Aktualności

65 lat Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych

15 czerwca br. na terenie ITWL odbyły się uroczyste obchody 65-lecia tej zasłużonej dla polskiego lotnictwa placówki naukowo-badawczej wspomagającej eksploatację techniki lotniczej.

Podczas gromadzącej licznie przybyłych gości uroczystości zaprezentowano w formie wystawy plenerowej oraz filmów osiągnięcia Instytutu, a także plany rozwoju nowoczesnych technologii lotniczych z ich przełożeniem na gospodarkę narodową.

Istotnym dla przyszłości ITWL wydarzeniem było wmurowanie kamienia węgielnego pod Centrum Nowoczesnych Konstrukcji Lotniczych im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, które powstanie obok wybudowanego pięć lat temu Centrum Nowoczesnych Technologii Lotniczych im. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego. Uroczystości towarzyszyło uroczyste złożenie kwiatów z okazji 100-lecia lotnictwa polskiego pod odsłoniętą 10 lat temu przez obu Prezydentów tablicą pamiątkową w hołdzie twórcom polskiej lotniczej myśli technicznej.

65-lecie ITWL uczczono posiedzeniem Rady Naukowej ITWL, a w czasie uroczystości odznaczeni zostali zasłużeni pracownicy Instytutu. Jak powiedział pełniący od 2004 roku funkcję dyrektora ITWL prof. dr hab. inż. Ryszard Szczepaniak uroczystość miała dwojakie znaczenie – oprócz aspektu wspomnieniowego, podsumowującego dotychczasowe dokonania, miała również aspekt twórczy, związany z określeniem w koordynacji z planami MON zadań do realizacji w najbliższej przyszłości.

Zobacz więcej

Transporter opancerzony Pandur EVO dla armii austriackiej

4 czerwca br. w Wiedniu odbył się pokaz najnowszej wersji kołowego transportera opancerzonego Pandur Evolution (EVO) 6x6. Nowy wariant wozu Pandur 6x6 został opracowany przez austriacki podmiot GDELS-Steyr (General Dynamics European Land Systems – Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH), spółkę zależną koncernu General Dynamics.

Pandur EVO 6x6 powstał na zamówienie ministerstwa obrony Austrii, które podpisało w grudniu 2016 roku z firmą GDELS-Steyr umowę na rozwój nowej wersji pojazdu, jego badania oraz dostawę 34 maszyn Pandur EVO. Pojazd jest zmodernizowanym wariantem Pandura 6x6 ze zwiększoną z 13,5 tony do 15 ton dopuszczalną masą całkowitą. Zwiększenie masy jest związane m.in. z zamontowaniem dodatkowych paneli pancerza pasywnego na wszystkich poza stropową płytach kadłuba zasadniczego. Wzmocniono zawieszenie i zastosowano mocniejszy silnik Steyr V6-12C o mocy 335 kW (455 KM). Załoga Pandura EVO liczy trzech ludzi, pojazd może przewozić do 12 żołnierzy w przedziale desantowym. Maszyna musi być wyposażona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie ESL Advanced Information Technology (Elbit Systems) WS4 Panther z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB kalibru 12,7-mm i karabinem maszynowym MG74 kalibru 7,62 mm. Systemy komunikacji Pandur EVO będą dostarczane przez izraelską firmę Tadiran i obejmą radiostacje CNR-9000 i PNR-500AT, pojazd został także wyposażony w zestaw kamer zewnętrznych z monitorami w przedziale roboczym.

Zobacz więcej

Transportery FFG ACSV dla Norwegii

Niemieckie przedsiębiorstwo FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft) ujawniło 30 maja br., że norweska agencja zakupów obronnych podpisała kontrakt na dostawę nowych gąsienicowych transporterów opancerzonych wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle), bazujących na pojeździe FFG PMMC (Protection Mission Module Carrier) G5. Norweskie siły zbrojne będą pierwszym użytkownikiem tych wozów. Nie ujawniono liczby zamówionych maszyn, ale z dostępnych informacji wynika, że norweskie siły zbrojne otrzymają pojazdy w wersji transportera dla pododdziałów piechoty, wozu dowódczo-sztabowego, pojazdu ewakuacji medycznej oraz pojazdu logistycznego do transportu kontenerów.

Gąsienicowy transporter opancerzony FFG PMMC G5 został opracowany przez firmę FFG w latach 2010-2011 i po raz pierwszy zaprezentowany w styczniu 2012 roku. Pojazd ma klasyczny dla współczesnych transporterów opancerzonych układ konstrukcyjny kadłuba: z przodu z prawej strony znajduje się przedział silnikowy i przeniesienia napędu, z lewej przedział kierowania. Kierowca dysponuje szerokim polem widzenia dzięki zastosowaniu szyb pancernych, dowódca pojazdu ma wieżyczkę obserwacyjną z peryskopami. Środkową i tylną część kadłuba zajmuje przedział roboczy o kubaturze 14,5 m3 i modułowej konstrukcji umożliwiającej aranżację wnętrza i wyposażenia zależnie od wymagań odbiorcy. 

Zobacz więcej

Już 11 czerwca 2018 startuje kolejna edycja Eurosatory

Eurosatory to międzynarodowa wystawa przemysłu obronnego i bezpieczeństwa organizowana co dwa lata we Francji. Wydarzenie to zostało stworzone w swojej oryginalnej formie w 1967 roku i od tamtej pory nieustannie się rozwija, a liczba jego uczestników (zarówno zwiedzających, jak i wystawców) stale wzrasta.

W trakcie trwania Eurosatory można zobaczyć nie tylko końcowe produkty przemysłu obronnego, ale także komponenty wykorzystywane do ich produkcji; prezentowane są kompleksowe oferty związane z przemysłem obronnym i bezpieczeństwem - od podstawowych części aż po gotowe produkty i systemy operacyjne. Międzynarodowa wystawa Eurosatory umożliwia nie tylko statyczną prezentacją sprzętu, systemów broni i technologii, ale także ich prezentację na żywo. Jest to znakomite miejsce, w którym wystawcy mogą promować swoje produkty i gdzie odwiedzający mogą zapoznać się z aktualnymi trendami i najnowszymi zmianami w branży zbrojeniowej.

Zobacz więcej

Nowy Spike-LR2 dla australijskich Boxerów

20 maja resort obrony Australii ujawnił, że dla nowych bojowych wozów rozpoznawczych Rheinmetall Boxer CRV wybrał izraelski system przeciwpancerny Rafael Advanced Defense Systems z pociskiem kierowanym Spike-LR2.

W ramach postępowania przetargowego na nowe przeciwpancerne pociski kierowane dla wozów bojowych Spike-LR2 konkurował z systemem rakietowym MMP (Missile Moyenne Portée), oferowanym przez konsorcjum MBDA. Oba konkurencyjne systemy w czasie prób spełniły wymagania australijskich wojsk lądowych, w tym maksymalnego zasięgu 4000 m, zwycięstwo oferty Rafael Advanced Defense Systems było możliwe m.in. dzięki zadeklarowanej integracji systemu Spike-LR2 z systemem zarządzania walką (Battle Management System) firmy Elbit Systems, który zostanie zainstalowany na pojazdach Boxer CRV. Niemiecka grupa Rheinmetall nie planowała integracji pojazdów Boxer CRV z zestawem MMP.

Wyrzutnie Spike-LR2 będą zintegrowane z dwuosobową wieżą Lance kołowych Boxerów, blok wyrzutni z dwoma kontenerami transportowo-startowymi pocisków ma być umieszczony z lewej strony wieży. Systemy mają być dostarczone przez powołaną do tego celu australijsko-izraelską spółkę joint-venture o nazwie Varley – Rafael Australia Systems. Oczekiwany jest transfer technologii, który ma umożliwić montaż pocisków oraz obsługę systemów w Australii.

Zobacz więcej

Zwodowano drugi rosyjski okręt desantowy projektu 11711

25 maja br. w Stoczni Przybałtyckiej „Jantar” (ros. Прибалтийский судостроительный завод «Янтарь») wchodzącej w skład spółki Zjednoczona Korporacja Stoczniowa (ros. АО Объединённая судостроительная корпорация) w Kaliningradzie odbyła się ceremonia „wodowania” dużego okrętu desantowego „Piotr Morgunow” projektu 11711. Samo „wodowanie” odbyło się poprzez wprowadzenie jednostki do pływającego suchego doku numer PD-8, który następnie został napełniony wodą.

„Piotr Morgunow” jest drugim okrętem desantowym projektu 11711. Budowę pierwszej jednostki tego projektu, prototypowego „Iwan Gren” (numer stoczniowy 01301), rozpoczęto jeszcze w 2004 roku, na mocy umowy z 1 kwietnia 2004 roku pomiędzy ministerstwem obrony Rosji a stocznią „Jantar” (kontrakt zawierał także klauzulę o możliwości budowy drugiego okrętu). Początkowo planowano, że „Iwan Grien” będzie pierwszym z pięciu lub sześciu jednostek tego typu dla marynarki wojennej Rosji. Położenie stępki nastąpiło jeszcze w tym samym roku. Zgodnie z harmonogramem okręt powinien być przekazany do eksploatacji w 2008 roku, jednak dopiero w tym roku rozpoczęto faktycznie budowę. Była ona dwukrotnie wstrzymywana i jednostka została zwodowana dopiero w 2012 roku. W maju br. „Iwan Grien” nadal znajduje się na etapie państwowych prób zdawczo-odbiorczych – do końca 2018 roku ma wejść do linii.

Zobacz więcej

Nowa słowacka haubica samochodowa Eva

Na międzynarodowej wystawie Medzinárodný veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky – International Defence ExhiBition (IDEB) – w Bratysławie słowacka firma Konstrukta-Defence przedstawiła  prototyp haubicy samochodowej Eva 8x8. Jest to nowa wersja zaprezentowanej w 2015 roku haubicy Eva 6x6 na wydłużonym podwoziu, pozwalającym na poprawienie charakterystyk trakcyjnych działa a także zwiększenie autonomiczności systemu.

Opracowanie haubicy Eva 6x6 rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum dwóch słowackich podmiotów: Konstrukta-Defence i DMD Group. Wykorzystano przy tym działo kalibru 155 mm o długości lufy L/52 pochodzące z opracowanej w latach 2002-2005 samobieżnej haubicy Zuzana-2 na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T 815.5 8x8 z jednoosobową kabiną kierowcy. Z Zuzany-2 zaadaptowano również mechanizm ładowania, w nowym magazynie amunicyjnym, zredukowano liczbę pocisków i ładunków miotających (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających + 31 kompletów zapłonników) – z uwagi na wymóg zmniejszenia masy. Działo wraz z mechanizmem podniesienia i magazynem amunicji umieszczono na odkrytej platformie, do tylnej części platformy zamocowano dwie rozkładane hydraulicznie podpory z lemieszami. Platforma systemu artyleryjskiego jest osadzona za pomocą łożyska oporowego na uniwersalnej ramie, która może być posadowiona na dowolnym pojeździe o odpowiedniej nośności. W dodatkowych zasobnikach amunicyjnych przewożony jest zapas amunicji drugiego rzutu (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających). Masa haubicy Eva 6x6 wynosi 20,2 tony.

Zobacz więcej

Nowy francuski wóz bojowy Jaguar

16 maja br. francuski koncern Nexter Systems przedsatwił pierwszy prototyp kołowego wozu bojowego Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat (EBRC) Jaguar w układzie jezdnym 6x6. Jaguar powstaje w ramach programu pojazdów nowej generacji dla francuskich sił zbrojnych kryptonim Scorpion (Synergie du contact renforcée par la polyvalence et l'infovalorisation). Oficjalna francuska nomenklatura klasyfikuje pojazd jako “wóz rozpoznawczo-bojowy”. Jaguar ma być następcą pojazdów AMX-10RC i ERC-90S w pododdziałach kawalerii i rozpoznawczych, a także wozów przeciwpancernych VCAC Meрhisto na podwoziu transportera VAB.

Opracowanie wozu Jaguar w ramach programu Scorpion rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum francuskich podmiotów w składzie Nexter Systems, Thales Group i Renault Trucks Defense. W br. dwa pierwsze prototypy w docelowej konfiguracji mają przejść próby kwalifikacyjne, a dostawy maszyn EBRC Jaguar powinny rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Francuskie ministerstwo obrony planowało pozyskanie 248 sztuk EBRC Jaguar, jednakże w opublikowanym w br. wieloletnim planie zakupów uzbrojenia na lata 2019-2025 przewidziano zakup do 300 pojazdów Jaguar, z terminami dostaw od 2030 roku, z tego 110 sztuk do 2025 roku. 

Zobacz więcej

Brazylijskie zakłady montażowe myśliwców Gripen

Koncern Saab Defence and Security ujawnił 9 maja br., że w brazylijskiej miejscowości São Bernardo do Campo budowany jest kompleks zakładów o nazwie Saab Aeronáutica Montagens (SAM), w których odbywać się ma zasadniczych elementów samolotów wielozadaniowych JAS-39 Gripen dla brazylijskich Sił Powietrznych - Força Aérea Brasileira (FAB).

Brazylijskie siły powietrzne rozpoczęły poszukiwanie nowych odrzutowych samolotów bojowych jeszcze w kwietniu 2001 roku w ramach programu F-X, jednak trzy lata później projekt anulowano z uwagi na brak możliwości finansowania zakupu. W styczniu 2008 roku program wznowiono pod oznaczeniem F-X2, w tym samym roku do dalszej rywalizacji Brazylijczycy wybrali trzy konstrukcje: Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale i Saab Gripen NG. W listopadzie 2013 roku ogłoszono, ze zwycięzcą przetargu w ramach programu F-X2 jest samolot wielozadaniowy Saab Gripen E/F (produkcyjne oznaczenia samolotu Gripen NG). W październiku 2014 roku rząd Brazylii zamówił 36 samolotów Gripen NG, w tym 28 maszyn jednomiejscowych oznaczonych JAS-39E oraz osiem dwumiejscowych JAS-39F. Długoterminowe plany brazylijskiego resortu obrony zakładają pozyskanie jeszcze 72 samolotów Gripen E/F w dwóch transzach, zarówno dla FAB, jak i lotnictwa brazylijskiej marynarki wojennej – Aviação Naval Brasileira (AvNB).

Zobacz więcej

Wspomnienia Eino Luukkanena: Myśliwce nad Finlandią

Nakładem wydawnictwa Replika z Zakrzewa ukazały się wspomnienia Eino Luukkanena zatytułowane Myśliwce nad Finlandią, które uznawane są za klasykę wspomnień lotników walczących w trakcie II wojny światowej, jako że spisane zostały przez pilota, dokonania którego przebiły osiągnięcia niemal wszytskich pilotów walczących po alianckiej stronie.

Major Eino Luukkanen, as z 56 zwycięstwami powietrznymi osiągniętymi w trakcie 441 lotów bojowych, był trzecim pod względem liczby osiągniętych zestrzeleń pilotem myśliwskim Suomen ilmavoimat. Swoje sukcesy odnotował na trzech samolotach myśliwskich, będących symbolami kolejnych etapów rozwoju fińskiego lotnictwa myśliwskiego w czasie II wojnie światowej. Służąc w dywizjonie Lentolaivue 24 w trakcie wojny zimowej odniósł na holenderskim Fokkerze D. XXI 2 ½ zwycięstwa, a po przezbrojeniu jednostki w amerykańskie Brewstery 229 odnotował podczas wojny kontynuacyjnej kolejne 14 ½ zestrzeleń odniesionych w latach 1941-1942. W listopadzie 1942 roku Luukkanen przejął dowództwo dywizjonu myśliwsko-rozpoznawczego LLv 30 latającego na Fokkerach D.XXI z amerykańskimi silnikami Twin Wasp Junior oraz zdobycznych Polikarpowach I-153. Z kolei w marcu 1943 roku objął dowództwo nowo sformowanego dywizjonu Lentolaivue 34, który został wyposażony w niemieckie Messerschmitty Bf 109G, do czasu zawieszenia broni we wrześniu 1944 roku odnosząc 345 (w tym 270 potwierdzonych) zestrzeleń, spośród których dziełem Luukkanena było 39 strąceń, w większości odniesionych podczas sowieckiej ofensywy w ostatnich tygodni wojny z Finlandią.

Zobacz więcej

Modernizacja wojskowego systemu rozpoznania radiolokacyjnego niemieckich sił zbrojnych

Niemieckie ministerstwo obrony rozpoczęło program modernizacji naziemnego systemu rozpoznania i kontroli przestrzeni powietrznej Air Defense Ground Environment (ADGE), którego realizatorami i beneficjentami będą zarówno siły powietrzne (Luftwaffe), jak i wojska lądowe (Heer).

Luftwaffe ma otrzymać cztery nowe stacje radiolokacyjne dalekiego zasięgu, które zostaną włączone w skład narodowego systemu German Air Defence Ground Environment (GEADGE) wchodzącego w skład sojuszniczego zintegrowanego systemu obrony powietrznej Integrated Air Defence System (IADS). Wcześniej, w sierpniu 2010 roku, dla niemieckich sił powietrznych zamówiono sześć stacji radiolokacyjnych Thales Ground Master 400 (GM-400) pracujących w paśmie S (2,3-2,5/2,7-3,7GHz). Urządzenia, które są oznaczane w Luftwaffe GM-406F, mają układ nadawczy o większej mocy, co pozwala na zwiększenie zasięgu wykrywania o około 20 procent w stosunku do wariantu GM-403. Umowa o wartości 121,7 mln USD, została zrealizowana w latach 2013-2015, a nowe radiolokatory zastąpiły cztery urządzenia Raytheon HR-3000 pracujące w paśmie S i dostarczone jeszcze w latach 80. ub. wieku.

Zobacz więcej

Przetarg na projektowanie i rozwój pojazdu minowania narzutowego Baobab-K

Inspektorat Uzbrojenia MON w dniu 9 maja br. opublikował zaproszenie do udziału w postępo­wa­niu przetargowym dotyczącym wyboru podmiotu, który ma zrealizować etap projektowania i rozwoju (PiR) dotyczący kołowego pojazdu minowania narzutowego (PMN) kryptonim Baobab-K.

To kolejna próba realizacji projektu, który ma zakończyć się wprowadzeniem do pododdziałów inżynieryjnych brygad zmechanizowanych nowoczesnego systemu minowania narzutowego przeznaczonego do stawiania min przeciwpancernych MN-123. Ocenia się, że zapotrzebowanie na PMN Baobab-K w wersji kołowej wynieść może 15-20 sztuk. Pierwszy prototyp (demonstrator) PMN, w pierwotnej konfiguracji, na podwoziu samochodu Jelcz P662D.43 6x6, zbudowany przez konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A., Bydgoskich Zakładów Elektromechanicznych Belma S.A., Jelcz sp. z o.o., WB Electronics S.A., Arex sp. z o.o. oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej, był prezentowany m.in. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w 2012 roku. W 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę na realizację pracy rozwojowej dotyczącej PMN Baobab-K przez konsorcjum. 

Zobacz więcej

Oferta Stanów Zjednoczonych na zestawy Patriot dla Szwecji

Szwedzka agencja rządowa ds. zamówień wojskowych Försvarets materielverk (FMV), poinformowała 7 maja br., że w odpowiedzi na wystosowany w ub. roku wniosek, otrzymała z Departamentu Obrony  Stanów Zjednoczonych ofertę na system obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Patriot.

Oferta obejmuje cztery jednostki ogniowe Fire Unit (FU). Każda jednostka ogniowa ma być wyposażona w stanowisko dowodzenia ECS AN/MSQ-132, system zasilania EPP III, radiolokator kierowania ogniem AN/MPQ-65 i trzy wyrzutnie M903. Ponadto w ofercie znalazł się sprzęt dowodzenia na poziomie batalionu dla dwóch szwedzkich batalionów obrony powietrznej. Większość wyposażenia może zostać dostarczona do Szwecji w latach 2021-2022. Oferta obejmuje również wstępne zapotrzebowanie na pociski, wyposażenie techniczne i części zamienne. Uwzględniono także szkolenie szwedzkiego personelu w Stanach Zjednoczonych i wsparcie szkoleń obsług zestawów w Szwecji. Szkolenie sił zbrojnych w zakresie obsługi systemu Patriot może rozpocząć się natychmiast po złożeniu zamówienia.

Zobacz więcej

Radar AESA o polu widzenia 360 stopni osiągnął pułap 3000 godzin eksploatacji

BERLIN, 25 kwietnia -- Dookólny radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) bazujący na technologii azotku galu (GaN)  finansowany przez firmę Raytheon Company [NYSE:RTN] i proponowany jako udoskonalenie systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot®,  osiągnął ważny etap rozwoju, przekraczając 3000 godzin pracy. 

„Radar finansowany przez firmę Raytheon rutynowo wykazał zdolność obserwacji w zakresie 360 stopni, śledząc cele taktyczne, takie jak manewrujące samoloty bojowe, symulowane rakiety manewrujące i balistyczne oraz drony”, powiedział Tom Laliberty, wiceprezes ds. zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w dziale Integrated Defense Systems firmy Raytheon.

Aby zademonstrować zdolność obserwacji celów w zakresie 360 stopni, główna antena AESA GaN radaru finansowanego przez Raytheon współpracowała z drugą anteną AESA skierowaną w inną stronę. Gdy cel opuszczał pole widzenia jednej anteny i wlatywał w pole drugiej, urządzenia płynnie przekazywały między sobą informacje, nieustannie śledząc wiele celów oraz dostarczając wysokiej jakości dane niezbędne do kierowania ogniem.

Zobacz więcej

Roboty do rozpoznania i przeciwdziałania zagrożeniom CBRN Instytutu PIAP dla Państwowej Straży Pożarnej.

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP w konsorcjum z firmą Zeszuta Sp. z o.o. zrealizował dostawę 3 zestawów pojemnika platformowego do przewozu czynników CBRN wraz z robotem. Zakupiony sprzęt wykorzystywany będzie przez Specjalistyczne Grupy Ratownictwa Chemicznego i Ekologicznego PSP w Warszawie, Katowicach i Poznaniu.

Każdy z dostarczonych zestawów składa się m.in. z: ciężkiego robota rozpoznania chemicznego (robot mobilny IBIS®) z zestawem akcesoriów CBRN, wielofunkcyjnym urządzeniem PIAP MULTISTRIKER®, pojemników do transportu materiałów promieniotwórczych, przenośnego urządzenia RTG i pojazdu typu pick-up.

To pierwsze w Państwowej Straży Pożarnej ciężkie roboty, specjalnie dostosowane do prowadzenia działań rozpoznawczych i przeciwdziałania zagrożeniom CBRN (chemicznym, biologicznym, radiologicznym i nuklearnym).

Zobacz więcej

Kołowe transportery opancerzone Boxer dla Wielkiej Brytanii

Brytyjskie Ministry of Defence ujawniło 31 marca br., że nowym koło­wym trans­por­te­rem opan­ce­rzo­nym dla armii bry­tyj­skiej będzie pojazd Boxer mię­dzy­na­ro­dowego kon­sor­cjum ARTEC. Ostatecznie Brytyjczycy decydowali się o dołączeniu do konsorcjum i rozpoczęciu procedury negocjacyjnej (bez­prze­tar­gowej) zakupu Boxerów dla wła­snych sił zbroj­nych.

Co istotne strona brytyjska miała udział w kon­sor­cjum ARTEC, które powstało w 1999 roku po wycofaniu się innego państwa – Francji – z programu kołowego transportera opancerzonego nowej generacji dla państw-członków i na eksport. Jeszcze w 1995 roku rządy Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii uzgodniły rozpoczęcie wspólnego projektu pojazdu nowej generacji o nazwie MRAV/GTK (Gepanzertes Transport-Kraftfahrzeug/MultiRole Armoured Vehicle). W ramach projektu przygotowano dwa konkurencyjne projekty transporterów opracowane przez dwa brytyjsko-francusko-niemieckie konsorcja TEAM International i ARGE. W 1997 roku do projektu transportera przystąpił rząd Holandii w charakterze obserwatora, a w następnym roku podjęto decyzje o skierowaniu do realizacji projektu MRAV/GTK konsorcjum ARGE. Wybór ten spotkał się ze sprzeciwem strony francuskiej, która w 1999 roku opuściła konsorcjum ARGE – zostało ono przekształcone w ARTEC. Dwa lata później do projektu przystąpili Holendrzy. Jeszcze w 1999 roku podpisano kontrakt na budowę prototypowych pojazdów nazwanych Boxer.

 

Zobacz więcej

Umowa na system "WISŁA" podpisana

Minister Mariusz Błaszczak podpisał umowę na przeciwlotnicze i przeciwrakietowe zestawy rakietowe średniego zasięgu systemu „WISŁA – 1 Faza” w środę 28 marca 2018 roku w Warszawie w siedzibie PIT-RADWAR S.A.  

W uroczystości podpisania umowy udział wziął prezydent RP Andrzej Duda i Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki  oraz ambasador USA w Polsce Paul W. Jones.

Faza pierwsza programu dotyczy pozyskania dwóch baterii PATRIOT w konfiguracji 3+ z systemem IBCS. System „WISŁA” będzie jednym z głównych elementów tworzących system Obrony Powietrznej kraju.

Zobacz więcej

Porozumienie PGZ-DICON ws. transferu technologii produkcji karabinka Beryl M762

Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała z Defence Industries Corporation of Nigeria (DICON) memorandum dotyczące określenia warunków i reguł transferu technologii na produkcję karabinków Beryl M762 w Nigerii.

W poniedziałek, 26 marca w siedzibie Fabryki Broni „Łucznik” w Radomiu uroczyście podpisano memorandum z nigeryjską spółką DICON. Treść memorandum określa reguły i warunki podzielonego na trzy etapy transferu technologii produkcji karabinków Beryl M762 w Nigerii. Polską Grupę Zbrojeniową reprezentowali: prezes zarządu dr Jakub Skiba oraz członkowie zarządu Paweł Pelc i Michał Kuczmierowski, zaś stronę nigeryjską dyrektor generalny DICON generał dywizji Bamidele Olaleke Ogunkale oraz dyrektor biura prawnego DICON Kike Abiodun Bello. List intencyjny został podpisany w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Sebastiana Chwałka.

 

Zobacz więcej

Pociski Spike-LR na wozach Marder

Bojowe wozy piechoty Marder z pociskami Spike-LR - wzmocnienie obrony przeciwpancernej niemieckich pododdziałów grenadierów pancernych

Niemiecka grupa zbrojeniowa Rheinmetall Defence poinformowała 20 marca br., że zakończono wyposażanie pierwszych 35 bojowych wozów piechoty Marder 1A5 w przeciwpancerny system rakietowy MELLS (MEhrrollenfähiges Leichtes LenkflugkörperSystem) z pociskami Spike-LR. System MELLS jest produkowany w Niemczech przez spółkę joint venture EuroSpike GmbH, stworzoną przez niemieckie podmioty Diehl BGT Defense GmbH & Co. KG i Rheinmetall Defense Electronics GmbH (część grupy Rheinmetall) oraz izraelską firmę Rafael Advanced Defense System.

Zobacz więcej

Umowy offsetowe do programu „Wisła” podpisane

Sebastian Chwałek  sekretarz stanu w MON podpisał umowy offsetowe związane z dostawą przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu „WISŁA – etap I”. Ich podpisanie jest warunkiem koniecznym do zawarcia umowy na dostawę systemu „WISŁA – Etap I”.

MON reprezentujący Skarb Państwa, podpisało umowy z przedstawicielami firm Raytheon Company i Lockheed Martin Global Inc ”, 23 marca 2018 roku w Ministerstwie Obrony Narodowej w Warszawie.

W imieniu Raytheon Company umowę podpisał Bruce Skilling – prezes Raytheon International, a z upoważnienia Lockheed Martin Global Inc. wiceprezes programu PAC-3 Jay Pitman.

 

 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter