Latem 1941 roku, na początku operacji „Barbarossa”, radzieckie czołgi ciężkie KW stanowiły dla nacierających niemieckich związków taktycznych duże zaskoczenie i jednocześnie spore wyzwanie. Podobnie jak w przypadku innych pojazdów Armii Czerwonej już na początku działań na froncie wschodnim wiele czołgów KW wpadło w ręce przeciwnika.
Podczas Wojny Obronnej 1939 roku w składzie Wojska Polskiego znajdowało się jedenaście brygad kawalerii, każda wzmocniona dywizjonem pancernym składającym się z dowództwa, szwadronu samochodów pancernych wz. 29 lub wz. 34 i szwadronu czołgów rozpoznawczych, jak określano wówczas tankietki TK-3/TK-S.
Przerwanie produkcji seryjnej samolotu bombowego Junkers Ju 86 nie oznaczało przerwania jego rozwoju. Zakłady Junkers mające wieloletnie doświadczenie w budowaniu samolotów wysokościowych opracowały bowiem jego specjalistyczne warianty przystosowane do lotów na bardzo dużych wysokościach...
Jeszcze dwie dekady temu sprawą nie do pomyślenia była możliwość zobaczenia z bliska polskich pojazdów pancernych z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Przełomowym okazał się rok 2003, kiedy 10 grudnia z Muzeum Broni Pancernej w szwedzkim Axvallsprowadzono do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kompletne podwozie czołgu TKS...
Podczas gdy dzieje niemieckich pierwszo wojennych czołgów doczekały się już opracowań, historia samochodów pancernych II Rzeszy jest znacznie słabiej poznana, a istniejące publikacje skupiają się, przede wszystkim, na ich stronie technicznej. Celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie tej luki i...
HMS Vanguard był największym, najszybszym, najnowocześniejszym, najdroższym, najdłużej budowanym i przy tym najmniej potrzebnym oraz – przede wszystkim – ostatnim brytyjskim okrętem liniowym. Samotnie zakończył w Royal Navy historię tradycyjnych jednostek tej klasy (tzw. superdrednotów).
Oceaniczne okręty podwodne U 25 i U 26, które wiosną 1936 r. opuściły stocznię okrętową w Bremie i weszły do służby w niemieckiej marynarce wojennej, były jedynymi jednostkami typu IA. Pomimo swych pewnych niedoskonałości technicznych oba podwodne drapieżniki zatopiły 18 statków o pojemności ponad 80 tys. BRT.
W latach 60. XX w. polski przemysł stoczniowy w bloku państw socjalistycznych zaczął specjalizować się w budowie okrętów nazywanych specjalnymi. Zamówienia przychodziły przede wszystkim ze Związku Radzieckiego, ale na opracowaniu kolejnych projektów korzystały także inne państwa oraz nasza marynarka wojenna i flota cywilna.
Bałtycka epopeja ORP Orzeł jest bardzo dobrze znana dzięki licznym publikacjom na ten temat. Jednak, choć historia Orła obfituje w niespodziewane zwroty akcji, to życie po raz kolejny udowodniło, że nie ma rzeczy niemożliwych. Dowodzi tego odnalezienie odpisu zaginionego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł.
Kontynuujemy na naszych łamach opowieść o niemieckich korsarzach z lat i wojny światowej. W numerze „MSiO” 9-10/2020 opisaliśmy dzieje krążownika pomocniczego Möve, w tym artykule prezentujemy dzieje kolejnych.
Budowa owego obiektu nie stanowiła wielkiego inżynierskiego wyzwania, nie padły żadne rekordy, a obecnie jego znaczenie gospodarcze jest, poza branżą rekreacyjno-turystyczną, praktycznie żadne. Mimo to warto poświęcić kanałowi nieco uwagi, gdyż przekop rozwiązał trudne wyzwanie, przed którym Szwecja stanęła po...
Skonstruowany na początku lat 30. samolot myśliwski Boeing P-26, nazywany popularnie Peashooter, stanowił połączenie nowoczesnych i przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych. Był pierwszym myśliwcem o całkowicie metalowej półskorupowej konstrukcji produkowanym seryjnie dla USAAC i zarazem ostatnim...
Rakietowy system przeciwlotniczy S-125 Newa, którego żywotność producent oceniał początkowo na 20 lat, stał się symbolem długowieczności u naszych rakietowców. Dzięki wprowadzanym modyfikacjom, kolejne decyzje o jego wycofaniu z eksploatacji były odkładane w czasie, ostatecznie następcą Newy będą dopiero amerykańskie Patrioty.
Kiedy po 123 latach nieobecności na mapach Europy i świata w dniu 11 listopada 1918 roku Polska odzyskała wreszcie niepodległość, otrzymała także gwarancje dostępu do Morza Bałtyckiego, w związku z czym kwestia powstania Polskiej Marynarki Wojennej jawiła się jako rzecz oczywista.
Pierwszym nowoczesnym bombowcem ciężkim w wyposażeniu lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej (Dai Nippon Teikoku Rikugun) był dwusilnikowy Mitsubishi Ki-21 (Typ 97), zaakceptowany do produkcji w listopadzie 1937 roku. Miał całkowicie metalową półskorupową konstrukcję, zakryte stanowiska załogi, komorę bombową i chowane podwozie.
Pan Jędrzej Korbal od kilku lat publikuje kolejne teksty dotyczące sprzętu wojskowego, który w okresie międzywojennym. był używany, lub choćby tylko testowany przez Wojsko Polskie. Teksty te są klarowne i bogate w nieznaną często dotychczas faktografię, z którą autor zapoznał się w trakcie archiwalnej kwerendy.
Przed przystąpieniem do syntetycznego opisu działań bojowych czołgów lekkich Vickers Mk. E wchodzących na wyposażenie polskiej broni pancernej, należy zacząć od uwag dotyczących organizacji wyposażonych w nie oddziałów. Tworzone w ramach planu mobilizacyjnego kompanie czołgów lekkich powinny się składać z16 wozów bojowych...
Mitsubishi Ki-83 był najlepszym dwusilnikowym myśliwcem zbudowanym podczas drugiej wojny światowej dla lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej, ale pozostał w postaci prototypów. Jego projektowanie rozpoczęło się już pod koniec 1941 roku.
Koncepcja użycia lotnictwa bombowego, według której stworzono samolot Tu-22, szybko stała się przestarzała. Jego amerykański odpowiednik – Convair B-58 Hustler – służył zaledwie około dziesięciu lat. Kariera radzieckiego samolotu okazała się jednak znacznie dłuższa, ponieważ dotrwał on w służbie pierwszoliniowej aż do końca zimnej wojny.
W Siłach Zbrojnych Francji w bardzo dużym zakresie od lat eksploatowane są opancerzone pojazdy kołowe różnego przeznaczenia. Spośród nich można wyróżnić wozy rozpoznawcze uzbrojone w armaty. We współczesnej armii francuskiej ten trend zapoczątkował wkrótce po II wojnie światowej wóz znany jako EBR...