Stawiacz min ORP Gryf, który został zbudowany we Francji w latach 1934–1938, był największym pod względem wyporności okrętem wojennym floty II Rzeczpospolitej i takim pozostał aż do wybuchu II wojny światowej. Sens posiadania jednostki tej klasy Dowództwo PMW motywowało istotną rolą, jaką...
Latem 1941 roku, na początku operacji „Barbarossa”, radzieckie czołgi ciężkie KW stanowiły dla nacierających niemieckich związków taktycznych duże zaskoczenie i jednocześnie spore wyzwanie. Podobnie jak w przypadku innych pojazdów Armii Czerwonej już na początku działań na froncie wschodnim wiele czołgów KW wpadło w ręce przeciwnika.
Podczas Wojny Obronnej 1939 roku w składzie Wojska Polskiego znajdowało się jedenaście brygad kawalerii, każda wzmocniona dywizjonem pancernym składającym się z dowództwa, szwadronu samochodów pancernych wz. 29 lub wz. 34 i szwadronu czołgów rozpoznawczych, jak określano wówczas tankietki TK-3/TK-S.
Przerwanie produkcji seryjnej samolotu bombowego Junkers Ju 86 nie oznaczało przerwania jego rozwoju. Zakłady Junkers mające wieloletnie doświadczenie w budowaniu samolotów wysokościowych opracowały bowiem jego specjalistyczne warianty przystosowane do lotów na bardzo dużych wysokościach...
Jeszcze dwie dekady temu sprawą nie do pomyślenia była możliwość zobaczenia z bliska polskich pojazdów pancernych z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Przełomowym okazał się rok 2003, kiedy 10 grudnia z Muzeum Broni Pancernej w szwedzkim Axvallsprowadzono do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kompletne podwozie czołgu TKS...
Podczas gdy dzieje niemieckich pierwszo wojennych czołgów doczekały się już opracowań, historia samochodów pancernych II Rzeszy jest znacznie słabiej poznana, a istniejące publikacje skupiają się, przede wszystkim, na ich stronie technicznej. Celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie tej luki i...
HMS Vanguard był największym, najszybszym, najnowocześniejszym, najdroższym, najdłużej budowanym i przy tym najmniej potrzebnym oraz – przede wszystkim – ostatnim brytyjskim okrętem liniowym. Samotnie zakończył w Royal Navy historię tradycyjnych jednostek tej klasy (tzw. superdrednotów).
Oceaniczne okręty podwodne U 25 i U 26, które wiosną 1936 r. opuściły stocznię okrętową w Bremie i weszły do służby w niemieckiej marynarce wojennej, były jedynymi jednostkami typu IA. Pomimo swych pewnych niedoskonałości technicznych oba podwodne drapieżniki zatopiły 18 statków o pojemności ponad 80 tys. BRT.
W latach 60. XX w. polski przemysł stoczniowy w bloku państw socjalistycznych zaczął specjalizować się w budowie okrętów nazywanych specjalnymi. Zamówienia przychodziły przede wszystkim ze Związku Radzieckiego, ale na opracowaniu kolejnych projektów korzystały także inne państwa oraz nasza marynarka wojenna i flota cywilna.
Bałtycka epopeja ORP Orzeł jest bardzo dobrze znana dzięki licznym publikacjom na ten temat. Jednak, choć historia Orła obfituje w niespodziewane zwroty akcji, to życie po raz kolejny udowodniło, że nie ma rzeczy niemożliwych. Dowodzi tego odnalezienie odpisu zaginionego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł.
Kontynuujemy na naszych łamach opowieść o niemieckich korsarzach z lat i wojny światowej. W numerze „MSiO” 9-10/2020 opisaliśmy dzieje krążownika pomocniczego Möve, w tym artykule prezentujemy dzieje kolejnych.
Budowa owego obiektu nie stanowiła wielkiego inżynierskiego wyzwania, nie padły żadne rekordy, a obecnie jego znaczenie gospodarcze jest, poza branżą rekreacyjno-turystyczną, praktycznie żadne. Mimo to warto poświęcić kanałowi nieco uwagi, gdyż przekop rozwiązał trudne wyzwanie, przed którym Szwecja stanęła po...
Skonstruowany na początku lat 30. samolot myśliwski Boeing P-26, nazywany popularnie Peashooter, stanowił połączenie nowoczesnych i przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych. Był pierwszym myśliwcem o całkowicie metalowej półskorupowej konstrukcji produkowanym seryjnie dla USAAC i zarazem ostatnim...
Rakietowy system przeciwlotniczy S-125 Newa, którego żywotność producent oceniał początkowo na 20 lat, stał się symbolem długowieczności u naszych rakietowców. Dzięki wprowadzanym modyfikacjom, kolejne decyzje o jego wycofaniu z eksploatacji były odkładane w czasie, ostatecznie następcą Newy będą dopiero amerykańskie Patrioty.
Kiedy po 123 latach nieobecności na mapach Europy i świata w dniu 11 listopada 1918 roku Polska odzyskała wreszcie niepodległość, otrzymała także gwarancje dostępu do Morza Bałtyckiego, w związku z czym kwestia powstania Polskiej Marynarki Wojennej jawiła się jako rzecz oczywista.
Pierwszym nowoczesnym bombowcem ciężkim w wyposażeniu lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej (Dai Nippon Teikoku Rikugun) był dwusilnikowy Mitsubishi Ki-21 (Typ 97), zaakceptowany do produkcji w listopadzie 1937 roku. Miał całkowicie metalową półskorupową konstrukcję, zakryte stanowiska załogi, komorę bombową i chowane podwozie.
Pan Jędrzej Korbal od kilku lat publikuje kolejne teksty dotyczące sprzętu wojskowego, który w okresie międzywojennym. był używany, lub choćby tylko testowany przez Wojsko Polskie. Teksty te są klarowne i bogate w nieznaną często dotychczas faktografię, z którą autor zapoznał się w trakcie archiwalnej kwerendy.
Przed przystąpieniem do syntetycznego opisu działań bojowych czołgów lekkich Vickers Mk. E wchodzących na wyposażenie polskiej broni pancernej, należy zacząć od uwag dotyczących organizacji wyposażonych w nie oddziałów. Tworzone w ramach planu mobilizacyjnego kompanie czołgów lekkich powinny się składać z16 wozów bojowych...
Mitsubishi Ki-83 był najlepszym dwusilnikowym myśliwcem zbudowanym podczas drugiej wojny światowej dla lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej, ale pozostał w postaci prototypów. Jego projektowanie rozpoczęło się już pod koniec 1941 roku.
Koncepcja użycia lotnictwa bombowego, według której stworzono samolot Tu-22, szybko stała się przestarzała. Jego amerykański odpowiednik – Convair B-58 Hustler – służył zaledwie około dziesięciu lat. Kariera radzieckiego samolotu okazała się jednak znacznie dłuższa, ponieważ dotrwał on w służbie pierwszoliniowej aż do końca zimnej wojny.