Historia uzbrojenia

Douglas A-4 Skyhawk – cz. III

Choć przez dłuższy czas jedynymi użytkownikami Skyhawków pozostawały US Navy oraz USMC, to po dekadzie samoloty tego typu zaczęły odnosić sukcesy eksportowe. Wśród użytkowników fabrycznie nowych maszyn znalazły się Australia, Izrael, Nowa Zelandia i Kuwejt. 

Zobacz więcej

Mi-8 w polskim lotnictwie wojskowym – cz. I

Śmigłowiec Mi-8 można spokojnie określić mianem konia roboczego lotnictwa polskich wojsk lądowych. Z chwilą jego wprowadzenia do służby w grudniu 1967 roku rozpoczął się w Polsce nowy okres w dziejach śmigłowców wielozadaniowych, który trwa do dziś. 

Zobacz więcej

Polski holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955-1964, cz.3

10 grudnia 1960 r. szef ZT SG WP płk. A. Sułkowski skierował notatkę służbową do zastępcy szefa SG WP ds. Uzbrojenia i Materiałowo-Technicznego Zabezpieczenia gen.dyw. Graniewskiego dotyczącą mostów przewoźnych w armiach wrogich i zaprzyjaźnionych, a właściwie ich przedłużającego się braku w WP. 

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część II

Dość nietypowo pierwszą jednostką liniową, do jakiej trafiły Tiger II, była Panzer Kompanie (Funklenk) 316. W 1944 roku, zgodnie z wytycznymi z poprzedniego roku, wozy Tiger były kierowane, oprócz samodzielnych batalionów czołgów ciężkich, także do samodzielnych batalionów lub kompanii pancernych wyposażonych, poza czołgami, w specjalne...

Zobacz więcej

Ciężki ciągnik półgąsienicowy PZInż. 202

Konstrukcje takich potentatów motoryzacyjnych, jak francuski Hotchkiss, Laffly czy Latil nie były jedynym obiektem zainteresowań polskich wojskowych i inżynierów skupionych wokół państwowego przemysłu zbrojeniowego. Z wyjątkiem projektów jeszcze innego francuskiego producenta, czyli spółki Somua...

Zobacz więcej

Nakajima Ki-49 Donryū

W grudniu 1937 roku, miesiąc po zaakceptowaniu produkcji seryjnej ciężkiego samolotu bombowego Mitsubishi Ki-21, Główne Biuro Lotnictwa Armii (Rikugun Kōkū Honbu) zaproponowało firmom Nakajima i Mitsubishi podjęcie prac nad projektami wstępnymi jego następcy. Ki-21 był pierwszym nowoczesnym bombowcem ciężkim lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej.

Zobacz więcej

Pistolet maszynowy Kucher K-1

Pistolet maszynowy Kucher K-1 powstał na Węgrzech w mrocznych czasach, które nastały po II wojnie światowej. Pierwszy sekretarz Węgierskiej Partii Pracujących, Mátyás Rákosi, robił wszystko, aby zadowolić radzieckich mocodawców za wszelką cenę, nie dając zgody na krajowe inicjatywy...

Zobacz więcej

Samoloty Suchoj. Atomowe narzędzia wojny

Samoloty rodziny Su-7/Su-20/Su-22 nie były tak licznie kupowane przez Polskę, jak chociażby kolejne wersje rodziny MiG-21. Pierwszych dwóch przedstawicieli tej familii trafiło na nasze lotniska wojskowe w celu wykonywania ściśle określonych zadań, dopiero Su-22 zaistniał jako jeden z dwóch typów samolotów bojowych, które...

Zobacz więcej

„Czterdziestolatek” Czołg Leopard 2

25 października 2019 roku minęło 40 lat od wejścia do służby czołgu Leopard 2. Wówczas to, 25 października 1979 roku, pierwszy seryjny egzemplarz uroczyście przekazano zachodnioniemieckim siłom zbrojnym. Leopard 2 był pierwszym zachodnim czołgiem 3. generacji i do dnia dzisiejszego posiadającym największą...

Zobacz więcej

Fokker G-1

Dwusilnikowy „krążownik myśliwski” (jachtkruiser) Fokker G-1 został skonstruowany w drugiej połowie lat 30. W chwili wybuchu drugiej wojny światowej we wrześniu 1939 roku G-1 były najnowocześniejszymi samolotami holenderskiego Lotnictwa Wojskowego (Wapen der Militaire Luchtvaart). 

