Historia uzbrojenia

Czołg T-84. Część II. Produkcja i służba

Do początku XXI wieku czołg T-84 przeszedł już długą drogę związaną z opracowaniem kolejnych wersji i ich udoskonaleniem. Wóz został formalnie przyjęty do uzbrojenia Sił Zbrojnych Ukrainy, lecz w ówczesnych warunkach gospodarczych i politycznych nie można było spodziewać się większych zamówień od krajowego odbiorcy. 

Zobacz więcej

Mitsubishi Ki-67 Hiryū. Część 2

Ki-67 Hiryū był niewątpliwie najlepszym bombowcem ciężkim lotnictwa japońskiej Armii Cesarskiej, ale zadebiutował w boju jako samolot torpedowy. W lipcu 1944 roku wybrane załogi i przystosowane do przenoszenia torped Ki-67 z dwóch grup lotniczych Armii Cesarskiej – Hikō Dai-7 Sentai i Hikō Dai-98 Sentai – zostały oddane pod rozkazy operacyjne Marynarki...

Zobacz więcej

CSRG wz. 15, erkaem z potrzeby chwili

Kiedy wybuchła I wojna światowa karabin maszynowy nie stanowił już militarnej nowinki. Debiutował kilkadziesiąt lat wcześniej, a wojna rosyjsko-japońska i konflikty na Bałkanach potwierdziły jego wyjątkowe zalety. Wszystkie armie, które w sierpniu 1914 roku przystąpiły do wojny, były już względnie dobrze nasycone ciężką bronią maszynową...

Zobacz więcej

Nasza kochana „Betuszka”. Czołgi szybkie BT-5 w Hiszpanii

29 września 1936 roku na posiedzeniu Biura Politycznego WKP(b) podjęto decyzję o rozpoczęciu Operacji „X” jak nazwano pomoc wojskową dla rządu Republiki. 12 października do portu w Kartagenie wpłynął radziecki starek Konsomoł, który transportował min. 50 czołgów lekkich T-26 oraz 51 radzieckich czołgistów, którzy...

Zobacz więcej

Duma Polskiej Marynarki Wojennej - okręt podwodny ORP Orzeł. Część 2

23 marca 1939 roku w Marynarce Wojennej została ogłoszona częściowa mobilizacja. Dla marynarzy jej najbardziej odczuwalnymi konsekwencjami było przede wszystkim wstrzymanie wszelkich urlopów i zwiększenie zakresu prac na okrętach. Uzupełniano amunicję i zapasy, a członkowie załóg mieli zabrać na pokład swoje rzeczy osobiste...

Zobacz więcej

Supermarine Spiteful i Seafang

Myśliwce Supermarine Spiteful i Seafang są czasami określane jako ostatni członkowie długiej linii rozwojowej samolotów Spitfire i Seafire. Rzeczywiście, u podstaw obu projektów leżała chęć stworzenia ulepszonych wersji Spitfire'a i Seafire'a ze skrzydłami o profilu laminarnym. Ostatecznie powstały zupełnie nowe samoloty...

Zobacz więcej

Samolot szturmowy Suchoj Su-25. Cz. I

Jednomiejscowy samolot szturmowy Su-25 należy do klasy nielicznych powojennych odrzutowych samolotów szturmowych przeznaczonych do bliskiego wsparcia lotniczego. Od początku lat 80. był używany przez radzieckie, a następnie rosyjskie siły powietrzne we wszystkich konfliktach zbrojnych, które prowadził ZSRR i Federacja Rosyjska...

Zobacz więcej

Czołg T-84. Cz. I. Historia powstania

W momencie uzyskania przez Ukrainę niepodległości, 24 sierpnia 1991 roku, w produkcji w Zakładach im Małyszewa w Charkowie znajdował się nowoczesny czołg T-80UD Bierioza. Jednak perspektywa jego produkcji wyglądała bardzo niepewnie. Siły Zbrojne Ukrainy w tym czasie miały 6,5 tys. czołgów i nie były zainteresowane w zakupie nowych...

Zobacz więcej

Stawiacz min ORP Gryf

Stawiacz min ORP Gryf, który został zbudowany we Francji w latach 1934–1938, był największym pod względem wyporności okrętem wojennym floty II Rzeczpospolitej i takim pozostał aż do wybuchu II wojny światowej. Sens posiadania jednostki tej klasy Dowództwo PMW motywowało istotną rolą, jaką...

