W 1941 roku dywizje niezależnie od swojego przeznaczenia miały w swojej strukturze oddziały artylerii. W dywizjach piechoty zwanych strzeleckimi korzystano z konnych zaprzęgów, w dywizjach zmotoryzowanych i pancernych wprowadzono ciągniki ale głównym środkiem do holowania sprzętu artyleryjskiego okazały się w nich samochody ciężarowe.
Rozpoczętą w kwietniu 1909 roku budowę Fortu Drum ukończono w połowie 1918 roku, a 17 czerwca oficjalnie przekazano ową fortyfikację Korpusowi Artylerii Nadbrzeżnej Armii Stanów Zjednoczonych. Po sprawdzeniu wszystkich urządzeń – w tym dział artylerii głównej, aż do 1941 roku placówka ta była obsadzona jedynie szkieletową załogą...
Będące w dyspozycji Wojska Polskiego wolnobieżne Renault FT, choć zapisały wiele chwalebnych kart historii, z roku na rok coraz bardziej traciły na znaczeniu. Dlatego też w latach dwudziestych kierownictwo WP rozpoczęło poszukiwania nowego modelu czołgu dla Polski. Naturalnym kierunkiem, w który zwrócono się podczas poszukiwania...
Lekki transporter gąsienicowy M29 Weasel to pojazd dość niepozorny, który jednak wykroczył daleko poza swoje pierwotne przeznaczenie, stając się wszechobecnym i cenionym sprzętem w rękach aliantów. Wyróżniał się wyjątkową mobilnością w trudnym terenie: śniegu, błocie, piasku i na bagnach, a mimo niewielkich rozmiarów, jego ładowność...
Od lat wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego. W 1935 roku zbudowano samolot myśliwski, w którym podwozie nie chciało się chować, a chłodnica wysuwać. Ponad rok później w Stanach Zjednoczonych zaprojektowano myśliwce, które trapiły problemy mogące spowodować w warunkach bojowych katastrofę. W instrukcji do jednego z nich...
Opracowany i produkowany w Stanach Zjednoczonych M551 Sheridan był niewątpliwie najsilniej uzbrojonym czołgiem lekkim. Jednak jego przygotowywanie, a później eksploatacja, nie przebiegały bez problemów. Mimo że przez kilka dekad był on na stanie jednostek US Army to wśród specjalistów z różnych państw, a nawet załóg, nie był...
Po zakończeniu wojny zimowej w Finlandii podjęto produkcję opracowanej w kraju wersji Fokkera D.XXI z amerykańskim napędem. Samoloty te wraz z ocalałymi egzemplarzami z silnikami Mercury stanowiły wyposażenie dywizjonów współpracy z armią, biorąc udział w wojnie kontynuacyjnej.
XF8B był największym i najcięższym jednomiejscowym, jednosilnikowym samolotem z napędem tłokowo-śmigłowym zbudowanym w Stanach Zjednoczonych. Boeing określał go jako five-in-one fighter, przewidując dla niego aż pięć funkcji: myśliwca eskortowego dalekiego zasięgu, myśliwca przechwytującego, bombowca nurkującego, bombowca horyzontalnego i samolotu torpedowego.
Działanie wojsk w okresie zimowym wyraźnie odbiega od ram przyjętych dla najintensywniej prowadzonej w okresie wiosenno-letnim pracy polowej. Niskie temperatury, zmiana ukształtowania terenu w wyniku opadów śniegu, czy nowe możliwości pokonywania przeszkód, np. rzek czy jezior w wyniku ich zamarzania sprawiają, że walka zimą jest...
W państwie, w którym w okresie międzywojennym czołgi projektowano według ściśle określonych wymagań i mających spełniać określoną rolę, czołg Renault D2 okazał się wyjątkiem. Początkowo jako wersja rozwojowa Renault D1 nowy pojazd miał pełnić rolę wozu towarzyszącego piechocie, zastępując tym samym przestarzały jak na warunki lat 30. Renault FT.
Niemiecki okręt pancerny Deutschland zbudowany w latach 1931–1933 był okrętem oryginalnym i zarazem wymykającym się obowiązującym na świecie w owych latach ustalonym klasyfikacjom dotyczącym okrętów wojennych. Nazywanie go pancernikiem to pewne nadużycie, nie był też jednak krążownikiem z uzbrojeniem przewyższającym...
Od początku XXI wieku do wojskowej policji (Military Police) armii Stanów Zjednoczonych rozpoczęto wprowadzanie nowego pojazdu opancerzonego M1117, następcy lżejszych HMMWV. Przez lata służby w dużych ilościach M1117 był użytkowany przez jednostki amerykańskie uczestniczące w działaniach w Iraku i Afganistanie, a następnie trafił do...
Kołowy transporter opancerzony BTR-4 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego XXI wieku. Choć eksportu tych pojazdów nie można uznać za szczególnie udany, to odegrały one znaczącą rolę w odparciu rosyjskiej agresji.
Na naszym rynku dostępne są fabrycznie nowe repliki rewolwerów firm Pietta, Uberti czy Pedersoli. Wszystkie pochodzą z Włoch, ale prezentują dość różny poziom jakościowy, co oczywiście przekłada się na ceny. Dostępnych jest także wiele egzemplarzy broni z drugiej ręki, nawet z końca lat 60. ubiegłego wieku.
Krążowniki ciężkie typu Portland były przedostatnimi jednostkami tej klasy w US Navy, zbudowanymi z uwzględnieniem ograniczeń narzuconych przez traktat waszyngtoński z 6 lutego 1922 r. Pod względem konstrukcji i ochrony biernej stanowiły podręcznikowy wręcz model przejściowy między pierwszą a drugą generacją.
W poprzednim numerze „MSiO” opisano budowane dla floty hinduskiej i rosyjskiej wielozadaniowe fregaty projektu 11356. W tym materiale cofamy się o kilkadziesiąt lat, aby prześledzić powstanie protoplasty tych jednostek, czyli radzieckiego dozorowca projektu 1135.
Historia morskiej służby w ochronie naszej bałtyckiej granicy jest dość dobrze opisana mniej więcej od 1965 r. Okres wcześniejszy, a zwłaszcza pierwsze 10 lat po zakończeniu II wojny światowej, nie doczekały się jeszcze całościowego opracowania. Poniższy artykuł jest próbą wypełnienia tej luki w naszej wojskowej historiografii.
Samolot myśliwski Fokker D. XXI był produkowany w Finlandii na podstawie licencji. W historii lotnictwa maszyna zaznaczyła się właśnie dzięki wielkim sukcesom, jakie w walce z lotnictwem sowieckim odnieśli na niej piloci fińskiego lotnictwa w trakcie wojny zimowej. Później w Finlandii podjęto produkcję opracowanej w kraju wersji z...
Samolot dalekiego rozpoznania Tu-95RC był w czasach zimnej wojny ulubieńcem zachodnich czasopism lotniczych. Fotografie majestatycznej maszyny z czterema silnikami turbośmigłowymi lecącej w towarzystwie myśliwców państw NATO robiły duże wrażenie, stając się ikonami tego okresu. Charakterystyczną sylwetkę obserwowano na niebie...
Ta nietypowa fortyfikacja morska – nazywana powszechnie „betonowym pancernikiem” – była w 1942 roku jednym z ostatnim punktów oporu wojsk amerykańskich na Filipinach, a w 1945 roku – w trakcie odbijania tegoż archipelagu – ostatnim punktem oporu wojsk japońskich w rejonie Zatoki Manilskiej.