Włosi chcą ostatecznie odzyskać utracone po II wojnie światowej zdolności do produkcji własnych projektów okrętów podwodnych. Ich droga do celu pokazuje jednak, jak długotrwałym procesem jest powrót do utraconych kiedyś możliwości budowy tych dość skomplikowanych jednostek bojowych.
Radzieckie krążowniki projektu 68, choć zaprojektowane jeszcze na przełomie lat 30. i 40. XX w., zaczęły wchodzić do służby po modyfikacjach pierwotnej dokumentacji jako warianty 68K i 68bis dopiero po zakończeniu II wojny światowej. To sprawiło, że generalnie spóźniły się o około dekadę, a to dla rozwoju okrętów był bardzo ważny okres...
Krążowniki ciężkie typu Portland okazały się w praktyce dość kłopotliwe w eksploatacji. Przy ich projektowaniu starano się co prawda wzmocnić ochronę bierną, jednak wciąż nie uzyskano w pełni zadowalających rezultatów. Mimo to należały do najlepiej opancerzonych jednostek w swoim czasie.
Odwiedzający różne miejsca na świecie shiploverzy szukają ciekawych obiektów do zwiedzenia. W sposób naturalny najwięcej można ich znaleźć w portach lub przystaniach położonych nad brzegami mórz i oceanów. Czasem jednak warto zainteresowanie skierować na rzeki. Przykładem niech będzie Dunaj i Budapeszt...
Skonstruowany w połowie lat 30. Northrop BT-1 był pierwszym nowoczesnym pokładowym bombowcem nurkującym US Navy. Wraz z prototypem wyprodukowano tylko 55 egzemplarzy, ponieważ oprócz BT-1 US Navy przyjęła wówczas do służby także inne typy bombowców. BT-1 służyły w dwóch eskadrach operacyjnych w latach 1938–1941.
W końcu lat 50. ubiegłego wieku lotnictwo wojskowe wchodziło w jakościowo nowy etap rozwoju, którego hasłem stała się prędkość. Samoloty myśliwskie dopiero co zdołały przełamać barierę dźwięku, a już zmierzały ku prędkościom dwu- i trzykrotnie większym. Powstała nowa generacja kosztownych, bardzo szybkich i ciężkich samolotów bojowych...
Wojsko Polskie drugiej połowy lat 30. podlegało intensywnej rozbudowie oraz licznym procesom modernizacyjnym. Wyrażały się one szeregiem zmian w ramach istniejących już jednostek, tworzeniem od podstaw kolejnych oddziałów, wprowadzaniem do wyposażenia nowych typów broni czy studiami doświadczalnymi nad nowoczesnymi rodzajami sprzętu.
W 1941 roku dywizje niezależnie od swojego przeznaczenia miały w swojej strukturze oddziały artylerii. W dywizjach piechoty zwanych strzeleckimi korzystano z konnych zaprzęgów, w dywizjach zmotoryzowanych i pancernych wprowadzono ciągniki ale głównym środkiem do holowania sprzętu artyleryjskiego okazały się w nich samochody ciężarowe.
Rozpoczętą w kwietniu 1909 roku budowę Fortu Drum ukończono w połowie 1918 roku, a 17 czerwca oficjalnie przekazano ową fortyfikację Korpusowi Artylerii Nadbrzeżnej Armii Stanów Zjednoczonych. Po sprawdzeniu wszystkich urządzeń – w tym dział artylerii głównej, aż do 1941 roku placówka ta była obsadzona jedynie szkieletową załogą...
Będące w dyspozycji Wojska Polskiego wolnobieżne Renault FT, choć zapisały wiele chwalebnych kart historii, z roku na rok coraz bardziej traciły na znaczeniu. Dlatego też w latach dwudziestych kierownictwo WP rozpoczęło poszukiwania nowego modelu czołgu dla Polski. Naturalnym kierunkiem, w który zwrócono się podczas poszukiwania...
Lekki transporter gąsienicowy M29 Weasel to pojazd dość niepozorny, który jednak wykroczył daleko poza swoje pierwotne przeznaczenie, stając się wszechobecnym i cenionym sprzętem w rękach aliantów. Wyróżniał się wyjątkową mobilnością w trudnym terenie: śniegu, błocie, piasku i na bagnach, a mimo niewielkich rozmiarów, jego ładowność...
Od lat wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego. W 1935 roku zbudowano samolot myśliwski, w którym podwozie nie chciało się chować, a chłodnica wysuwać. Ponad rok później w Stanach Zjednoczonych zaprojektowano myśliwce, które trapiły problemy mogące spowodować w warunkach bojowych katastrofę. W instrukcji do jednego z nich...
Opracowany i produkowany w Stanach Zjednoczonych M551 Sheridan był niewątpliwie najsilniej uzbrojonym czołgiem lekkim. Jednak jego przygotowywanie, a później eksploatacja, nie przebiegały bez problemów. Mimo że przez kilka dekad był on na stanie jednostek US Army to wśród specjalistów z różnych państw, a nawet załóg, nie był...
Po zakończeniu wojny zimowej w Finlandii podjęto produkcję opracowanej w kraju wersji Fokkera D.XXI z amerykańskim napędem. Samoloty te wraz z ocalałymi egzemplarzami z silnikami Mercury stanowiły wyposażenie dywizjonów współpracy z armią, biorąc udział w wojnie kontynuacyjnej.
XF8B był największym i najcięższym jednomiejscowym, jednosilnikowym samolotem z napędem tłokowo-śmigłowym zbudowanym w Stanach Zjednoczonych. Boeing określał go jako five-in-one fighter, przewidując dla niego aż pięć funkcji: myśliwca eskortowego dalekiego zasięgu, myśliwca przechwytującego, bombowca nurkującego, bombowca horyzontalnego i samolotu torpedowego.
Działanie wojsk w okresie zimowym wyraźnie odbiega od ram przyjętych dla najintensywniej prowadzonej w okresie wiosenno-letnim pracy polowej. Niskie temperatury, zmiana ukształtowania terenu w wyniku opadów śniegu, czy nowe możliwości pokonywania przeszkód, np. rzek czy jezior w wyniku ich zamarzania sprawiają, że walka zimą jest...
W państwie, w którym w okresie międzywojennym czołgi projektowano według ściśle określonych wymagań i mających spełniać określoną rolę, czołg Renault D2 okazał się wyjątkiem. Początkowo jako wersja rozwojowa Renault D1 nowy pojazd miał pełnić rolę wozu towarzyszącego piechocie, zastępując tym samym przestarzały jak na warunki lat 30. Renault FT.
Niemiecki okręt pancerny Deutschland zbudowany w latach 1931–1933 był okrętem oryginalnym i zarazem wymykającym się obowiązującym na świecie w owych latach ustalonym klasyfikacjom dotyczącym okrętów wojennych. Nazywanie go pancernikiem to pewne nadużycie, nie był też jednak krążownikiem z uzbrojeniem przewyższającym...
Od początku XXI wieku do wojskowej policji (Military Police) armii Stanów Zjednoczonych rozpoczęto wprowadzanie nowego pojazdu opancerzonego M1117, następcy lżejszych HMMWV. Przez lata służby w dużych ilościach M1117 był użytkowany przez jednostki amerykańskie uczestniczące w działaniach w Iraku i Afganistanie, a następnie trafił do...
Kołowy transporter opancerzony BTR-4 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego XXI wieku. Choć eksportu tych pojazdów nie można uznać za szczególnie udany, to odegrały one znaczącą rolę w odparciu rosyjskiej agresji.