Zobacz więcej

Czołgi ciężkie KW w niemieckiej służbie

Latem 1941 roku, na początku operacji „Barbarossa”, radzieckie czołgi ciężkie KW stanowiły dla nacierających niemieckich związków taktycznych duże zaskoczenie i jednocześnie spore wyzwanie. Podobnie jak w przypadku innych pojazdów Armii Czerwonej już na początku działań na froncie wschodnim wiele czołgów KW wpadło w ręce przeciwnika. 

Zobacz więcej

Broń pancerna kawalerii Wojska Polskiego 1936-1939. Szwadrony pancerne w 1936 roku – koncepcja i organizacja

Podczas Wojny Obronnej 1939 roku w składzie Wojska Polskiego znajdowało się jedenaście brygad kawalerii, każda wzmocniona dywizjonem pancernym składającym się z dowództwa, szwadronu samochodów pancernych wz. 29 lub wz. 34 i szwadronu czołgów rozpoznawczych, jak określano wówczas tankietki TK-3/TK-S. 

Zobacz więcej

Junkers Ju 86P i R

Przerwanie produkcji seryjnej samolotu bombowego Junkers Ju 86 nie oznaczało przerwania jego rozwoju. Zakłady Junkers mające wieloletnie doświadczenie w budowaniu samolotów wysokościowych opracowały bowiem jego specjalistyczne warianty przystosowane do lotów na bardzo dużych wysokościach...

Zobacz więcej

Powrót czołgu z mgły

Jeszcze dwie dekady temu sprawą nie do pomyślenia była możliwość zobaczenia z bliska polskich pojazdów pancernych z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Przełomowym okazał się rok 2003, kiedy 10 grudnia z Muzeum Broni Pancernej w szwedzkim Axvallsprowadzono do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kompletne podwozie czołgu TKS...

Zobacz więcej

Broń pancerna cesarskiej armii niemieckiej podczas I wojny światowej. Oddziały samochodów pancernych

Podczas gdy dzieje niemieckich pierwszo wojennych czołgów doczekały się już opracowań, historia samochodów pancernych II Rzeszy jest znacznie słabiej poznana, a istniejące publikacje skupiają się, przede wszystkim, na ich stronie technicznej. Celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie tej luki i...

Zobacz więcej

Najdroższy jacht świata – pancernik HMS Vanguard cz. 1

HMS Vanguard był największym, najszybszym, najnowocześniejszym, najdroższym, najdłużej budowanym i przy tym najmniej potrzebnym oraz – przede wszystkim – ostatnim brytyjskim okrętem liniowym. Samotnie zakończył w Royal Navy historię tradycyjnych jednostek tej klasy (tzw. superdrednotów).

Zobacz więcej

U-booty typu IA w Kriegsmarine

Oceaniczne okręty podwodne U 25 i U 26, które wiosną 1936 r. opuściły stocznię okrętową w Bremie i weszły do służby w niemieckiej marynarce wojennej, były jedynymi jednostkami typu IA. Pomimo swych pewnych niedoskonałości technicznych oba podwodne drapieżniki zatopiły 18 statków o pojemności ponad 80 tys. BRT. 

Zobacz więcej

Dzieje ORP Kopernik - okręty hydrograficzne projektu 861

W latach 60. XX w. polski przemysł stoczniowy w bloku państw socjalistycznych zaczął specjalizować się w budowie okrętów nazywanych specjalnymi. Zamówienia przychodziły przede wszystkim ze Związku Radzieckiego, ale na opracowaniu kolejnych projektów korzystały także inne państwa oraz nasza marynarka wojenna i flota cywilna.

Zobacz więcej

W poszukiwaniu utraconego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł

Bałtycka epopeja ORP Orzeł jest bardzo dobrze znana dzięki licznym publikacjom na ten temat. Jednak, choć historia Orła obfituje w niespodziewane zwroty akcji, to życie po raz kolejny udowodniło, że nie ma rzeczy niemożliwych. Dowodzi tego odnalezienie odpisu zaginionego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł

Zobacz więcej

Korsarze Kaiserliche Marine

Kontynuujemy na naszych łamach opowieść o niemieckich korsarzach z lat i wojny światowej. W numerze „MSiO” 9-10/2020 opisaliśmy dzieje krążownika pomocniczego Möve, w tym artykule prezentujemy dzieje kolejnych.

Zobacz więcej

Kanał Falsterbo. Od wojennej konieczności do atrakcji turystycznej

Budowa owego obiektu nie stanowiła wielkiego inżynierskiego wyzwania, nie padły żadne rekordy, a obecnie jego znaczenie gospodarcze jest, poza branżą rekreacyjno-turystyczną, praktycznie żadne. Mimo to warto poświęcić kanałowi nieco uwagi, gdyż przekop rozwiązał trudne wyzwanie, przed którym Szwecja stanęła po...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter