Aktualności

Pierwsze bojowe Boxery dla Litwy

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy (lit. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministeria) poinformowało 18 lipca br., że siły zbrojne tego państwa formalnie odebrały dwa pierwsze wozy bojowe Vilkas (lit. Wilk), czyli transportery GTK (niem. Gepanzertes Transport-Kraftfahrzeug) Boxer w wersji bojowego wozu piechoty, dostarczone przez niemiecko-holenderski podmiot ARTEC GmbH, tj. konsorcjum Krauss-Maffei Wegmann GmbH, Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH i Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland B.V. Pojazdy w pełnej konfiguracji, z uzbrojeniem i wyposażeniem, pozostaną na terenie Niemiec i będą uczestniczyć w próbach odbiorczych. Są to pierwsze bojowe Boxery dla Litwy, w grudniu 2017 roku Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministeria odebrało 2 transportery tego typu w wariancie szkolnym.

Zobacz więcej

Katastrofa malborskiego MiG-29

Dzisiaj o godzinie 1.57 w nocy we wsi Sakówko pod Pasłękiem rozbił się polski samolot MiG-29 należący do  22. BLT w Malborku. Pilot mimo katapultowania nie przeżył. Został znaleziony martwy w odległości 200 metrów od samolotu.
Tragicznie zmarły pilot posiadał 850 godzin wylatanych w powietrzu, w tym ponad 600 godzin na MiG-29, na których pełnił dyżury bojowe. Wielokrotnie brał udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, otrzymując m.in. tytuł Pilota Roku 22. BLT. Zostawił żonę i dwójkę małych dzieci.
Utraconą maszyną jest samolot o numerze taktycznym 4103, który został pozyskany w 2003 roku z Niemiec. Wrak leżący w odległości około pół kilometra od zabudowań mieszkalnych ma całkowicie zniszczoną przednią część kadłuba wraz z kabiną pilota oraz wypalony rejon centropłata.

Okoliczności katastrofy bada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Podjęto również decyzję o wstrzymaniu lotów wszystkich polskich MiG-ów-29 do czasu pierwszych ustaleń.

Obecnie w służbie Sił Powietrznych RP pozostaje 29 egzemplarzy samolotów MiG-29. 

 

Tekst: Marcin Strembski

foto: Radomil

 

Zobacz więcej

15. Bałtyckie Targi Militarne BALT-MILITARY-EXPO 2018

W imieniu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. i współorganizatorów mamy zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w 15. Bałtyckich Targach Militarnych BALT-MILITARY-EXPO, które odbędą się w dniach 25-27 czerwca 2018 r. w CENTRUM WYSTAWIENNICZO-KONGRESOWYM AMBEREXPO w Gdańsku.

Bałtyckie Targi Militarne realizowane są w ścisłej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, Inspektoratem Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Centrum Operacji Morskich – Dowództwem Komponentu Morskiego Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Koncentrują się na tematyce bezpieczeństwa morskiego, systemach obronnych oraz ratownictwa na morzu i lądzie. Wystawa Dedykowana jest Marynarce Wojennej RP, jednostkom specjalnym, żandarmerii wojskowej i służbom zabezpieczenia logistycznego Wojska Polskiego, Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Celnej i Służbie Więziennej.

Zobacz więcej

ACV dla US Marine Corps od BAE Systems

Dowództwo amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej USMC (United States Marine Corps) poinformowało, że w konkursie na nowy kołowy amfibijny wóz bojowy ACV (Amphibious Combat Vehicle) wybrało propozycję pojazdu koncernu BAE Systems, współpracującego z firmą Iveco Defence Vehicles. 19 czerwca br. podpisano kontrakt z BAE Systems na dostawę USMC 30 pojazdów w ramach pierwszej fazy programu – ACV 1.1. Wartość umowy to 198 mln USD, a wszystkie zamówione maszyny mają być dostarczone do 30 września 2019 roku. Pojazdy posłużą do kompleksowych prób realizowanych pod nadzorem dowództwa USMC. W przyszłym roku finansowym, tj. FY2019 (Fiscal Year 2019), planowane jest zamówienie kolejnych 30 pojazdów ACV fazy wdrożeniowej, a produkcja wielkoseryjna powinna rozpocząć się w roku finansowym FY2020. Montaż pojazdów ma odbywać się w amerykańskich zakładach koncernu BAE Systems.

Wybrany pojazd powstał na bazie pływającego transportera opancerzonego VBA, który z kolei stanowi zmodyfikowany wariant wozu SuperAV w układzie jezdnym 8x8, opracowanego przez Iveco Defence Vehicles przy współpracy BAE Systems. Pojazd SuperAV powstał w latach 2007-2008, w ramach własnego programu badawczo-rozwojowego włoskiej firmy i został po raz pierwszy zaprezentowany w 2009 roku.

Zobacz więcej

XIV Małopolski Piknik Lotniczy

Serdecznie zapraszamy na XIV Małopolski Piknik Lotniczy, który odbędzie się w dniach 23-24 czerwca na terenach dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny.

Naszych Czytelników chętnie powitamy w rozstawionym na terenie imprezy namiocie wydawnictwa Magnum-X.

Szczegółowy program imprezy znajdą Państwo pod linkiem: XIV Małopolski Piknik Lotniczy - program

Teren dla publiczności dostępny w godzinach 09.00-19.30 23 i 24 czerwca 2018 roku.

W przeddzień wydarzenia, tj. w dniu 22 czerwca 2018 roku teren będzie niedostępny dla publiczności.
Atrakcje towarzyszące: wesołe miasteczko, stoiska handlowe, wystawiennicze i gastronomiczne.

Szczegóły na stronie internetowej: http://www.pikniklotniczy.krakow.pl/

 

Zobacz więcej

Kolejne Apache Guardian dla Indii

Amerykańska agencja do spraw współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ujawniła 12 czerwca br., że przekazała Kongresowi Stanów Zjednoczonych informację o zgodzie na sprzedaż Indiom kolejnej partii sześciu śmigłowców bojowych AH-64E Apache Guardian w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales (FMS). Maksymalna wartość umowy może wynieść 930 mln USD. Schemat zakupu ma formę „mieszaną”, ponieważ śmigłowce zostaną zakupione przez Indie w ramach procedury DCS (Direct Commercial Sales) bezpośrednio u producenta, tj. Boeing Defense, Space and Security, a wyposażenie oraz uzbrojenie – u administracji amerykańskiej w ramach procedury FMS.

Zgodnie z informacją DSCA z 12 czerwca br. zamówienie obejmuje sześć śmigłowców AH-64E Apache Guardian, 14 silników General Electric T700-GE-701D, cztery radiolokatory Northrop Grumman AN/APG-78 Longbow, 14 systemów nawigacji EGI (Embedded GPS Inertial), siedem zestawów systemu obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin MTADS-PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), 180 pocisków rakietowych Lockheed Martin AGM-114L-3 Hellfire II, 90 pocisków AGM-114R-3 Hellfire II oraz 200 pocisków Raytheon FIM-92H Stinger w wersji "powietrze-powietrze".

Zobacz więcej

65 lat Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych

15 czerwca br. na terenie ITWL odbyły się uroczyste obchody 65-lecia tej zasłużonej dla polskiego lotnictwa placówki naukowo-badawczej wspomagającej eksploatację techniki lotniczej.

Podczas gromadzącej licznie przybyłych gości uroczystości zaprezentowano w formie wystawy plenerowej oraz filmów osiągnięcia Instytutu, a także plany rozwoju nowoczesnych technologii lotniczych z ich przełożeniem na gospodarkę narodową.

Istotnym dla przyszłości ITWL wydarzeniem było wmurowanie kamienia węgielnego pod Centrum Nowoczesnych Konstrukcji Lotniczych im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, które powstanie obok wybudowanego pięć lat temu Centrum Nowoczesnych Technologii Lotniczych im. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego. Uroczystości towarzyszyło uroczyste złożenie kwiatów z okazji 100-lecia lotnictwa polskiego pod odsłoniętą 10 lat temu przez obu Prezydentów tablicą pamiątkową w hołdzie twórcom polskiej lotniczej myśli technicznej.

65-lecie ITWL uczczono posiedzeniem Rady Naukowej ITWL, a w czasie uroczystości odznaczeni zostali zasłużeni pracownicy Instytutu. Jak powiedział pełniący od 2004 roku funkcję dyrektora ITWL prof. dr hab. inż. Ryszard Szczepaniak uroczystość miała dwojakie znaczenie – oprócz aspektu wspomnieniowego, podsumowującego dotychczasowe dokonania, miała również aspekt twórczy, związany z określeniem w koordynacji z planami MON zadań do realizacji w najbliższej przyszłości.

Zobacz więcej

Transporter opancerzony Pandur EVO dla armii austriackiej

4 czerwca br. w Wiedniu odbył się pokaz najnowszej wersji kołowego transportera opancerzonego Pandur Evolution (EVO) 6x6. Nowy wariant wozu Pandur 6x6 został opracowany przez austriacki podmiot GDELS-Steyr (General Dynamics European Land Systems – Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH), spółkę zależną koncernu General Dynamics.

Pandur EVO 6x6 powstał na zamówienie ministerstwa obrony Austrii, które podpisało w grudniu 2016 roku z firmą GDELS-Steyr umowę na rozwój nowej wersji pojazdu, jego badania oraz dostawę 34 maszyn Pandur EVO. Pojazd jest zmodernizowanym wariantem Pandura 6x6 ze zwiększoną z 13,5 tony do 15 ton dopuszczalną masą całkowitą. Zwiększenie masy jest związane m.in. z zamontowaniem dodatkowych paneli pancerza pasywnego na wszystkich poza stropową płytach kadłuba zasadniczego. Wzmocniono zawieszenie i zastosowano mocniejszy silnik Steyr V6-12C o mocy 335 kW (455 KM). Załoga Pandura EVO liczy trzech ludzi, pojazd może przewozić do 12 żołnierzy w przedziale desantowym. Maszyna musi być wyposażona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie ESL Advanced Information Technology (Elbit Systems) WS4 Panther z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB kalibru 12,7-mm i karabinem maszynowym MG74 kalibru 7,62 mm. Systemy komunikacji Pandur EVO będą dostarczane przez izraelską firmę Tadiran i obejmą radiostacje CNR-9000 i PNR-500AT, pojazd został także wyposażony w zestaw kamer zewnętrznych z monitorami w przedziale roboczym.

Zobacz więcej

Transportery FFG ACSV dla Norwegii

Niemieckie przedsiębiorstwo FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft) ujawniło 30 maja br., że norweska agencja zakupów obronnych podpisała kontrakt na dostawę nowych gąsienicowych transporterów opancerzonych wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle), bazujących na pojeździe FFG PMMC (Protection Mission Module Carrier) G5. Norweskie siły zbrojne będą pierwszym użytkownikiem tych wozów. Nie ujawniono liczby zamówionych maszyn, ale z dostępnych informacji wynika, że norweskie siły zbrojne otrzymają pojazdy w wersji transportera dla pododdziałów piechoty, wozu dowódczo-sztabowego, pojazdu ewakuacji medycznej oraz pojazdu logistycznego do transportu kontenerów.

Gąsienicowy transporter opancerzony FFG PMMC G5 został opracowany przez firmę FFG w latach 2010-2011 i po raz pierwszy zaprezentowany w styczniu 2012 roku. Pojazd ma klasyczny dla współczesnych transporterów opancerzonych układ konstrukcyjny kadłuba: z przodu z prawej strony znajduje się przedział silnikowy i przeniesienia napędu, z lewej przedział kierowania. Kierowca dysponuje szerokim polem widzenia dzięki zastosowaniu szyb pancernych, dowódca pojazdu ma wieżyczkę obserwacyjną z peryskopami. Środkową i tylną część kadłuba zajmuje przedział roboczy o kubaturze 14,5 m3 i modułowej konstrukcji umożliwiającej aranżację wnętrza i wyposażenia zależnie od wymagań odbiorcy. 

Zobacz więcej

Już 11 czerwca 2018 startuje kolejna edycja Eurosatory

Eurosatory to międzynarodowa wystawa przemysłu obronnego i bezpieczeństwa organizowana co dwa lata we Francji. Wydarzenie to zostało stworzone w swojej oryginalnej formie w 1967 roku i od tamtej pory nieustannie się rozwija, a liczba jego uczestników (zarówno zwiedzających, jak i wystawców) stale wzrasta.

W trakcie trwania Eurosatory można zobaczyć nie tylko końcowe produkty przemysłu obronnego, ale także komponenty wykorzystywane do ich produkcji; prezentowane są kompleksowe oferty związane z przemysłem obronnym i bezpieczeństwem - od podstawowych części aż po gotowe produkty i systemy operacyjne. Międzynarodowa wystawa Eurosatory umożliwia nie tylko statyczną prezentacją sprzętu, systemów broni i technologii, ale także ich prezentację na żywo. Jest to znakomite miejsce, w którym wystawcy mogą promować swoje produkty i gdzie odwiedzający mogą zapoznać się z aktualnymi trendami i najnowszymi zmianami w branży zbrojeniowej.

Zobacz więcej

Nowy Spike-LR2 dla australijskich Boxerów

20 maja resort obrony Australii ujawnił, że dla nowych bojowych wozów rozpoznawczych Rheinmetall Boxer CRV wybrał izraelski system przeciwpancerny Rafael Advanced Defense Systems z pociskiem kierowanym Spike-LR2.

W ramach postępowania przetargowego na nowe przeciwpancerne pociski kierowane dla wozów bojowych Spike-LR2 konkurował z systemem rakietowym MMP (Missile Moyenne Portée), oferowanym przez konsorcjum MBDA. Oba konkurencyjne systemy w czasie prób spełniły wymagania australijskich wojsk lądowych, w tym maksymalnego zasięgu 4000 m, zwycięstwo oferty Rafael Advanced Defense Systems było możliwe m.in. dzięki zadeklarowanej integracji systemu Spike-LR2 z systemem zarządzania walką (Battle Management System) firmy Elbit Systems, który zostanie zainstalowany na pojazdach Boxer CRV. Niemiecka grupa Rheinmetall nie planowała integracji pojazdów Boxer CRV z zestawem MMP.

Wyrzutnie Spike-LR2 będą zintegrowane z dwuosobową wieżą Lance kołowych Boxerów, blok wyrzutni z dwoma kontenerami transportowo-startowymi pocisków ma być umieszczony z lewej strony wieży. Systemy mają być dostarczone przez powołaną do tego celu australijsko-izraelską spółkę joint-venture o nazwie Varley – Rafael Australia Systems. Oczekiwany jest transfer technologii, który ma umożliwić montaż pocisków oraz obsługę systemów w Australii.

Zobacz więcej

Zwodowano drugi rosyjski okręt desantowy projektu 11711

25 maja br. w Stoczni Przybałtyckiej „Jantar” (ros. Прибалтийский судостроительный завод «Янтарь») wchodzącej w skład spółki Zjednoczona Korporacja Stoczniowa (ros. АО Объединённая судостроительная корпорация) w Kaliningradzie odbyła się ceremonia „wodowania” dużego okrętu desantowego „Piotr Morgunow” projektu 11711. Samo „wodowanie” odbyło się poprzez wprowadzenie jednostki do pływającego suchego doku numer PD-8, który następnie został napełniony wodą.

„Piotr Morgunow” jest drugim okrętem desantowym projektu 11711. Budowę pierwszej jednostki tego projektu, prototypowego „Iwan Gren” (numer stoczniowy 01301), rozpoczęto jeszcze w 2004 roku, na mocy umowy z 1 kwietnia 2004 roku pomiędzy ministerstwem obrony Rosji a stocznią „Jantar” (kontrakt zawierał także klauzulę o możliwości budowy drugiego okrętu). Początkowo planowano, że „Iwan Grien” będzie pierwszym z pięciu lub sześciu jednostek tego typu dla marynarki wojennej Rosji. Położenie stępki nastąpiło jeszcze w tym samym roku. Zgodnie z harmonogramem okręt powinien być przekazany do eksploatacji w 2008 roku, jednak dopiero w tym roku rozpoczęto faktycznie budowę. Była ona dwukrotnie wstrzymywana i jednostka została zwodowana dopiero w 2012 roku. W maju br. „Iwan Grien” nadal znajduje się na etapie państwowych prób zdawczo-odbiorczych – do końca 2018 roku ma wejść do linii.

Zobacz więcej

Nowa słowacka haubica samochodowa Eva

Na międzynarodowej wystawie Medzinárodný veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky – International Defence ExhiBition (IDEB) – w Bratysławie słowacka firma Konstrukta-Defence przedstawiła  prototyp haubicy samochodowej Eva 8x8. Jest to nowa wersja zaprezentowanej w 2015 roku haubicy Eva 6x6 na wydłużonym podwoziu, pozwalającym na poprawienie charakterystyk trakcyjnych działa a także zwiększenie autonomiczności systemu.

Opracowanie haubicy Eva 6x6 rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum dwóch słowackich podmiotów: Konstrukta-Defence i DMD Group. Wykorzystano przy tym działo kalibru 155 mm o długości lufy L/52 pochodzące z opracowanej w latach 2002-2005 samobieżnej haubicy Zuzana-2 na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T 815.5 8x8 z jednoosobową kabiną kierowcy. Z Zuzany-2 zaadaptowano również mechanizm ładowania, w nowym magazynie amunicyjnym, zredukowano liczbę pocisków i ładunków miotających (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających + 31 kompletów zapłonników) – z uwagi na wymóg zmniejszenia masy. Działo wraz z mechanizmem podniesienia i magazynem amunicji umieszczono na odkrytej platformie, do tylnej części platformy zamocowano dwie rozkładane hydraulicznie podpory z lemieszami. Platforma systemu artyleryjskiego jest osadzona za pomocą łożyska oporowego na uniwersalnej ramie, która może być posadowiona na dowolnym pojeździe o odpowiedniej nośności. W dodatkowych zasobnikach amunicyjnych przewożony jest zapas amunicji drugiego rzutu (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających). Masa haubicy Eva 6x6 wynosi 20,2 tony.

Zobacz więcej

Nowy francuski wóz bojowy Jaguar

16 maja br. francuski koncern Nexter Systems przedsatwił pierwszy prototyp kołowego wozu bojowego Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat (EBRC) Jaguar w układzie jezdnym 6x6. Jaguar powstaje w ramach programu pojazdów nowej generacji dla francuskich sił zbrojnych kryptonim Scorpion (Synergie du contact renforcée par la polyvalence et l'infovalorisation). Oficjalna francuska nomenklatura klasyfikuje pojazd jako “wóz rozpoznawczo-bojowy”. Jaguar ma być następcą pojazdów AMX-10RC i ERC-90S w pododdziałach kawalerii i rozpoznawczych, a także wozów przeciwpancernych VCAC Meрhisto na podwoziu transportera VAB.

Opracowanie wozu Jaguar w ramach programu Scorpion rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum francuskich podmiotów w składzie Nexter Systems, Thales Group i Renault Trucks Defense. W br. dwa pierwsze prototypy w docelowej konfiguracji mają przejść próby kwalifikacyjne, a dostawy maszyn EBRC Jaguar powinny rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Francuskie ministerstwo obrony planowało pozyskanie 248 sztuk EBRC Jaguar, jednakże w opublikowanym w br. wieloletnim planie zakupów uzbrojenia na lata 2019-2025 przewidziano zakup do 300 pojazdów Jaguar, z terminami dostaw od 2030 roku, z tego 110 sztuk do 2025 roku. 

Zobacz więcej

Brazylijskie zakłady montażowe myśliwców Gripen

Koncern Saab Defence and Security ujawnił 9 maja br., że w brazylijskiej miejscowości São Bernardo do Campo budowany jest kompleks zakładów o nazwie Saab Aeronáutica Montagens (SAM), w których odbywać się ma zasadniczych elementów samolotów wielozadaniowych JAS-39 Gripen dla brazylijskich Sił Powietrznych - Força Aérea Brasileira (FAB).

Brazylijskie siły powietrzne rozpoczęły poszukiwanie nowych odrzutowych samolotów bojowych jeszcze w kwietniu 2001 roku w ramach programu F-X, jednak trzy lata później projekt anulowano z uwagi na brak możliwości finansowania zakupu. W styczniu 2008 roku program wznowiono pod oznaczeniem F-X2, w tym samym roku do dalszej rywalizacji Brazylijczycy wybrali trzy konstrukcje: Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale i Saab Gripen NG. W listopadzie 2013 roku ogłoszono, ze zwycięzcą przetargu w ramach programu F-X2 jest samolot wielozadaniowy Saab Gripen E/F (produkcyjne oznaczenia samolotu Gripen NG). W październiku 2014 roku rząd Brazylii zamówił 36 samolotów Gripen NG, w tym 28 maszyn jednomiejscowych oznaczonych JAS-39E oraz osiem dwumiejscowych JAS-39F. Długoterminowe plany brazylijskiego resortu obrony zakładają pozyskanie jeszcze 72 samolotów Gripen E/F w dwóch transzach, zarówno dla FAB, jak i lotnictwa brazylijskiej marynarki wojennej – Aviação Naval Brasileira (AvNB).

Zobacz więcej

Wspomnienia Eino Luukkanena: Myśliwce nad Finlandią

Nakładem wydawnictwa Replika z Zakrzewa ukazały się wspomnienia Eino Luukkanena zatytułowane Myśliwce nad Finlandią, które uznawane są za klasykę wspomnień lotników walczących w trakcie II wojny światowej, jako że spisane zostały przez pilota, dokonania którego przebiły osiągnięcia niemal wszytskich pilotów walczących po alianckiej stronie.

Major Eino Luukkanen, as z 56 zwycięstwami powietrznymi osiągniętymi w trakcie 441 lotów bojowych, był trzecim pod względem liczby osiągniętych zestrzeleń pilotem myśliwskim Suomen ilmavoimat. Swoje sukcesy odnotował na trzech samolotach myśliwskich, będących symbolami kolejnych etapów rozwoju fińskiego lotnictwa myśliwskiego w czasie II wojnie światowej. Służąc w dywizjonie Lentolaivue 24 w trakcie wojny zimowej odniósł na holenderskim Fokkerze D. XXI 2 ½ zwycięstwa, a po przezbrojeniu jednostki w amerykańskie Brewstery 229 odnotował podczas wojny kontynuacyjnej kolejne 14 ½ zestrzeleń odniesionych w latach 1941-1942. W listopadzie 1942 roku Luukkanen przejął dowództwo dywizjonu myśliwsko-rozpoznawczego LLv 30 latającego na Fokkerach D.XXI z amerykańskimi silnikami Twin Wasp Junior oraz zdobycznych Polikarpowach I-153. Z kolei w marcu 1943 roku objął dowództwo nowo sformowanego dywizjonu Lentolaivue 34, który został wyposażony w niemieckie Messerschmitty Bf 109G, do czasu zawieszenia broni we wrześniu 1944 roku odnosząc 345 (w tym 270 potwierdzonych) zestrzeleń, spośród których dziełem Luukkanena było 39 strąceń, w większości odniesionych podczas sowieckiej ofensywy w ostatnich tygodni wojny z Finlandią.

Zobacz więcej

Modernizacja wojskowego systemu rozpoznania radiolokacyjnego niemieckich sił zbrojnych

Niemieckie ministerstwo obrony rozpoczęło program modernizacji naziemnego systemu rozpoznania i kontroli przestrzeni powietrznej Air Defense Ground Environment (ADGE), którego realizatorami i beneficjentami będą zarówno siły powietrzne (Luftwaffe), jak i wojska lądowe (Heer).

Luftwaffe ma otrzymać cztery nowe stacje radiolokacyjne dalekiego zasięgu, które zostaną włączone w skład narodowego systemu German Air Defence Ground Environment (GEADGE) wchodzącego w skład sojuszniczego zintegrowanego systemu obrony powietrznej Integrated Air Defence System (IADS). Wcześniej, w sierpniu 2010 roku, dla niemieckich sił powietrznych zamówiono sześć stacji radiolokacyjnych Thales Ground Master 400 (GM-400) pracujących w paśmie S (2,3-2,5/2,7-3,7GHz). Urządzenia, które są oznaczane w Luftwaffe GM-406F, mają układ nadawczy o większej mocy, co pozwala na zwiększenie zasięgu wykrywania o około 20 procent w stosunku do wariantu GM-403. Umowa o wartości 121,7 mln USD, została zrealizowana w latach 2013-2015, a nowe radiolokatory zastąpiły cztery urządzenia Raytheon HR-3000 pracujące w paśmie S i dostarczone jeszcze w latach 80. ub. wieku.

