Na rozwoju brytyjskich wojsk pancernych po I wojnie światowej silne piętno odcisnęła tzw. zasada 10 lat. Według Winstona Churchilla, który był uznawany za jej głównego twórcę, Imperium nie wejdzie w znaczący konflikt zbrojny na obszarze Europy przez okres wspomnianych 10 lat.
Nowy rodzaj broni – czołgi, które pojawiły się na polu walki w czasie pierwszej wojny światowej – przyczynił się do przełamania silnie umocnionych pozycji niemieckich, a w konsekwencji do zakończenia działań wojennych na froncie zachodnim. Koniec Wielkiej Wojny nie zatrzymał dalszej kariery czołgów...
Na początku listopada 1941 roku pierwsze egzemplarze Ki 43-I z wzmocnionymi skrzydłami przekazano z powrotem 64. Sentai. Wkrótce potem jednostka powróciła do Kantonu. Przed odlotem jej dowódca major Tateo Kato zwrócił się z prośbą do dowództwa Sił Powietrznych Armii Japońskiej, aby w jego samolocie zamontowano...
Historia walk jednostek pancernych Regio Esercito (Królewskich Sił Zbrojnych) w latach 1940-1943 to nie tylko nieustanne pasmo klęsk. Jednak sukcesy, jak choćby pod Bir el Gobi w listopadzie 1941 roku, przychodziły o wiele rzadziej niż porażki.
Artyleria okrętowa używana była w historii wojen XX wieku do wsparcia wojsk walczących na lądzie dość często i nieraz miała decydujący wpływ na przebieg wydarzeń. Wsparcie takie dotyczyło jednak z reguły operacji desantowych, czy to w sytuacji, kiedy oddziały desantowane próbowały uchwycić przyczółek...
Czołg powstał jako środek wsparcia piechoty pozwalający na przełamanie pierwszej linii obrony przy znacznym zredukowaniu strat w ludziach. Uzbrojenie ówczesnych wozów w postaci armat kalibru 57 mm w przypadku czołgów brytyjskich i niemieckich czy też 75 mm w przypadku czołgów francuskich wystarczało jedynie...
HMS Intrepid był jednym z dwóch brytyjskich okrętów desantowych-doków (LPD, ang. Landing Platform Dock) typu Fearless, zbudowanych w latach 60. XX wieku. Razem z siostrzanym Fearless zapoczątkował obecność okrętów tej klasy w Royal Navy.
Jedną z większych innowacji zastosowanych u podstaw w projekcie trzech ostatnich, jak dotąd, pancerników US Navy było przeniesienie wszystkich urządzeń i instalacji przeznaczonych dla lotnictwa pokładowego na rufę.
Okręty wojenne z reguły czeka dość marny los. Jeżeli nie zostaną zatopione w bitwie, to cięte są na żyletki lub kończą jako okręt-cel. Tylko nielicznym udaje się zostać okrętem muzeum.
Lekki samolot bombowy Ae.M.B.1/2 został skonstruowany w argentyńskiej wytwórni FMA w pierwszej połowie lat trzydziestych XX wieku. Był jedynym bombowcem zbudowanym i produkowanym w Ameryce Południowej.
W związku ze wzrostem zagrożenia japońską interwencją na Dalekim Wschodzie w 1936 r. Królewska Holenderska Marynarka Wojenna (Koninklijke Marine) uznała za konieczne wzmocnienie lotniczych sił patrolowych stacjonujących w tamtym rejonie. Holendrzy zdecydowali się na zakup trzysilnikowych łodzi latających Dornier Do 24...
Gdy 1 września 1939 roku Rzeczpospolitą Polską najechały hitlerowskie wojska, do walk w obronie jej granic i niepodległości przystąpiło pięć okrętów podwodnych, OORP Wilk, Ryś, Żbik, Sęp i Orzeł, obsadzonych przez wyszkolonych w kraju i zagranicą oficerów, podoficerów i marynarzy.
Początków sprowokowania KMW do poważniejszego zainteresowania się klasą szybkich jednostek prawdopodobnie dopatrywać się można w pismach Spółki Akcyjnej Dla Handlu z Zachodem i Wschodem ZETWEST, które zwróciło uwagę na oferty reprezentowanej przez nich brytyjskiej firmy The British Power Boat Co., znaczącej w tej branży.
ORP „Burza” był drugim niszczycielem zakupionym przez Polską Marynarkę Wojenną w dwudziestoleciu międzywojennym. Okręt zbudowany został w latach 1926-1932 we francuskiej stoczni Chantiers Navals Francais i przesłużył pod biało-czerwoną banderą ponad 44 lata.
Decydującą rolę w stworzeniu odmiany bombowej samolotu Me 262 przypisuje się wydarzeniom, które rozegrały się 26 listopada 1943 roku podczas prezentacji prototypów Me 262 Adolfowi Hitlerowi. Jest to jednak spore uproszczenie, prace nad wariantami bombowymi tej maszyny rozpoczęto bowiem wcześniej...
Realne warunki do budowy w Związku Sowieckim czołgów ciężkich powstały w lipcu 1929 roku. Zapadła wtedy decyzja o rozpoczęciu działań organizacyjnych. Do prac nad konkretnymi projektami przystąpiono w marcu następnego roku. Przy całkowitym braku własnych doświadczeń na tym polu zamierzano wykorzystać cudze pomysły.
W następstwie przeciągających się walk miejskich w Stalingradzie Hitler wpadł w jeden ze swoich słynnych ataków furii i zażądał od swych sztabowców i przemysłowców działa szturmowego zdolnego wjechać do opornego miasta i obrócić je w proch wraz z obrońcami. Niemiecka armia miała pod dostatkiem ciężkich dział zdolnych tego dokonać...
Kiedy Włochy wypowiedziały 10 czerwca 1940 roku wojnę Francji i Wielkiej Brytanii, marynarka wojenna tego kraju miała 59 niszczycieli. W pierwszym półroczu działań bojowych utraciła na Morzu Śródziemnym osiem. Trzy czwarte z nich należało do I i II dywizjonu tworzonych przez jednostki typu Turbine.
Nawet słynnym firmom produkującym broń zdarzają się wpadki epickich rozmiarów: modele tak nieudane, że przynoszące wstyd zasłużonym markom. W dziejach Smith & Wessona taką czarną owcą był Light Rifle M1940.
Budowę pancerników typu Iowa poprzedziły liczne próby modelowe przeprowadzone w specjalnym basenie Taylora. Na podstawie ich wyników określono m.in. opory kadłuba i potrzebną moc siłowni, by osiągnąć założoną w projekcie prędkość około 33 węzły przy wyporności normalnej.