Po zakończeniu pierwszej wojny światowej, US Navy posiadała ogromną ilość niszczycieli zbudowanych przed i w trakcie jej trwania. Po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do wojny w 1917 r., niszczyciele budowano wręcz systemem taśmowym...
Dawid i jego proca na wielką skalę” oraz „Nieprzyjaciel zasługuje na odznaczenia” – takie słowa znalazły się pod datą 13 maja 1915 r. w pamiętniku gen. Iana Hamiltona, dowódcy brytyjskich sił inwazyjnych na półwyspie Gallipoli.
W kwietniu 1939 r. lord Nuffield zaproponował przedstawicielom Sztabu Generalnego opracowanie własnego, niezależnego projektu czołgu krążowniczego. Zobowiązał się do pokrycia kosztów budowy dwóch prototypów ...
Samochód rozpoznawczy (Scout Car) M3A1 był finalnym ogniwem serii amerykańskich wozów rozpoznawczych. Prócz pełnienia służby w macierzystym wojsku, używany był również w armiach innych państw sprzymierzonych ...
W latach 30. ubiegłego wieku pojawiły się szybkie, dwusilnikowe bombowce w układzie wolnonośnego jednopłata, szybsze od dwupłatowych myśliwców, które znajdowały się na wyposażeniu sił powietrznych wielu państw.
Marzenia Mussoliniego o hegemonii w regionie Morza Śródziemnego legły w gruzach w konfrontacji z surową rzeczywistością, a niebagatelną rolę odegrały w tym poważne problemy gnębiące włoską marynarkę wojenną – Regia Marina – podstawowy środek do osiągnięcia tejże hegemonii.
Artykuł Jarosława Dąbrowskiego o broni strzeleckiej Armii Polskiej w ZSRR w latach 1941-1942, opublikowany w „Poligonie” nr 4/2014 spotkał sie z dużym zainteresowaniem naszych czytelników, a także – co nas szczególnie cieszy – historyków badających dzieje uzbrojenia Wojska Polskiego ...
Niemieckie jednostki pancerne już od pierwszych lat II wojny światowej dysponowały nowoczesnymi wozami bojowymi, które często górowały nad analogicznymi konstrukcjami innych państw. Wśród pojazdów rozpoznawczych bardzo dobre walory taktyczno-techniczne miały ciężkie, ośmiokołowe samochody pancerne
Przełom lat 70. i 80. ubiegłego wieku był w Polsce początkiem okresu dynamicznego rozwoju prac projektowych nad nowym samochodem terenowym dla wojska, opartym w dużej mierze na konstrukcjach wytwarzanych w naszym kraju pojazdów osobowych i dostawczych.
Marian Karol Jurek urodził się 7 września 1904 roku, w jawnie patriotycznej Galicji, gdzie od młodości nasiąkał klimatem i wcześnie zainteresował się bronią oraz strzelaniem. Już w wieku 15 lat skonstruował swój pierwszy pistolet ...
Ostatnim dniem aktywnych działań bojowych w czasie drugiej wojny światowej był 15 sierpnia 1945 r., kiedy weszło w życie zawieszenie broni między aliantami a Japonią. Wcześniej tego samego dnia doszło jednak jeszcze do kilku starć w powietrzu ...
W czasie pierwszej wojny światowej na potrzeby niemieckich sił powietrznych zbudowano około 2500 samolotów zdolnych operować z wody, z tego 864 znajdowały się na stanie jednostek w dniu zawieszenia broni. To właśnie podczas tego konfliktu stało się jasne, że samoloty są nieodzowną bronią w zakresie działań podejmowanych nad obszarami morskimi.
Lekki krążownik Nowik, choć nie miał szczęścia do wieloletniej służby, zapisał się w historii marynarki wojennej dwóch państw. Na jego pokładzie służyło dwóch późniejszych admirałów, dowódców flot Rosji i odrodzonej Polski.
Siedem amerykańskich ciężkich krążowników typu New Orleans, które wykorzystywano na Pacyfiku i Atlantyku w czasie II wojny światowej w sposób tak intensywny, że aż wręcz bezlitosny, zasłużyło sobie na miano najsławniejszych w swojej klasie.
Samolot doświadczalny V-173 i oparty na tej samej koncepcji aerodynamicznej myśliwiec XF5U-1 były jednymi z najbardziej niezwykłych konstrukcji w historii lotnictwa. zostały skonstruowane w firmie Vought Aircraft na zlecenie US Navy.
Pod koniec lat 80. XIX w. w kilku flotach rozpoczęto budowę dużych krążowników przeznaczonych do zwalczania żeglugi handlowej. Z uwagi na ich konstrukcję zalicza się je do krążowników pancernych, rzadziej pancernopokładowych.
W ostatniej dekadzie XIX i pierwszej XX w. niemal każdego roku dochodziło do tego, że któraś z flot traciła duży okręt w rezultacie pechowego zdarzenia. Największy rozgłos zyskiwały oczywiście katastrofy jednostek należących do mocarstw światowych i z dużą liczbą ofiar,
Możliwość dalekiego rozpoznania, a przez to szybszego zlokalizowania przeciwnika na morzu, miała duże znaczenie i nierzadko decydowała o losach bitwy. Początkowo do obserwacji używano „bocianich gniazd” ulokowanych wysoko na masztach.
Pod koniec XIX i na początku XX w. mało kto zapisał się w historii Royal Navy tak mocno jak John Arbuthnot Fisher (1842-1910). Odpowiadał on najpierw przez 5 lat za jej stan sprzętowy, a potem przez prawie 2 za kwestie kadrowe i w obu przypadkach, pokonując opór tych, którzy z takich czy innych powodów nie chcieli zmian ...