W październiku 1941 roku zakłady firmy Avro w Chadderton zaczęły opuszczać pierwsze seryjne bombowce czterosilnikowe typu Lancaster. Trafiały do dwóch dywizjonów Królewskich Sił Powietrznych, w których zadebiutowały bojowo w pierwszych dniach marca 1942 roku w lotach na minowanie.
Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...
Jednym z najważniejszych aspektów historii i ewolucji broni pancernej jest kwestia jej ochrony. Początkowo stawiano na relatywnie proste i tanie osłony stalowe, jednak „wyścig pomiędzy mieczem i tarczą” sprawił, że ewolucja tego obszaru znacząco przyspieszyła na przestrzeni ostatnich 40 lat...
W czasie II wojny światowej Szwecji udało się zachować neutralność. Nie było to łatwe dla kraju, którego obaj sąsiedzi uczestniczyli w konflikcie. Rozwój wydarzeń i przyspieszony postęp techniczny sprawiły jednak, że szwedzka flota w latach 40. XX w. musiała przejść poważną metamorfozę.
Zbudowane pod koniec lat 30. XX w. lotniskowce Shōkaku i Zuikaku były ówcześnie jednymi z najlepszych w świecie okrętów tej klasy, a do końca swojej służby pozostały jednymi z najlepszych lotniskowców japońskich. Powstały w czasie, gdy japońskiej floty nie obowiązywały już ograniczenia traktatowe. Miały solidne opancerzenie i potężną siłownię.
Największe, jak dotąd, okręty Marine Nationale – dwa pancerniki typu Richelieu – wyróżniały się przede wszystkim nietypowym rozmieszczeniem głównego i pomocniczego uzbrojenia. Zwykle artyleria znajdowała się w wieżach ulokowanych na dziobie i rufie, podczas gdy Francuzi zgrupowali całość w dwóch czterodziałowych wieżach na dziobie...
Pośród wszystkich amerykańskich pancerników z lat II wojny światowej najbardziej znane są te, które zostały zbudowane tuż przed wybuchem wojny na Pacyfiku, bądź były wprowadzone do służby już w czasie jej trwania. Mniej znane są starsze pancerniki, a najmniej znanym okrętem tej klasy był...
Chociaż może być to trudne do uwierzenia, to rozwój czołgów średnich w przedwojennej Czechosłowacji jest związany z koncepcją wozu bojowego (szturmowego) wyposażonego w mieszany układ jezdny – kołowo-gąsienicowy (tzw. Kolohousenky).
Nim doszło do sformowania w Wojsku Polskim okresu międzywojennego pełnowartościowych jednostek zmotoryzowanych, armia prowadziła przez całą dekadę lat 30. rozmaite studia nad przewozem wojska samochodami, metodami jego sprawnego za- i wyładunku oraz sposobami jego wejścia do walki.
Pierwszą jednostką bojową wskazaną do przezbrojenia w wozy Jagdtiger był schwere Panzerjäger-Abteilung 653. Ten ciężki batalion łowców czołgów powstał jeszcze w 1943 roku, kiedy to uzbrojono go w wozy 8,8 cm Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand. W latach 1943– 1944 walczył on na froncie wschodnim...
Brytyjski naddźwiękowy samolot uderzeniowy i rozpoznawczy TSR2 został skonstruowany na przełomie lat 50. i 60. W założeniu miał przenosić taktyczne bomby jądrowe, będąc jedną z odpowiedzi Zachodu na wyzwania zimnej wojny. Był ówcześnie najbardziej zaawansowanym technicznie brytyjskim samolotem.
Rozwijająca się produkcja ciężarówek typu 621 w odmianach L i R, jaka miała miejsce w połowie lat 30., tylko częściowo rozwiązywała problemy sprzętowe Wojska Polskiego w kwestii przewozów ludzi i materiału wojennego. Z roku na rok coraz wyraźniej dawały o sobie znać zarówno najrozmaitsze niedomagania „Turów” i „Beskidów”...
Już latem 1940 roku Adolf Hitler poinformował Benito Mussoliniego, że do końca następnego roku Luftwaffe będzie posiadała flotę nowych ciężkich bombowców Messerschmitta, zdolnych zaatakować cele na terytorium Stanów Zjednoczonych. Z kolei w kwietniu 1941 roku...
Na początku lat 40. XX wieku T-34 był uważany za czołg nowoczesny, wręcz awangardowy. Konstrukcja miała jednak zarówno mocne strony, jak i niedostatki. Panuje dość powszechne przekonanie, że pancerz czołgu z pochylonymi ścianami kadłuba był atutem konstrukcji i co ważniejsze, w dostateczny sposób chronił załogę. Czy była to prawda?
Niemieckie czołgi rodziny Leopard 2 były już wielokrotnie opisywane na łamach miesięcznika Nowa Technika Wojskowa – wliczywszy w to także ich pancerz. Poprzednie opracowania siłą rzeczy musiały bazować na szacunkach dotyczących mas, osiągów broni przeciwpancernej lub na przeciekach poufnych informacji.
W odróżnieniu od wielu innych typów amerykańskich samolotów, podczas drugiej wojny światowej Invadery nie zostały przekazane żadnemu sojusznikowi w ramach Lend-Lease Act (poza dwoma egzemplarzami testowanymi przez Brytyjczyków). Dopiero od końca lat 40. Samoloty B-26 zaczęły trafiać do różnych krajów na całym świecie...
Samolot Jak-38, będący wersją seryjną samolotu Jak-36M, choć dysponował stosunkowo ograniczonymi możliwościami bojowymi, okrzyknięty „radzieckim Harrierem” stał się symbolem radzieckiego lotnictwa morskiego ostatnich kilkunastu lat zimnej wojny.
W lipcu 1944 roku elbląska stocznia Schichaua otrzymała od Naczelnego Dowództwa Kriegsmarine zlecenie na budowę 500 miniaturowych okrętów podwodnych typu XXVII B5 („Seehund” – pol. foka), później określanych również jako typ 127.
Okręty liniowe typu Richelieu pod względem projektu były jednymi z pierwszych prawdziwych pancerników uniwersalnych (zwanych też potocznie „szybkimi”). Już w połowie lat 20. ubiegłego wieku, gdy większość krajów przystąpiła do uzupełniania swoich flot krążownikami ciężkimi (tzw. „waszyngtońskimi”), dowództwo Marine Nationale doszło do wniosku...
Gdy wykonywał zadania jako okręt hydrograficzny, chętnie o jego dalekich rejsach na Spitsbergen pisała także prasa cywilna. Później, po przebudowie na jednostkę rozpoznania radioelektronicznego, informacji o jego służbie już nie było. Oto historia budowy i służby ORP Bałtyk, który zamiast łowić ryby na Morzu Północnym, przez ćwierć wieku podnosił banderę wojenną.