W maju 1939 roku w jednym z polskich miesięczników motoryzacyjnych pisano, że oczy świata zwrócone są na Niemcy jako „państwo niepokoju” dążące do podbojów i rozszerzenia swojego stanu posiadania. Wojskowi, inżynierowie i technicy poświęcali coraz więcej uwagi trwającej nad Renem intensywnej motoryzacji, której wyrazem był...
Podobnie jak w przypadku naszych sił zbrojnych, Czechosłowacja po II wojnie światowej przez pierwszą dekadę przygotowywała się do wojny obronnej, z Niemcami jako głównym przewidywanym agresorem. Dopiero wraz z utworzeniem Układu Warszawskiego i wzrostem potencjału bojowego armii jego państw członkowskich rozpoczął się...
Opracowany w holenderskich zakładach Fokker samolot myśliwski D.XXI zajął w historii lotnictwa poczesne miejsce, pomimo prostej konstrukcji i niewielkiej liczby zbudowanych egzemplarzy. Samoloty tego typu, choć najbardziej znane są z udziału w barwach fińskich w wojnie zimowej, służąc w lotnictwie holenderskim i duńskim wiosną 1940 roku...
Chinook został skonstruowany w czasie, gdy największe potęgi militarne świata dopiero tworzyły swoje doktryny wykorzystania śmigłowców na polu walki. Wojna w Wietnamie pokazała w praktyce, do czego można wykorzystać Chinooki. W ślad za tym w latach 70. kilka państw kupiło śmigłowce CH-47C.
Krążowniki ciężkie typu Takao były naturalną ewolucją udanych jednostek typu Myōkō, z wyraźnie potężniejszym uzbrojeniem torpedowym oraz rozbudowanymi do granic możliwości stanowiskami obserwacyjnymi w nadbudówce dziobowej. Obie zmiany nie wyszły tym okrętom na dobre i praktycznie do końca służby z tego powodu borykały się...
Norweskie ścigacze typu Storm na pierwszy rzut oka zdają się okrętami całkowicie nienadzwyczajnymi. Jawią się wszak jako jeszcze jeden typ małych jednostek uderzeniowych, eksploatowanych po II wojnie światowej na wodach europejskich. Tymczasem sprawa jest znacznie bardziej złożona.
Pierwsze zbudowane w XX w. w Polsce okręty przeciwminowe przetrwały wojnę i po epizodzie pływania pod banderą Kriegsmarine kontynuowały służbę pod biało-czerwoną banderą, ale z orłem bez korony aż do lat 70. XX w.
Cztery jednostki typu Virginia zamykają jak na razie historię amerykańskich krążowników rakietowych o napędzie atomowym. Były najliczniejszymi reprezentantami w swojej klasie w US Navy. Pierwotnie projektowano je jako okręty eskortowe klasy DLGN, jednak z uwagi na zmiany w klasyfikacji z chwilą wejścia do służby otrzymały sygnatury CGN.
Chociaż po dojściu Hitlera do władzy w Niemczech i przemianowaniu Reichsmarine na Kriegsmarine snuto dalekosiężne plany wielkiej rozbudowy marynarki wojennej, w tym także w klasie lekkich krążowników, ostatecznie zbudowano ich łącznie sześć. Ostatnim okrętem w tej klasie był zbudowany w latach 1933–1935 okręt o nazwie Nürnberg.
O strukturze szeroko rozumianego przemysłu ciężkiego, którego tylko niewielkim elementem był zdominowany przez państwo sektor zbrojeniowy, wspomina się rzadko w obecnej dyskusji na temat WP okresu międzywojennego. Skoncentrowana na zagadnieniach sprzętowych i organizacyjnych dyskusja wydaje się omijać kwestię...
Czołg KW w 1940 roku był konstrukcja nowatorską, niemającą odpowiednika wśród wozów bojowych z całego świata. Jego twórcom udała się koncepcja połączenia grubego pancerza z armatą dużego jak na tamte lata kalibru. Znacznie gorzej było z wykonaniem. Sowiecki przemysł czołgowy nie był w stanie zapewnić odpowiedniej jakości produkcji.
W drugiej połowie lat trzydziestych podjęto w Polsce studia nad własnym projektem pistoletu maszynowego. Powstała w ich wyniku konstrukcja autorstwa inż. Jana Skrzypińskiego i Piotra Wilniewczyca znana jako Mors jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych prototypowych modeli uzbrojenia międzywojennego Wojska Polskiego (WP).
Myśliwiec przechwytujący J5N Tenrai został skonstruowany w firmie Nakajima w latach 1943–1944. Miał być przeznaczony do zwalczania amerykańskich ciężkich bombowców Boeing B-29 Superfortress. Był jedynym jednomiejscowym dwusilnikowym myśliwcem przechwytującym lotnictwa Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej.
Pojawienie się na świecie aparatów latających cięższych od powietrza dość szybko zwróciło uwagę wojska na ich potencjał militarny. W przeciwieństwie do wcześniej stosowanych balonów, nareszcie można było przemieszczać się w pożądanym kierunku w miarę niezależnie od wiatru i to ze znaczną jak na owe czasy prędkością.
W latach 70. Boeing skonstruował wersję CH-47D, a na jej bazie wersje dla sił specjalnych MH-47D i MH-47E. Dwie dekady później pojawiły się wersje CH-47F i MH-47G, a kilka lat temu ich najnowsze odmiany Block II. Po ponad 60 latach od oblotu prototypu Chinook wciąż jest produkowany i modernizowany, wciąż znajdując nowych nabywców.
Po wdrożeniu do służby na początku lat 50. XX wieku pierwszych masowo produkowanych w Szwecji odrzutowych samolotów myśliwskich Saab 29 Tunnan (1951 rok) oraz kilku wariantów cięższego samolotu Saab 32 Lansen (1954) kontynuowano prace nad projektami bojowych maszyn o napędzie odrzutowym.
Zwiększanie liczby jednostek pancerno-motorowych w intensywnie rozbudowujących i modernizujących się armiach państw sąsiadujących z Rzeczpospolitą zmuszało kierownictwo Wojska Polskiego (WP) do wyposażenia swoich wojsk w środki zabezpieczające przed działaniem tych szybkich i posiadających dużą siłę ogniową związków taktycznych.
W drugiej połowie lat trzydziestych miało miejsce czasowe ocieplenie stosunków polsko-niemieckich. Jego wyrazem stały się kontakty sztabów obu armii wsparte serią gestów czynionych na rzecz Warszawy przez Berlin. Jednym z nich były propozycje pozyskania w Niemczech potrzebnego Polsce materiału, np. czołgów czy samochodów terenowych.
Historia walk o Normandię i późniejszych kampanii na froncie zachodnim aż do kapitulacji Niemiec pokazuje, jak ważny był wysiłek służb logistycznych i zaangażowanie ogromnej floty ciężarówek, które dniem i nocą, początkowo bezpośrednio z plaż, a później z portów dowoziły zaopatrzenie dla walczących wojsk. W tej masie...
XF5F-1 Skyrocket był pierwszym dwusilnikowym myśliwcem pokładowym zamówionym przez US Navy i pierwszym tego rodzaju samolotem skonstruowanym w firmie Grumman. Jego projekt powstał pod koniec lat 30., a jedyny zbudowany prototyp oblatano w 1940 roku. Problemy napotkane podczas prób oraz zmiana priorytetów po wybuchu wojny...