11 Urutu czy wozy rozpoznawcze EE-9 Cascavel oraz EE-3 Jararaca. W odległej przeszłości każdy z wymienionych wozów, noszących nazwy węży, był dziełem...
Pierwsze pięć lat po zakończeniu wojny to dziwny okres w dziejach całego wojska budowanego przez przejmujące w kraju władzę siły robotniczo-chłopskie, wspierane karabinami NKWD. Mimo uruchomienia jeszcze w 1943 roku kursów dla polskich pilotów za sterami kilkuset maszyn w dwunastu bojowych pułkach zasiadali głównie nieposługujący się językiem polskim...
W październiku 1918 roku oficerowie z Sekcji Artylerii zwrócili się do ministra wojny, aby zlecił hiszpańskiemu attaché we Francji przeprowadzenie wstępnych rozmów dotyczących ceny czołgu szturmowego systemu Renault, który musi zostać pozyskany jak najszybciej. Dopiero w połowie grudnia Francuzi otrzymali oficjalną prośbę o zakup jednego wozu FT.
Pierwszą jednostką US Navy, która w październiku 1940 roku otrzymała maszyny PBM-1, była eskadra patrolowa (patrol squadron) VP-55 w NAS Norfolk w Wirginii. W grudniu PBM-1 trafiły do stacjonującej w tej samej bazie VP-56. Po zakończeniu szkolenia obie eskadry rozpoczęły wykonywanie lotów patrolowych nad Atlantykiem...
Podstawą procesu przezbrajania czołgów TK-3 i TKS była wielkość i terminy produkcji najcięższych karabinów maszynowych FK typu A (FK-A), dedykowanych im urządzeń optycznych, elementów pancerzy niezbędnych do przebudowy czołgów oraz jarzm i uchwytów broni. Proces faktycznej modernizacji polskich czołgów rozpoznawczych...
Na przestrzeni 50 lat powstało łącznie ponad 60 okrętów. U-Boot typu 209 pod koniec lat 60. XX w. trafił w pustkę na rynku stoczniowym w tej klasie jednostek pływających, a stale rozwijana konstrukcja cieszyła się dobrą opinią i była zamawiana jeszcze w poprzedniej dekadzie. Jak na razie ostatni okręt tej dużej rodziny wszedł do służby w lipcu 2021 r.
Królestwo Niderlandów lub – dla nieprzyzwyczajonych do nowej nazwy – Holandia to niewielkie państwo położone nad Morzem Północnym. Flota zawsze miała olbrzymie znacznie w systemie bezpieczeństwa tego kraju, strzegąc metropolii i terytoriów zamorskich. Od połowy ubiegłego wieku jej najważniejszymi okrętami nawodnymi są fregaty...
W poprzednim numerze naszego magazynu zaprezentowaliśmy pierwszą cześć artykułu o planowanych austro-węgierskich pancernikach typu Ersatz Monarch. W tym numerze dokończymy opowieść rozpisując na detale konstrukcję jednostek, które nigdy nie zostały zbudowane.
Była godzina 3.30 w nocy, 7 października 1864 r., gdy dowódca konfederackiego krążownika Florida porucznik Charles Manigault Morris został obudzony przez właściciela hotelu w brazylijskim porcie Bahia. Usłyszał od niego, że od strony nabrzeża, przy którym kotwiczył rajder, dobiegają krzyki i wystrzały...
Boeing B-29 Superfortress był najbardziej zaawansowanym technicznie, a przez to najbardziej skomplikowanym samolotem skonstruowanym i produkowanym podczas drugiej wojny światowej. Był pierwszym w świecie bombowcem strategicznym nowej generacji, wyposażonym w ciśnieniowe kabiny i zdalnie sterowane wieżyczki strzeleckie...
Śmigłowiec Mi-24 stał się symbolem radzieckiej interwencji w Afganistanie. Maszyny te były aktywnie wykorzystywane od pierwszego do ostatniego dnia wojny. Ze względu na charakterystyczną drapieżną sylwetkę zyskały wśród radzieckich żołnierzy przydomek „krokodyl”. Mudżahedini nazywali je zaś „szatan-arba” (pol.: rydwan szatana).
Tu-95 powstał w latach 50. ubiegłego wieku jako samolot bombowy do wykonywania uderzeń jądrowych na cele o znaczeniu strategicznym i operacyjnym. Od czasu powstania wersji przystosowanych do przenoszenia pocisków rakietowych dalekiego zasięgu, w tym manewrujących, stał się trzonem radzieckich sił odstraszania jądrowego.
Nagle sobie uzmysłowiłem, jak odmiennie wszystko mogłoby się ułożyć, gdyby Hannibal dokonał inwazji Italii drogą morską, albo gdyby po inwazji miał swobodne połączenie morskie z Kartaginą – wspominał Alfred T. Mahan (1840-1914) amerykański wybitny teoretyk morskiej sztuki wojennej.
Na początku lat 80. do służby w polskim lotnictwie wojskowym trafiły samoloty MiG-21bis. Decyzja zakupu 72 egzemplarzy nie najnowocześniejszego myśliwca uważana była za kontrowersyjną, ale stał za nią szereg zdroworozsądkowych czynników.
Samoloty uderzeniowe (bombowce frontowe) Su-24 obok lotnictwa ZSRR i Rosji trafiły na wyposażenie sił powietrznych 12 krajów, w tym pięciu byłych republik radzieckich. Najintensywniejsze użycie bojowe znalazły maszyny lotnictwa syryjskiego i ukraińskiego.
W drugiej połowie 1937 roku stało się jasne, że pozyskanie dla broni pancernych zagranicznego modelu enkemu kalibru 20 mm, który spełniałby polskie wymagania, jest niemożliwe. Prowadzone przez kilka lat próby z egzemplarzami dostarczanymi przez zakłady Oerlikon, Madsen czy Hotchkiss nie dały zadowalających wyników.
Już w pierwszej połowie lat 30. w Wielkiej Brytanii zaczęto zdawać sobie sprawę z zagrożenia, które w przypadku konfliktu zbrojnego stanowił samolot wobec okrętów wojennych, a przede wszystkim żeglugi handlowej, która przecież stanowiła o istnieniu Imperium Brytyjskiego od dziesięcioleci.
23 stycznia 1942 roku podjęto decyzję, że dwusilnikowe bombowce zostaną wycofane na Sumatrę i będą korzystać z lotnisk położonych na wyspie Singapur wyłącznie jako z baz wypadowych. Ostatnie Blenheimy przeleciały 27 stycznia. W tym czasie na Sumatrze były już pierwsze maszyny z 84. i 211. Sqn.