Zobacz więcej

Przetarg na projektowanie i rozwój pojazdu minowania narzutowego Baobab-K

Inspektorat Uzbrojenia MON w dniu 9 maja br. opublikował zaproszenie do udziału w postępo­wa­niu przetargowym dotyczącym wyboru podmiotu, który ma zrealizować etap projektowania i rozwoju (PiR) dotyczący kołowego pojazdu minowania narzutowego (PMN) kryptonim Baobab-K.

To kolejna próba realizacji projektu, który ma zakończyć się wprowadzeniem do pododdziałów inżynieryjnych brygad zmechanizowanych nowoczesnego systemu minowania narzutowego przeznaczonego do stawiania min przeciwpancernych MN-123. Ocenia się, że zapotrzebowanie na PMN Baobab-K w wersji kołowej wynieść może 15-20 sztuk. Pierwszy prototyp (demonstrator) PMN, w pierwotnej konfiguracji, na podwoziu samochodu Jelcz P662D.43 6x6, zbudowany przez konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A., Bydgoskich Zakładów Elektromechanicznych Belma S.A., Jelcz sp. z o.o., WB Electronics S.A., Arex sp. z o.o. oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej, był prezentowany m.in. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w 2012 roku. W 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę na realizację pracy rozwojowej dotyczącej PMN Baobab-K przez konsorcjum. 

Zobacz więcej

Oferta Stanów Zjednoczonych na zestawy Patriot dla Szwecji

Szwedzka agencja rządowa ds. zamówień wojskowych Försvarets materielverk (FMV), poinformowała 7 maja br., że w odpowiedzi na wystosowany w ub. roku wniosek, otrzymała z Departamentu Obrony  Stanów Zjednoczonych ofertę na system obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Patriot.

Oferta obejmuje cztery jednostki ogniowe Fire Unit (FU). Każda jednostka ogniowa ma być wyposażona w stanowisko dowodzenia ECS AN/MSQ-132, system zasilania EPP III, radiolokator kierowania ogniem AN/MPQ-65 i trzy wyrzutnie M903. Ponadto w ofercie znalazł się sprzęt dowodzenia na poziomie batalionu dla dwóch szwedzkich batalionów obrony powietrznej. Większość wyposażenia może zostać dostarczona do Szwecji w latach 2021-2022. Oferta obejmuje również wstępne zapotrzebowanie na pociski, wyposażenie techniczne i części zamienne. Uwzględniono także szkolenie szwedzkiego personelu w Stanach Zjednoczonych i wsparcie szkoleń obsług zestawów w Szwecji. Szkolenie sił zbrojnych w zakresie obsługi systemu Patriot może rozpocząć się natychmiast po złożeniu zamówienia.

Zobacz więcej

Radar AESA o polu widzenia 360 stopni osiągnął pułap 3000 godzin eksploatacji

BERLIN, 25 kwietnia -- Dookólny radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) bazujący na technologii azotku galu (GaN)  finansowany przez firmę Raytheon Company [NYSE:RTN] i proponowany jako udoskonalenie systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot®,  osiągnął ważny etap rozwoju, przekraczając 3000 godzin pracy. 

„Radar finansowany przez firmę Raytheon rutynowo wykazał zdolność obserwacji w zakresie 360 stopni, śledząc cele taktyczne, takie jak manewrujące samoloty bojowe, symulowane rakiety manewrujące i balistyczne oraz drony”, powiedział Tom Laliberty, wiceprezes ds. zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w dziale Integrated Defense Systems firmy Raytheon.

Aby zademonstrować zdolność obserwacji celów w zakresie 360 stopni, główna antena AESA GaN radaru finansowanego przez Raytheon współpracowała z drugą anteną AESA skierowaną w inną stronę. Gdy cel opuszczał pole widzenia jednej anteny i wlatywał w pole drugiej, urządzenia płynnie przekazywały między sobą informacje, nieustannie śledząc wiele celów oraz dostarczając wysokiej jakości dane niezbędne do kierowania ogniem.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter