Zmilitaryzowany IDV Eurocargo 4x4 MY2024
Jarosław Brach
Pod koniec roku 2023, w ramach większego odnowienia palety dostępnych produktów, IVECO wprowadziło na rynek cywilny zmodernizowane średniotonażowe Eurocargo, określane jako Model Roku 2024 – MY2024. W pojeździe tym zachowano wszechstronność i łatwość konserwacji, a jednocześnie poprawiono kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem – ekologią, wydajnością – ekonomiką eksploatacji, zwrotnością, komfortem pracy i bezpieczeństwem. Zmiany te w zasadniczym stopniu wynikały z ewaluacji potrzeb odbiorców, konieczności dalszej redukcji kosztów użytkowania oraz potrzeby spełnienia nowych, bardziej wymagających norm w sferze redukcji wypadkowości, zgodnie z wymogami prawnymi narzuconymi przez GSR (General Safety Regulation).
W przypadku wnętrza kabin jednym z jego wyznaczników jest funkcjonalna, przeprojektowana i zmodernizowana tablica rozdzielcza, ułatwiająca życie kierowcy na pokładzie. Zawiera ona konfigurowalny zestaw wskaźników – tzw. pełnoekranowy, standardowy, 10-calowy zestaw wskaźników i 7-calowy wyświetlacz centralny z cyfrowym radiem DAB. Informacje dotyczące pojazdu są wyświetlane na wyraźnym ekranie i w przejrzystym układzie. Do tego dochodzi nowy system multimedialny. Wyświetlacz osadzono centralnie w tablicy rozdzielczej. Kierowca może łatwo zatem korzystać z cyfrowych aplikacji oraz wydawać polecenia głosowe przez mikrofon systemu Alexa w kabinie. Nowe są też elementy sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją, przełącznik oświetlenia, schowki i uchwyt na karty, szyba przednia i przyciemniane szyby boczne, manetki przy kierownicy, wielofunkcyjna kierownica, pozwalająca przykładowo na włączanie i wyłączanie silnika bez odrywania rąk od kierownicy, oraz system kluczykowy, uzupełnione przez IVECO Android Auto. Umożliwia on korzystanie ze smartfona z systemem Android. Prowadzący może dzięki temu skoncentrować się na drodze, sprawdzać wiadomości, wykonywać połączenia i śledzić najszybsze trasy, a wszystko to jest dostępne na ekranie systemu multimedialnego. Można także sterować swoim smartfonem podłączonym przewodowo i bezprzewodowo za pomocą głosu lub klawiszy programowych i fizycznych. Android Auto to standard opracowany przez Google, umożliwiający wyświetlanie aplikacji i funkcji smartfona na ekranie pojazdu. Ciężarówkę przygotowano też do współpracy z wersjami urządzeń i systemów iOS.
Wyposażenie stanowią jeszcze funkcje jazdy autonomicznej. Nowe zaawansowane systemy wspomagające kierowcę podnoszą bezpieczeństwo i zmniejszają zmęczenie nawet mimo wielu godzin spędzonych za kierownicą. Jazda w intensywnym ruchu nie przysparza stresu dzięki nowym „miejskim” zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy (ADAS). Zwiększona dyspozycyjność i bezpieczeństwo zachodzą dzięki:
- skomunikowaniu usługi IVECO DRIVER PAL z technologią Amazon Alexa, co służy maksymalizacji dyspozycyjności pojazdu dzięki zarządzaniu planowaniem trasy, możliwości sprawdzania statusu pojazdu oraz funkcjom pomagającym unikać opóźnień i nieplanowanych przestojów; kierowcy Eurocargo będą mogli sterować drugorzędnymi funkcjami poprzez polecenia głosowe, co pozwoli im lepiej skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu;
- aktualizacji drogą radiową, co ograniczają konieczność wizyt w serwisie IVECO w celu aktualizacji oprogramowania, a funkcje konserwacji predykcyjnej, opartej na danych dotyczących stanu technicznego Eurocargo, umożliwiają optymalizację planowania przeglądów i napraw.
W porównaniu do wnętrza relatywnie niewiele zmieniło się na zewnątrz kabiny. W tym przypadku zwracają uwagę m.in. inna przednia kratka, owiewki boczne, zderzak przedni i oznakowanie na drzwiach, bardziej zaokrąglone i odpowiadające obecnemu stylowi wizualnemu samochodów koncernu. Drugi podstawowy obszar zmian dotyczy systemów odpowiedzialnych za wzrost poziomu bezpieczeństwa czynnego. Zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa (GSR) pojazd otrzymał ich wiele.
Zajęto się również kwestią cyberbezpieczeństwa. W tej sferze IVECO opracowało Cybershield, wielopoziomową strukturę bezpieczeństwa, obejmującą elektroniczne moduły sterujące, wewnętrzną komunikację pomiędzy nimi oraz wszystkie interfejsy zewnętrzne, aby zapewnić pełną ochronę pojazdu przed cyberatakami.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 11/2025
