W poprzednich artykułach z cyklu „Zanim zmotoryzowano…” oraz ostatnich publikach dotyczących już bezpośrednio formowania 10. Brygady Kawalerii (10. BK) w okresie pokojowym, autor starał się możliwie szeroko przedstawić funkcjonowanie w latach 1937–1938 tej uważanej za doświadczalną jednostki WP.
W 1951 roku w polskiej marynarce wojennej zaczęto tworzyć siły i gromadzić środki zdolne do przeprowadzenia morskiej operacji desantowej. Od tej pory aż do dziś te zdolności są utrzymywane, choć w kolejnych dekadach różnie były oceniane. Początki były trudne. Polscy marynarze nie mieli żadnych doświadczeń związanych z...
Pancerniki typu Littorio były jedynymi superdrednotami w historii włoskiej Regina Marina i zarazem jednymi z największych jednostek tej klasy, jakie kiedykolwiek zbudowano. Ich pozornie imponujące parametry taktyczno-techniczne i nowoczesne, stylizowane sylwetki w istocie mogły dawać złudne wrażenie wszechpotężnych okrętów.
Goodyear F2G Super Corsair był połączeniem płatowca doskonałego myśliwca Vought F4U-1 Corsair z największym silnikiem tłokowym produkowanym seryjnie Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Dzięki wysokim osiągom na małej wysokości znakomicie nadawał się do zwalczania nisko lecących samolotów wroga atakujących amerykańskie okręty...
Śmigłowiec bojowy Mi-28 został opracowany jako następca rozpowszechnionej maszyny bojowo-transportowej Mi-24, z zachowaniem jej zasadniczej konfiguracji aerodynamicznej i konstrukcyjnej. Mimo, że mający klasyczną dwuosobową załogę Mi-28 przegrał w latach 80. w konkursie na nowy śmigłowiec szturmowy dla armii sowieckiej z...
Flotylla brytyjskich niszczycieli typu M miała jedynie nieznaczne ulepszenia w stosunku do typu L. Spośród ośmiu jednostek w trakcie działań wojennych utracono trzy, wszystkie w wyniku ataków U-bootów. Jedną z nich był polski ORP Orkan. W drugiej połowie lat 60. cztery z ocalałych okrętów sprzedano Turcji, gdzie służyły do początku lat 70.
W czasie walk o niepodległość zdobyto i wcielono do służby w Wojsku Polskim co najmniej kilkanaście samochodów pancernych różnych typów, zbudowano również kilka improwizowanych o niezbyt dużej wartości bojowej. Dopiero w czerwcu 1920 roku został opracowany przez inż. Tadeusza Tańskiego pierwszy...
Podstawowym źródłem informacji dotyczącym nowych francuskich konstrukcji pancernych byli polscy oficerowie wyjeżdżający na trwające na ogół kilka tygodni staże w tamtejszych jednostkach pancernych i zmotoryzowanych. Jeden z najobszerniejszych referatów na ten temat przygotował rtm. Franciszek Szystowski...
Amerykańskie czołgi M48 i M60 na wiele lat stały się podstawowym typem wozów bojowych tej klasy także w Siłach Obronnych Izraela (Israel Defence Forces, IDF). W trakcie tej służby wspomniane czołgi były wielokrotnie modyfikowane i modernizowane, aby spełnić specyficzne wymogi IDF, wykorzystujących coraz nowsze rozwiązania w walce.
Przez ponad cztery dekady były najważniejszymi polskimi czołgami. Stanowiły o sile wojsk pancernych. Były też ważnym dostarczycielem dewiz na rynku eksportu uzbrojenia, zwłaszcza gdy zamawiającymi były kraje arabskie. Mowa o bohaterach poniższego artykułu, czołgach T-54 i T-55 w służbie Wojska Polskiego.
Saab J 29, z powodu pękatego kształtu kadłuba nazywany Flygande Tunnan (latająca beczka), został skonstruowany pod koniec lat 40. Był pierwszym szwedzkim myśliwcem od początku zaprojektowanym do napędu silnikiem odrzutowym i jedynym użytym w działaniach bojowych. W chwili powstania był najbardziej awangardowym myśliwcem z...
Przełom lat 80. i 90. był w Polsce czasem wielkiej zmiany ustrojowej. Choć w początkowym okresie nie miała ona większego wpływu na sprzęt lotniczy, podjęte decyzje dotyczące floty samolotów MiG-21 parę lat później miały dla niej katastrofalne skutki.
Zagadnienie wykorzystania sprzętu artylerii lekkiej Wojska Polskiego do walki z nieprzyjacielską bronią pancerną stanowiło złożony problem, w ramach którego wyróżnić można kilka płaszczyzn. W pierwszej kolejności wymienić należy obowiązujące regulaminy o charakterze ogólnym i wydawane już nieco później rozmaite instrukcje szczegółowe.
W okresie II wojny światowej niemieckie jednostki pancerne często sięgały po sprzęt zdobyty na przeciwnikach. Działo się tak po walkach w Polsce jesienią 1939 roku, a następnie wiosną 1940 roku po błyskawicznej kampanii w Europie Zachodniej. Nie inaczej było na froncie wschodnim. Latem i jesienią 1941 roku w niemieckie ręce trafiło wiele...
7 września 1945 roku na berlińskiej Defiladzie Zwycięstwa Armia Czerwona zaprezentowała swój najnowszy czołg IS-3. Nie był on co prawda zbyt udaną konstrukcją, ale miał bardzo groźny wygląd. Niemniej wywołał u byłych sojuszników szok i zmusił ich do intensyfikacji prac nad własnymi konstrukcjami mogącymi z nim rywalizować.
Pierwszą jednostką brytyjskiego lotnictwa pokładowego (Fleet Air Arm, FAA), w której znalazł się bezpośredni następca Swordfisha, był szkoleniowy 767. Squadron. Sformowany pół roku później 826. Squadron został pierwszą bojową z nowymi dwupłatami na stanie, które trafiły jeszcze do trzynastu kolejnych.
W pewnym momencie rozwoju nowoczesnych technologii to nie myśliwce, nie bombowce, ani żadne inne rodzaje lotnictwa wojskowego wymagały ciągłego ulepszania i inwestowania w kosztowne specjalistyczne wyposażenie. Szeroko rozumiane sprawy rozpoznania stały się newralgiczną częścią sił powietrznych każdego państwa...
Trzy włoskie śmigłowcowce wcielone do służby w latach 60. XX w. przez dwie dekady były największymi okrętami floty Italii. Nie miały nadzwyczajnych parametrów technicznych, nie wyróżniały się nowinkami technicznymi, ale przez wszystkie lata służby wypełniały bez zarzutów zadania, do których je zbudowano.
8 grudnia 2021 r. w polskiej marynarce wojennej zamknięto jedną z ciekawszych kart historii – po raz ostatni opuszczono biało-czerwoną banderę na drzewcu rufowym trałowca-niszczyciela min ORP Czajka. Trzy ostatnie okręty tego typu, zmodernizowane w latach 1998-2000, były pierwszymi niszczycielami min w polskiej flocie...
Zdając sobie sprawę, że Wielka Brytania doceni znaczenie francuskich baz, z których korzystały okręty podwodne, admirał Karl Dönitz, naczelny dowódca U-Bootwaffe, podjął wysiłki w celu ochrony zarówno okrętów, jak i załóg. Za przyzwoleniem Adolfa Hitlera powstały ogromne fortyfikacje.