Okręty liniowe Dunkerque i Strasbourg należały do najbardziej udanych wśród jednostek odpowiadających ich wielkości. Ograniczenia wyporności, jakie narzucili konstruktorom sami Francuzi nie przeszkodziły bowiem zaprojektować i wybudować pełnowartościowych i przy tym nadzwyczaj nowoczesnych pancerników.
W latach 70. XX wieku na wyposażenie jednostek ówczesnego ludowego Wojska Polskiego przyjęto, skonstruowany jeszcze w latach 60. w ZSRR, gąsienicowy transporter pływający PTS (ПТС –плавающий транспортер средний). Znacznie częściej jest on jednak oznaczany skrótem PTS-M, odnoszącym się do zmodernizowanej wersji wozu.
B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia, Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja.
Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jednak jedyny powód ich popularności.
Dostęp Polski do Morza Bałtyckiego nie tylko jest przywilejem, lecz także nakłada na nasze państwo obowiązki ochrony jego wód terytorialnych przed potencjalnym agresorem. Władze państwa muszą ponadto zapewnić siłom wojskowym oraz ludności cywilnej zabezpieczenie ratownicze nad tym akwenem.
W okresie międzywojennym kierownictwo Polskiej Marynarki Wojennej wielokrotnie snuło ambitne plany rozbudowy polskiej floty, w składzie której miały znaleźć się nie tylko niszczyciele, ale i nowoczesne krążowniki. Niestety, żaden z tych planów nie został w pełni zrealizowany i aż do 1943 roku...
Podstawą wyposażenia jednostek bombowych Królewskich Jugosłowiańskich Sił Powietrznych (Vazduhoplovstvo vojske Kraljevine Jugoslavije) przed wybuchem II wojny światowej był bombowiec Do 17Ka, specjalnie opracowany na potrzeby tego użytkownika wariant skonstruowanego w zakładach Dorniera słynnego „latającego ołówka”...
Pierwszy oddział wyposażony w samochody pancerne został sformowany w lecie 1916 roku. Grupa Zmotoryzowana (Grupul de Automitaliere) składała się z dwóch sekcji samochodów pancernych, sekcji dowództwa i transportowej. Wyposażenie i sprzęt dostarczyli Francuzi, były to cztery samochody pancerne typu Renault i Peugeot uzbrojone w karabiny maszynowe...
9 grudnia 1958 roku ppłk Waldemar Ołdziejewski i kpt. Przemysław Bajbor zawitali do Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) w Gdyni-Oksywiu. Cel wizyty związany był z nadzorem nad realizacją bieżących zamówień Szefostwa Wojsk Inżynieryjnych (SzWInż) na wykonanie środków do forsowania przeszkód wodnych.
Włosi rozpoczęli budowanie nowoczesnych krążowników lekkich od czterech okrętów typu Alberto di Giussano. Po wybuchu wojny na Morzu Śródziemnym tylko jeden z nich „dożył” jedenastej rocznicy wcielenia do służby. Tym wyjątkiem był Giovanni delle Bande Nere, który poszedł na dno akurat w ten dzień...
Rozwój wyspecjalizowanych śmigłowców szturmowych zapoczątkowany został przez sukces pierwszych maszyn AH-1 Cobra. Choć okazały się być one maszynami udanymi, to jednak odziedziczony po UH-1 układ napędowy z pojedynczym silnikiem i dwułopatowym wirnikiem nośnym niósł pewne ograniczenia, szczególnie widoczne w gorącym klimacie.
W latach 60. XX wieku wprowadzenie samolotów MiG-21 do uzbrojenia polskiego lotnictwa można uznać za nieomal milowy krok w jego rozwoju. Możliwości bojowe tej konstrukcji przewyższały o kilka klas wszystkie eksploatowane dotychczas w jednostkach samoloty bojowe. Niestety, masowe dostawy do kolejnych pułków blokowała...
Dwa pancerniki typu Dunkerque stanowiły dumę Marine Nationale drugiej połowy lat 30. XX wieku. W istocie były to jednostki co najmniej niezwykłe. Z jednej strony przy stosunkowo małej wyporności, udało się wybudować okręty o bardzo zrównoważonych cechach, niezwykle przy tym nowoczesne i dysponujące sporą siłą ognia...
Zmiany w konstrukcji czołgu wprowadzane sukcesywnie w latach 1936–1937 chociaż miały znaczny zakres, to nie zlikwidowały wszystkich problemów. Trzeba jednak przyznać, że wpłynęły na niezawodność poszczególnych elementów pojazdu i pozwoliły na poprawę charakterystyk techniczno-taktycznych.
W połowie sierpnia 1940 roku powietrzna bitwa o Wielką Brytanię weszła w krytyczną fazę, nazwaną batalią o lotniska. Niemcy zrozumieli, że nie wykrwawią Fighter Command potyczkami nad kanałem La Manche. Jeśli chcieli zdobyć panowanie nad obszarem od wybrzeża po stolicę kraju, musieli zniszczyć bazy RAF wokół Londynu.
W latach 70., po wprowadzeniu do służby całej gamy pojazdów opartych na podwoziu transportera kołowego SKOT wojska zmechanizowane polskiej armii zaczęły wreszcie normalnie funkcjonować. Transportery opancerzone (TO) w jednostkach lądowych były praktycznie wszędzie.
Za ruch czołgów naprzód odpowiadają pancerniacy, lecz gdy te staną bezradne przed przeszkodą, winę za to ponoszą saperzy. Ci niewiele mogą zrobić, gdy wśród swego sprzętu nie mają środków do błyskawicznego wsparcia jednostek pancernych i z tym brakiem postanowiło się uporać dowództwo ludowego Wojska Polskiego...
Podobnie jak w przypadku wszystkich prototypów polskiej broni pancernej skonstruowanych w drugiej połowie lat 30. także i wokół zmodernizowanej wersji lekkiego czołgu 7TP powstało szereg niedomówień i teorii. Krótki horyzont czasowy oraz skąpa baza archiwalna pozwalają tylko na częściowe odtworzenie losów...
Departament Uzbrojenia (DepUzbr.) Ministerstwa Spraw Wojskowych (MSWojsk.) sporządził 5 sierpnia 1936 roku „Referat na KSUS [Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu MSWojsk. – przyp. red.] w sprawie artylerii najcięższej”, stanowiący załącznik do dokumentacji przygotowanej przez I Oddział Sztabu Głównego (SG) (L.dz.I.I.SGł/76/tj.36).
Na początku lat 30. XX w. francuska Marine Nationale i włoska Regia Marina miały po 6 krążowników ciężkich w służbie lub budowie. Rezultatem rozbrojeniowej konferencji londyńskiej było to, że rządy w Paryżu i Rzymie zgodziły się na zasilenie flot przez jeszcze tylko jeden okręt tej kategorii.