Z chwilą wybuchu pierwszej wojny światowej i rozpoczęcia walk frontowych w Europie nastąpił dynamiczny rozwój nowego środka walki – pociągów pancernych. Budowę pierwszych improwizowanych jednostek zainicjowali dowódcy kompanii kolejowych armii austro-węgierskiej.
Zmagająca się w czasie II wojny światowej z niszczycielskimi alianckimi nalotami III Rzesza zmuszona była do desperackiego poszukiwania nowych, skutecznych środków zwalczania zagrożenia z powietrza. Podejmowano w tym kierunku działania często awangardowe, choć nie zawsze racjonalne.
Ten czołg miał wyjątkowego pecha, pojawił się bowiem w niewłaściwym czasie i w niewłaściwym miejscu. Obecnie trudno powiedzieć, jak wyglądałaby historia tej konstrukcji, gdyby wojna na wschodzie rozpoczęła się przynajmniej o rok później, czyli zgodnie z przewidywaniami przemysłu czołgowego.
P-51 zasłynął jako myśliwiec eskortowy dalekiego zasięgu. Dużo mniej znane są działania „przyfrontowe” Mustangów obu stacjonujących w Anglii amerykańskich Armii Powietrznych (8. i 9. AF) w ramach wsparcia wojsk lądowych.
Pierwsze starcie bojowe Batalionu Dział Szturmowych okazało się bardzo kosztowne. W wyniku walk poległo dwóch oficerów: kpt. Knut von Troli, por. Martti Myllymaa, dwóch podoficerów: sierż. Taumo Johanes Haikka, plut. Iisakki Ilmari Koskiniemi oraz szer. Paavo Juho Havu.
Gdy III Rzesza i jej sojusznicy uderzyli na Związek Radziecki, rząd Wielkiej Brytanii niezwłocznie zaoferował Stalinowi pomoc. Zanim wyruszyły konwoje do Murmańska, w Admiralicji rozważano różne warianty współdziałania Royal Navy z flotą nowego sojusznika na jedynych wchodzących w grę wodach.
W powszechnej świadomości radzieckie czołgi, które walnie przyczyniły się do pokonania III Rzeszy, to T-34. Nie wszyscy pamiętają o ciężkich KW i JS, a czołgi lekkie są często pomijane nawet przez profesjonalistów. Tymczasem od 1941 r. na froncie wschodnim walczyły liczne T-60 i T-70, a przez całą wojnę projektowano i testowano kolejne wozy tej klasy.
LWP otrzymało do Rosjan około 215 000 granatów dymnych, prawdopodobnie w większości standardowego wzoru RDG-1, mniej więcej po połowie dymu białego i czarnego. Wykorzystano z tego około 79 000 szt. (37%), lecz zużycie bojowe obejmuje tylko liczbę około 49 000 granatów (23%)...
Pojawienie się małokalibrowej amunicji elaborowanej prochem bezdymnym i z pociskiem w metalowym płaszczu (Lebel Mle 1886) umożliwiło dokończenie prac nad strzelecką bronią automatyczną, a więc taką, w której wszystkie czynności związane z przeładowaniem dokonują się samoczynnie.
Czołg średni M26 skonstruowany został w układzie ogólnym uznawanym dzisiaj za klasyczny. W przedniej części kadłuba znajdował się przedział kierowania połączony z umieszczonym zaraz za nim przedziałem bojowym nakrytym obrotową wieżą, wyraźnie przesuniętą w kierunku przodu pojazdu.
Prezentujemy Państwu obszerne fragmenty jednego z rozdziałów książki pana Kamila Stepana „Renault FT w Wojsku Polskim 1919-1939”, która zostanie wydana przez Muzeum Wojska Polskiego latem tego roku. Jest to pierwsza w polskiej historiografii pełna monografia ukazująca zastosowanie czołgów Renault FT w armii polskiej...
Po II wojnie światowej brytyjskie wojska pancerne eksploatowały czołgi Centurion. Tak samo jak radzieckie T-54 i T-55 czy amerykańskie M48 należały one do pierwszej generacji. Następcą Centuriona został Chieftain, który wszedł do służby w jednostkach liniowych w latach 60. ...
W połowie 1943 roku produkcja czołgów ciężkich w Związku Sowieckim znalazła się w stanie permanentnego kryzysu. Budowano w CzKZ mniej KW-1S niż przeciwnik znacznie lepszych PzKpfw VI Tiger. Potrzeby frontu były wielokrotnie większe niż możliwości producenta. Jednocześnie duże natężenie walk generowało znaczne straty...
AKIKAZE. Po wejściu do służby okręt wszedł w skład 4. Dywizjonu Niszczycieli 1. Flotylli Pierwszej Floty w Sasebo. Od 26 czerwca 1922 roku do 4 lipca 1922 roku niszczyciel Akikaze bazował w Ryojun (dawna rosyjska twierdza Port Artur),
6 stycznia 1942 roku w Mappen doszło do spotkania inż. Dorna oraz inż. Woelferta, którzy pracowali w oddziale konstrukcji artyleryjskich zakładów Fridrich Krupp A.G. oraz mjr Ventza z Waffenprüfämter 6 z Heereswaffenamt (odział zajmujący się czołgami i pojazdami bojowymi). Przedstawiciele Kruppa przedstawili dwa projekty...
W 1911 roku w Urzędzie Marynarki Rzeszy (Reichsmarineamt – RMA) podjęto decyzje, co do rozwoju lotnictwa morskiego, określono też wymogi, jakie musiała spełniać baza dla przyszłych wodnosamolotów: teren do prób samolotowych musiał znajdować się nie dalej niż 50 km od stoczni;
Niepozorny i mało znany amerykański samolot myśliwski P-66 Vanguard miał niezwykłą historię. Projekt powstał pod koniec lat 30. z własnej inicjatywy firmy Vultee Aircraft. W lutym 1940 r. Szwecja kupiła 144 maszyny. Po nałożeniu przez amerykańską administrację embarga na eksport uzbrojenia...
Pierwsze spotkanie włoskich pilotów z myśliwcem Messerschmitt Bf 109 miało miejsce w lipcu 1937 roku w Zurychu w czasie odbywających się tam pokazów lotniczych. Pierwszy Bf 109D zdeklasował wówczas innych uczestników, w tym włoską drużynę wyposażoną w Fiaty CR.32.
W 1938 roku Brytyjski Sztab Imperialny zatwierdził decyzję o podjęciu produkcji 100 samochodów pancernych opracowanych na podwoziu 4×4, w które zamierzano przezbroić dwa pułki kawalerii. Brytyjczycy w latach 20. i 30. Prowadzili prace nad kilkoma typami samochodów pancernych typu 4×2 oraz 6×4...
Na początku 1941 roku najwyższe władze państwowe i wojskowe w wielkiej tajemnicy prowadziły przygotowania do wojny z III Rzeszą. Planowana na drugą część lata ofensywa była starannie ukrywana przed kierownictwem przemysłu zbrojeniowego.