Zobacz więcej

Douglas A-4 Skyhawk – cz. II

Rozmowy dotyczące powstania kolejnego wariantu Skyhawka rozpoczęto jeszcze w 1958 roku. Na kształt postawionych wówczas wymagań wpływ miała amerykańska interwencja w Libanie,  dowództwo US Navy oceniło bowiem , że komponent lotniczy którym dysponuje, nie ma odpowiedniego potencjału do...

Zobacz więcej

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda profesora Porsche. Część I

Historia wozu, który przeszedł do historii jako Ferdinand, zaczęła się jeszcze przed II wojną światową. W 1937 roku przedstawiciele niemieckiego Heeres-Waffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) z wydziału Waffenprüfamter 6 (odpowiadał m.in. za rozwój broni pancernej) zwrócili się do firm Henschel i Krupp...

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część II

W październiku 1936 roku rtm. Franciszek Szystowski wraz z podlegającą mu komisją odbył podróż po czołowych zakładach europejskich produkujących sprzęt motorowy na rzecz wojsk państw zachodnich. Poza Włochami czy Szwajcarią odwiedził oczywiście Francję, gdzie zapoznał się z wyrobami przedsiębiorstw takich jak Laffly czy Somua...

Zobacz więcej

T-34 – stawka większa niż życie czyli krótka historia czołgu BT-IS

Historia powstania T-34 wciąż pozostaje jednym z najciekawszych epizodów w historii broni pancernej. Jego najistotniejszym wątkiem jest oczywiście techniczny aspekt stworzenia od podstaw nowoczesnego wozu w takim kraju, jak ZSRR, ale i sama ewolucja koncepcji czołgu stanowi pouczający materiał do analiz. 

Zobacz więcej

Vincejo – nietypowy bryg wojenny w nietypowej roli

Marynarki wojenne angażowały się nierzadko w działania wywiadowcze, a nawet dywersyjno-szpiegowskie, chociaż ze zrozumiałych względów ten aspekt ich działalności jest znacznie mniej znany i dużo rzadziej poruszany.

Zobacz więcej

Nie tylko trałowce, czyli historia projektu 89

Analizując historię Volksmarine, można odnieść wrażenie, że Niemiecka Republika Demokratyczna potrafiła szybko i bez większych trudności opracować wiele interesujących projektów okrętów bojowych i specjalnych. Co także istotne, większość z nich równie sprawnie wdrażała do – czasem wielkoseryjnej – produkcji.

Zobacz więcej

Lotniskowce Shōkaku i Zuikaku cz. 2, służba operacyjna

Lotniskowce ShōkakuZuikaku zadebiutowały w boju w grudniu 1941 r. podczas ataku na Pearl Harbor. W następnych 11 miesiącach brały udział w atakach na Rabaul, Nową Gwineę i Cejlon oraz w bitwach na Morzu Koralowym, koło wschodnich Wysp Salomona i koło wysp Santa Cruz. 

Zobacz więcej

Czerwone Berety z Krakowa

Historia polskich wojsk powietrzno-desantowych swój początek ma w czasie II wojny światowej. Potrzebę posiadania tego rodzaju wojsk na większą skalę dostrzeżono dopiero po utworzeniu Układu Warszawskiego i rozpoczęciu poszukiwań wzmocnienia atutów polskich sił lądowych, mimo trwających redukcji liczebności armii...

Zobacz więcej

Trzydzieści bombowych lat B-2 Spirit

17 lipca bieżącego roku minęło 30 lat od oblotu jednej z najbardziej charakterystycznych i zarazem najdroższych maszyn w historii lotnictwa, bombowca strategicznego Northrop B-2 Spirit. W 2019 roku była jeszcze jedna rocznica do świętowania, minęło bowiem 20 lat od chwili pierwszej bojowej misji B-2...

Zobacz więcej

P-51 Mustang w służbie lotnictwa ChRL

Jednym z najbardziej egzotycznych użytkowników legendarnych samolotów myśliwskich P-51 Mustang były Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, które dużą liczbę maszyn tego typu zdobyły na pokonanych wojskach Kuomintangu i wcieliły większość z nich do służby liniowej.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter