Zmagająca się w czasie II wojny światowej z niszczycielskimi alianckimi nalotami III Rzesza zmuszona była do desperackiego poszukiwania nowych, skutecznych środków zwalczania zagrożenia z powietrza. Podejmowano w tym kierunku działania często awangardowe, choć nie zawsze racjonalne.
Ten czołg miał wyjątkowego pecha, pojawił się bowiem w niewłaściwym czasie i w niewłaściwym miejscu. Obecnie trudno powiedzieć, jak wyglądałaby historia tej konstrukcji, gdyby wojna na wschodzie rozpoczęła się przynajmniej o rok później, czyli zgodnie z przewidywaniami przemysłu czołgowego.
P-51 zasłynął jako myśliwiec eskortowy dalekiego zasięgu. Dużo mniej znane są działania „przyfrontowe” Mustangów obu stacjonujących w Anglii amerykańskich Armii Powietrznych (8. i 9. AF) w ramach wsparcia wojsk lądowych.
Pierwsze starcie bojowe Batalionu Dział Szturmowych okazało się bardzo kosztowne. W wyniku walk poległo dwóch oficerów: kpt. Knut von Troli, por. Martti Myllymaa, dwóch podoficerów: sierż. Taumo Johanes Haikka, plut. Iisakki Ilmari Koskiniemi oraz szer. Paavo Juho Havu.
Gdy III Rzesza i jej sojusznicy uderzyli na Związek Radziecki, rząd Wielkiej Brytanii niezwłocznie zaoferował Stalinowi pomoc. Zanim wyruszyły konwoje do Murmańska, w Admiralicji rozważano różne warianty współdziałania Royal Navy z flotą nowego sojusznika na jedynych wchodzących w grę wodach.
W powszechnej świadomości radzieckie czołgi, które walnie przyczyniły się do pokonania III Rzeszy, to T-34. Nie wszyscy pamiętają o ciężkich KW i JS, a czołgi lekkie są często pomijane nawet przez profesjonalistów. Tymczasem od 1941 r. na froncie wschodnim walczyły liczne T-60 i T-70, a przez całą wojnę projektowano i testowano kolejne wozy tej klasy.
LWP otrzymało do Rosjan około 215 000 granatów dymnych, prawdopodobnie w większości standardowego wzoru RDG-1, mniej więcej po połowie dymu białego i czarnego. Wykorzystano z tego około 79 000 szt. (37%), lecz zużycie bojowe obejmuje tylko liczbę około 49 000 granatów (23%)...
Pojawienie się małokalibrowej amunicji elaborowanej prochem bezdymnym i z pociskiem w metalowym płaszczu (Lebel Mle 1886) umożliwiło dokończenie prac nad strzelecką bronią automatyczną, a więc taką, w której wszystkie czynności związane z przeładowaniem dokonują się samoczynnie.
Czołg średni M26 skonstruowany został w układzie ogólnym uznawanym dzisiaj za klasyczny. W przedniej części kadłuba znajdował się przedział kierowania połączony z umieszczonym zaraz za nim przedziałem bojowym nakrytym obrotową wieżą, wyraźnie przesuniętą w kierunku przodu pojazdu.
Prezentujemy Państwu obszerne fragmenty jednego z rozdziałów książki pana Kamila Stepana „Renault FT w Wojsku Polskim 1919-1939”, która zostanie wydana przez Muzeum Wojska Polskiego latem tego roku. Jest to pierwsza w polskiej historiografii pełna monografia ukazująca zastosowanie czołgów Renault FT w armii polskiej...
Po II wojnie światowej brytyjskie wojska pancerne eksploatowały czołgi Centurion. Tak samo jak radzieckie T-54 i T-55 czy amerykańskie M48 należały one do pierwszej generacji. Następcą Centuriona został Chieftain, który wszedł do służby w jednostkach liniowych w latach 60. ...
W połowie 1943 roku produkcja czołgów ciężkich w Związku Sowieckim znalazła się w stanie permanentnego kryzysu. Budowano w CzKZ mniej KW-1S niż przeciwnik znacznie lepszych PzKpfw VI Tiger. Potrzeby frontu były wielokrotnie większe niż możliwości producenta. Jednocześnie duże natężenie walk generowało znaczne straty...
AKIKAZE. Po wejściu do służby okręt wszedł w skład 4. Dywizjonu Niszczycieli 1. Flotylli Pierwszej Floty w Sasebo. Od 26 czerwca 1922 roku do 4 lipca 1922 roku niszczyciel Akikaze bazował w Ryojun (dawna rosyjska twierdza Port Artur),
6 stycznia 1942 roku w Mappen doszło do spotkania inż. Dorna oraz inż. Woelferta, którzy pracowali w oddziale konstrukcji artyleryjskich zakładów Fridrich Krupp A.G. oraz mjr Ventza z Waffenprüfämter 6 z Heereswaffenamt (odział zajmujący się czołgami i pojazdami bojowymi). Przedstawiciele Kruppa przedstawili dwa projekty...
W 1911 roku w Urzędzie Marynarki Rzeszy (Reichsmarineamt – RMA) podjęto decyzje, co do rozwoju lotnictwa morskiego, określono też wymogi, jakie musiała spełniać baza dla przyszłych wodnosamolotów: teren do prób samolotowych musiał znajdować się nie dalej niż 50 km od stoczni;
Niepozorny i mało znany amerykański samolot myśliwski P-66 Vanguard miał niezwykłą historię. Projekt powstał pod koniec lat 30. z własnej inicjatywy firmy Vultee Aircraft. W lutym 1940 r. Szwecja kupiła 144 maszyny. Po nałożeniu przez amerykańską administrację embarga na eksport uzbrojenia...
Pierwsze spotkanie włoskich pilotów z myśliwcem Messerschmitt Bf 109 miało miejsce w lipcu 1937 roku w Zurychu w czasie odbywających się tam pokazów lotniczych. Pierwszy Bf 109D zdeklasował wówczas innych uczestników, w tym włoską drużynę wyposażoną w Fiaty CR.32.
W 1938 roku Brytyjski Sztab Imperialny zatwierdził decyzję o podjęciu produkcji 100 samochodów pancernych opracowanych na podwoziu 4×4, w które zamierzano przezbroić dwa pułki kawalerii. Brytyjczycy w latach 20. i 30. Prowadzili prace nad kilkoma typami samochodów pancernych typu 4×2 oraz 6×4...
Na początku 1941 roku najwyższe władze państwowe i wojskowe w wielkiej tajemnicy prowadziły przygotowania do wojny z III Rzeszą. Planowana na drugą część lata ofensywa była starannie ukrywana przed kierownictwem przemysłu zbrojeniowego.
Kawanishi H6K, przez aliantów nazywana Mavis, była pierwszą japońską łodzią latającą zdolną do wykonywania długodystansowych lotów zwiadowczych nad bezkresnymi obszarami Pacyfiku. W pierwszym okresie wojny H6K stanowiły podstawowy środek dalekiego rozpoznania Cesarskiej Marynarki Wojennej.