Polska flota wojenna od początku swojego istnienia starała się utożsamiać ze społeczeństwem, podkreślać swoje związki z regionami kraju, miastami. Już w XV wieku okręty kaperskie Gdańska, Elbląga i Braniewa nosiły banderę z herbami swoich miast. Dopiero sto lat później wprowadzono banderę wojenną.
W okresie międzywojennym amerykańskie pancerniki operowały głównie wzdłuż wybrzeża USA, zarówno na Pacyfiku jak i Atlantyku (USS „Texas” został nawet – na krótko – okrętem flagowym admirała Charlesa F. Hughesa, ówczesnego dowódcy US Navy) oraz – sporadycznie – na wodach hawajskich i karaibskich, w ramach...
Pierwsze sygnały o badaniu Fiata 3000 w Polsce sięgają drugiej połowy lat dwudziestych i dotyczą wersji A, uzbrojonej w dwa cekaemy. Wiadomo, że jeden pojazd tego typu został przez stronę polską zakupiony i poddawany licznym testom, jednak jego historia wymaga przeprowadzania dokładniejszych badań i odrębnego opracowania.
Mimo że Amerykanie walczyli z Niemcami już od listopada 1942 roku w Afryce, a następnie od 1943 roku we Włoszech, wszędzie spotykając się z najnowszymi odmianami Panzerów III i IV, a także z wozem ciężkim Panzer VI, dla ogółu dowódców US Army efektywność ich sił pancernych nie stanowiła podstawy do specjalnej dyskusji.
W wyniku toczących się dyskusji na przełomie lat 20. i 30. w USAAC zaczął krystalizować się podział samolotów bombowych na dwie kategorie. Dwusilnikowe lekkie lub średnie bombowce dzienne miały atakować cele bezpośrednio na polu walki, a czterosilnikowe ciężkie bombowce nocne – cele naziemne na dalekim zapleczu frontu lub...
Na krótko przed podpisaniem umowy zakupu angielskich czołgów lekkich we wrześniu 1931 roku w siedzibie WIBI miała miejsce kolejna, nieprzywołana w pierwszej części tekstu, konferencja. Poświęcono ją w całości brzmieniu warunków technicznych opisujących 6-tonowy czołg angielski. Na zorganizowanym 18 czerwca spotkaniu...
Pierwsze myśliwce odrzutowe Jakowlewa nie cechowały się szczególnie dobrymi osiągami ani zastosowaniem nowatorskich rozwiązań. Prostota konstrukcji i własności lotne zbliżone do samolotów napędzanych silnikami tłokowymi sprawiły jednak, że maszyny te stały się typem przejściowym...
Rodzące się w końcu 1918 roku polskie lotnictwo potrzebowało do istnienia przede wszystkim samolotów i personelu. Różnej wartości maszyny początkowo zdobywano na poszczególnych lotniskach rozmieszczonych na ziemiach wszystkich trzech zaborów. Z czasem zaczęto je pozyskiwać w...
Spośród zakupionych w latach 1984–1988 110 samolotów Su-22 na stanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pozostało 12 jednomiejscowych samolotów Su-22M4 oraz sześć dwumiejscowych Su-22UM3K, z których wszystkie przeszły w latach 2015–2017 małą modernizację oraz...
Niemiecki przemysł kojarzony jest zwykle z produktami rzetelnie i precyzyjnie wykonanymi, zwłaszcza jeśli chodzi o branżę elektroniczną i motoryzacyjną. Na początku lat 80. XX wieku w Niemczech powstał też Dornier Do 228: niepozorny samolot, będący jednak projektem starannie przemyślanym i wykonanym...
W 1931 roku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa ogłosiło przetarg na nowy samolot myśliwski dla RAF-u, który miał zastąpić leciwe dwupłatowce Bristol Bulldog. Firma Supermarine, produkująca udane wodnosamoloty, zgłosiła projekt oznaczony „typ 224”.
W 1926 roku reprezentujący interesy Vickersa lobbysta Ronald Botterill zaprezentował polskim władzom wojskowym pierwsze szkice powstającego za kanałem La Manche czołgu sześciotonowego. W początkach kolejnego roku zainteresowany propozycją Departament Inżynierii MSWojsk. wysłał do Anglii kilkuosobową reprezentację...
Arado 234 zadebiutował w Luftwaffe jako samolot rozpoznawczy, i to jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Pod koniec maja 1944 roku powzięto bowiem decyzję o użyciu do rozpoznania nad Anglią prototypów Ar 234 V5 i V7. Samoloty te otrzymały po dwie kamery Rb 50/30 i końcem czerwca 1944 roku przekazano je na stan specjalnej jednostki rozpoznawczej...
Zakończenie działań wojskowych l wojny światowej w 1918 roku zmusiło władze państwowe Bułgarii, której wojska walczyły po stronie państw centralnych, do podpisania bezwarunkowej kapitulacji. Rok później, 27 listopada 1919 roku, Bułgaria podpisała traktat pokojowy w Neully-sur-Seine, ustalający powojenne porządki w południowej Europie.
Ponieważ zbudowane i testowane w 1931 roku działo samobieżne SU-1 miało szereg wad szukano rozwiązań gwarantujących większą skuteczność pojazdu. W 1932 roku w biurze konstrukcyjnym zakładów nr 38 powstał projekt pojazdu A-39 określanego jako działo samobieżne.
W związku z szybkim postępem technicznym dokonującym się na początku lat 20. XX wieku, w połączeniu z doświadczeniami wyniesionymi z I wojny światowej, zaistniała konieczność dokonania serii zmian w konstrukcji wielu amerykańskich jednostek. Okręty liniowe typu Texas były wówczas uznawane w US Navy za najnowocześniejsze wśród przestarzałych pancerników...
Marynarka Wojenna święci jubileusz 100-lecia. Jest to okazja do zaprezentowania jej najbardziej zasłużonych jednostek pływających. Jedną z nich jest żaglowiec ORP Iskra, który 22 lata temu zakończył w Gdyni swój historyczny, trwający 300 dni, rejs wokół globu ziemskiego. Dla uczestniczących w nim podchorążych była to najlepsza szkoła życia i morskości.
Kutry rakietowe pojawiły się w latach 50. ubiegłego wieku. W ciągu następnych dziesięcioleci klasa tych okrętów przeżyła dość gwałtowny rozwój, którego apogeum przypada na lata 80. i 90. W wieku XXI znaczenie kutrów rakietowych uległo zmniejszeniu, a ich miejsce zaczęły zajmować okręty o większej wyporności.
9 września 1905 roku do Szanghaju dotarła depesza z GSzM z informacją, że po ratyfikacji traktatu pokojowego z Japonią, Askold, Mańdżur i torpedowce wejdą w skład Flotylli Syberyjskiej i powinny przygotować się do przejścia do Władywostoku.
Cougar był wersją rozwojową Panthera ze skośnymi skrzydłami i skośnym usterzeniem poziomym. Jego rozwój zainicjowano krótko po wybuchu wojny w Korei. Produkcja Cougarów trwała do końca 1959 r., a ostatnie egzemplarze wykorzystano operacyjnie jeszcze podczas wojny w Wietnamie w drugiej połowie lat 60.