Historia uzbrojenia

Radzieckie małe okręty przeciwpodwodne

Radziecka marynarka wojenna od końca lat 50. XX w. miała coraz większe aspiracje do bycia rodzajem sił zbrojnych o znaczeniu strategicznym, a co za tym idzie – o oceanicznym zasięgu. I rzeczywiście, za sprawą nosicieli broni atomowej, głównie okrętów podwodnych, status taki częściowo osiągnęła, jednak większość jej floty...

Zobacz więcej

Jak planowano zdobyć Danię?

Połączony desant morski i powietrzny miał przyspieszyć zdobycie Półwyspu Jutlandzkiego i otworzyć swobodne przejście okrętów bałtyckich flot państw Układu Warszawskiego na Morze Północne. Ta operacja od początku planowania była jednak obarczona bardzo dużym ryzykiem niepowodzenia, a co najmniej ciężkich strat w ludziach i sprzęcie.

Zobacz więcej

Czołg T-84. Część II. Produkcja i służba

Do początku XXI wieku czołg T-84 przeszedł już długą drogę związaną z opracowaniem kolejnych wersji i ich udoskonaleniem. Wóz został formalnie przyjęty do uzbrojenia Sił Zbrojnych Ukrainy, lecz w ówczesnych warunkach gospodarczych i politycznych nie można było spodziewać się większych zamówień od krajowego odbiorcy. 

Zobacz więcej

Mitsubishi Ki-67 Hiryū. Część 2

Ki-67 Hiryū był niewątpliwie najlepszym bombowcem ciężkim lotnictwa japońskiej Armii Cesarskiej, ale zadebiutował w boju jako samolot torpedowy. W lipcu 1944 roku wybrane załogi i przystosowane do przenoszenia torped Ki-67 z dwóch grup lotniczych Armii Cesarskiej – Hikō Dai-7 Sentai i Hikō Dai-98 Sentai – zostały oddane pod rozkazy operacyjne Marynarki...

Zobacz więcej

CSRG wz. 15, erkaem z potrzeby chwili

Kiedy wybuchła I wojna światowa karabin maszynowy nie stanowił już militarnej nowinki. Debiutował kilkadziesiąt lat wcześniej, a wojna rosyjsko-japońska i konflikty na Bałkanach potwierdziły jego wyjątkowe zalety. Wszystkie armie, które w sierpniu 1914 roku przystąpiły do wojny, były już względnie dobrze nasycone ciężką bronią maszynową...

Zobacz więcej

Nasza kochana „Betuszka”. Czołgi szybkie BT-5 w Hiszpanii

29 września 1936 roku na posiedzeniu Biura Politycznego WKP(b) podjęto decyzję o rozpoczęciu Operacji „X” jak nazwano pomoc wojskową dla rządu Republiki. 12 października do portu w Kartagenie wpłynął radziecki starek Konsomoł, który transportował min. 50 czołgów lekkich T-26 oraz 51 radzieckich czołgistów, którzy...

Zobacz więcej

Duma Polskiej Marynarki Wojennej - okręt podwodny ORP Orzeł. Część 2

23 marca 1939 roku w Marynarce Wojennej została ogłoszona częściowa mobilizacja. Dla marynarzy jej najbardziej odczuwalnymi konsekwencjami było przede wszystkim wstrzymanie wszelkich urlopów i zwiększenie zakresu prac na okrętach. Uzupełniano amunicję i zapasy, a członkowie załóg mieli zabrać na pokład swoje rzeczy osobiste...

Zobacz więcej

Supermarine Spiteful i Seafang

Myśliwce Supermarine Spiteful i Seafang są czasami określane jako ostatni członkowie długiej linii rozwojowej samolotów Spitfire i Seafire. Rzeczywiście, u podstaw obu projektów leżała chęć stworzenia ulepszonych wersji Spitfire'a i Seafire'a ze skrzydłami o profilu laminarnym. Ostatecznie powstały zupełnie nowe samoloty...

Zobacz więcej

Samolot szturmowy Suchoj Su-25. Cz. I

Jednomiejscowy samolot szturmowy Su-25 należy do klasy nielicznych powojennych odrzutowych samolotów szturmowych przeznaczonych do bliskiego wsparcia lotniczego. Od początku lat 80. był używany przez radzieckie, a następnie rosyjskie siły powietrzne we wszystkich konfliktach zbrojnych, które prowadził ZSRR i Federacja Rosyjska...

Zobacz więcej

Czołg T-84. Cz. I. Historia powstania

W momencie uzyskania przez Ukrainę niepodległości, 24 sierpnia 1991 roku, w produkcji w Zakładach im Małyszewa w Charkowie znajdował się nowoczesny czołg T-80UD Bierioza. Jednak perspektywa jego produkcji wyglądała bardzo niepewnie. Siły Zbrojne Ukrainy w tym czasie miały 6,5 tys. czołgów i nie były zainteresowane w zakupie nowych...

Zobacz więcej

Stawiacz min ORP Gryf

Stawiacz min ORP Gryf, który został zbudowany we Francji w latach 1934–1938, był największym pod względem wyporności okrętem wojennym floty II Rzeczpospolitej i takim pozostał aż do wybuchu II wojny światowej. Sens posiadania jednostki tej klasy Dowództwo PMW motywowało istotną rolą, jaką...

Zobacz więcej

Czołgi ciężkie KW w niemieckiej służbie

Latem 1941 roku, na początku operacji „Barbarossa”, radzieckie czołgi ciężkie KW stanowiły dla nacierających niemieckich związków taktycznych duże zaskoczenie i jednocześnie spore wyzwanie. Podobnie jak w przypadku innych pojazdów Armii Czerwonej już na początku działań na froncie wschodnim wiele czołgów KW wpadło w ręce przeciwnika. 

Zobacz więcej

Broń pancerna kawalerii Wojska Polskiego 1936-1939. Szwadrony pancerne w 1936 roku – koncepcja i organizacja

Podczas Wojny Obronnej 1939 roku w składzie Wojska Polskiego znajdowało się jedenaście brygad kawalerii, każda wzmocniona dywizjonem pancernym składającym się z dowództwa, szwadronu samochodów pancernych wz. 29 lub wz. 34 i szwadronu czołgów rozpoznawczych, jak określano wówczas tankietki TK-3/TK-S. 

Zobacz więcej

Junkers Ju 86P i R

Przerwanie produkcji seryjnej samolotu bombowego Junkers Ju 86 nie oznaczało przerwania jego rozwoju. Zakłady Junkers mające wieloletnie doświadczenie w budowaniu samolotów wysokościowych opracowały bowiem jego specjalistyczne warianty przystosowane do lotów na bardzo dużych wysokościach...

Zobacz więcej

Powrót czołgu z mgły

Jeszcze dwie dekady temu sprawą nie do pomyślenia była możliwość zobaczenia z bliska polskich pojazdów pancernych z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Przełomowym okazał się rok 2003, kiedy 10 grudnia z Muzeum Broni Pancernej w szwedzkim Axvallsprowadzono do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kompletne podwozie czołgu TKS...

Zobacz więcej

Broń pancerna cesarskiej armii niemieckiej podczas I wojny światowej. Oddziały samochodów pancernych

Podczas gdy dzieje niemieckich pierwszo wojennych czołgów doczekały się już opracowań, historia samochodów pancernych II Rzeszy jest znacznie słabiej poznana, a istniejące publikacje skupiają się, przede wszystkim, na ich stronie technicznej. Celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie tej luki i...

Zobacz więcej

Najdroższy jacht świata – pancernik HMS Vanguard cz. 1

HMS Vanguard był największym, najszybszym, najnowocześniejszym, najdroższym, najdłużej budowanym i przy tym najmniej potrzebnym oraz – przede wszystkim – ostatnim brytyjskim okrętem liniowym. Samotnie zakończył w Royal Navy historię tradycyjnych jednostek tej klasy (tzw. superdrednotów).

Zobacz więcej

U-booty typu IA w Kriegsmarine

Oceaniczne okręty podwodne U 25 i U 26, które wiosną 1936 r. opuściły stocznię okrętową w Bremie i weszły do służby w niemieckiej marynarce wojennej, były jedynymi jednostkami typu IA. Pomimo swych pewnych niedoskonałości technicznych oba podwodne drapieżniki zatopiły 18 statków o pojemności ponad 80 tys. BRT. 

Zobacz więcej

Dzieje ORP Kopernik - okręty hydrograficzne projektu 861

W latach 60. XX w. polski przemysł stoczniowy w bloku państw socjalistycznych zaczął specjalizować się w budowie okrętów nazywanych specjalnymi. Zamówienia przychodziły przede wszystkim ze Związku Radzieckiego, ale na opracowaniu kolejnych projektów korzystały także inne państwa oraz nasza marynarka wojenna i flota cywilna.

Zobacz więcej

W poszukiwaniu utraconego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł

Bałtycka epopeja ORP Orzeł jest bardzo dobrze znana dzięki licznym publikacjom na ten temat. Jednak, choć historia Orła obfituje w niespodziewane zwroty akcji, to życie po raz kolejny udowodniło, że nie ma rzeczy niemożliwych. Dowodzi tego odnalezienie odpisu zaginionego dziennika nawigacyjnego ORP Orzeł

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter