W dwudziestoleciu międzywojennym Japońska Cesarska Marynarka Wojenna była stopniowo zasilana nowymi krążownikami, budowanymi w ramach kolejnych programów rozbudowy floty. Zaliczały się one początkowo do tzw. „krążowników waszyngtońskich”, później zaś do krążowników typu A, znanych także jako krążowniki ciężkie.
W pierwszej połowie lat 50. XX wieku nastąpił gwałtowny rozwój lotnictwa śmigłowcowego, a wiropłaty znalazły wiele nowych zastosowań zarówno wojskowych, jak i cywilnych. Śmigłowce projektowane w tym czasie przez wiodące zachodnie firmy lotnicze z USA, Wielkiej Brytanii i Francji oraz radzieckie biura konstrukcyjne były...
Jednym z bardziej znanych francuskich koncernów zbrojeniowych okresu Wielkiej Wojny były zakłady Compagnie des Forges et Aciéries de la Marine et d’Homécourt (CFAMH), których główna siedziba mieściła się w mieście Saint-Chamond. Firma zasłynęła z konstrukcji artyleryjskich, ale także z niezbyt udanego czołgu St. Chamond Modéle 1916...
Zbudowanie w 1946 roku pierwszych dwóch czołgów w ramach realizacji programu prac nad „obiektem 260” było z pewnością znacznym sukcesem zarówno biura konstrukcyjnego, jak mocno wyczerpanego niedawną wojną przemysłu. W czasie, kiedy Rada Ministrów ZSRR wydawała rozporządzenie nr 935-288 wydział głównego konstruktora...
W poprzednich artykułach z cyklu „Zanim zmotoryzowano…” oraz ostatnich publikach dotyczących już bezpośrednio formowania 10. Brygady Kawalerii (10. BK) w okresie pokojowym, autor starał się możliwie szeroko przedstawić funkcjonowanie w latach 1937–1938 tej uważanej za doświadczalną jednostki WP.
W 1951 roku w polskiej marynarce wojennej zaczęto tworzyć siły i gromadzić środki zdolne do przeprowadzenia morskiej operacji desantowej. Od tej pory aż do dziś te zdolności są utrzymywane, choć w kolejnych dekadach różnie były oceniane. Początki były trudne. Polscy marynarze nie mieli żadnych doświadczeń związanych z...
Pancerniki typu Littorio były jedynymi superdrednotami w historii włoskiej Regina Marina i zarazem jednymi z największych jednostek tej klasy, jakie kiedykolwiek zbudowano. Ich pozornie imponujące parametry taktyczno-techniczne i nowoczesne, stylizowane sylwetki w istocie mogły dawać złudne wrażenie wszechpotężnych okrętów.
Goodyear F2G Super Corsair był połączeniem płatowca doskonałego myśliwca Vought F4U-1 Corsair z największym silnikiem tłokowym produkowanym seryjnie Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Dzięki wysokim osiągom na małej wysokości znakomicie nadawał się do zwalczania nisko lecących samolotów wroga atakujących amerykańskie okręty...
Śmigłowiec bojowy Mi-28 został opracowany jako następca rozpowszechnionej maszyny bojowo-transportowej Mi-24, z zachowaniem jej zasadniczej konfiguracji aerodynamicznej i konstrukcyjnej. Mimo, że mający klasyczną dwuosobową załogę Mi-28 przegrał w latach 80. w konkursie na nowy śmigłowiec szturmowy dla armii sowieckiej z...
Flotylla brytyjskich niszczycieli typu M miała jedynie nieznaczne ulepszenia w stosunku do typu L. Spośród ośmiu jednostek w trakcie działań wojennych utracono trzy, wszystkie w wyniku ataków U-bootów. Jedną z nich był polski ORP Orkan. W drugiej połowie lat 60. cztery z ocalałych okrętów sprzedano Turcji, gdzie służyły do początku lat 70.
W czasie walk o niepodległość zdobyto i wcielono do służby w Wojsku Polskim co najmniej kilkanaście samochodów pancernych różnych typów, zbudowano również kilka improwizowanych o niezbyt dużej wartości bojowej. Dopiero w czerwcu 1920 roku został opracowany przez inż. Tadeusza Tańskiego pierwszy...
Podstawowym źródłem informacji dotyczącym nowych francuskich konstrukcji pancernych byli polscy oficerowie wyjeżdżający na trwające na ogół kilka tygodni staże w tamtejszych jednostkach pancernych i zmotoryzowanych. Jeden z najobszerniejszych referatów na ten temat przygotował rtm. Franciszek Szystowski...
Amerykańskie czołgi M48 i M60 na wiele lat stały się podstawowym typem wozów bojowych tej klasy także w Siłach Obronnych Izraela (Israel Defence Forces, IDF). W trakcie tej służby wspomniane czołgi były wielokrotnie modyfikowane i modernizowane, aby spełnić specyficzne wymogi IDF, wykorzystujących coraz nowsze rozwiązania w walce.
Przez ponad cztery dekady były najważniejszymi polskimi czołgami. Stanowiły o sile wojsk pancernych. Były też ważnym dostarczycielem dewiz na rynku eksportu uzbrojenia, zwłaszcza gdy zamawiającymi były kraje arabskie. Mowa o bohaterach poniższego artykułu, czołgach T-54 i T-55 w służbie Wojska Polskiego.
Saab J 29, z powodu pękatego kształtu kadłuba nazywany Flygande Tunnan (latająca beczka), został skonstruowany pod koniec lat 40. Był pierwszym szwedzkim myśliwcem od początku zaprojektowanym do napędu silnikiem odrzutowym i jedynym użytym w działaniach bojowych. W chwili powstania był najbardziej awangardowym myśliwcem z...
Przełom lat 80. i 90. był w Polsce czasem wielkiej zmiany ustrojowej. Choć w początkowym okresie nie miała ona większego wpływu na sprzęt lotniczy, podjęte decyzje dotyczące floty samolotów MiG-21 parę lat później miały dla niej katastrofalne skutki.
Zagadnienie wykorzystania sprzętu artylerii lekkiej Wojska Polskiego do walki z nieprzyjacielską bronią pancerną stanowiło złożony problem, w ramach którego wyróżnić można kilka płaszczyzn. W pierwszej kolejności wymienić należy obowiązujące regulaminy o charakterze ogólnym i wydawane już nieco później rozmaite instrukcje szczegółowe.
W okresie II wojny światowej niemieckie jednostki pancerne często sięgały po sprzęt zdobyty na przeciwnikach. Działo się tak po walkach w Polsce jesienią 1939 roku, a następnie wiosną 1940 roku po błyskawicznej kampanii w Europie Zachodniej. Nie inaczej było na froncie wschodnim. Latem i jesienią 1941 roku w niemieckie ręce trafiło wiele...
7 września 1945 roku na berlińskiej Defiladzie Zwycięstwa Armia Czerwona zaprezentowała swój najnowszy czołg IS-3. Nie był on co prawda zbyt udaną konstrukcją, ale miał bardzo groźny wygląd. Niemniej wywołał u byłych sojuszników szok i zmusił ich do intensyfikacji prac nad własnymi konstrukcjami mogącymi z nim rywalizować.
Pierwszą jednostką brytyjskiego lotnictwa pokładowego (Fleet Air Arm, FAA), w której znalazł się bezpośredni następca Swordfisha, był szkoleniowy 767. Squadron. Sformowany pół roku później 826. Squadron został pierwszą bojową z nowymi dwupłatami na stanie, które trafiły jeszcze do trzynastu kolejnych.