Uszczegółowiona oferta koreańskiej Hanwha Ocean dla Orki
Tomasz Kwasek
Program pozyskania okrętów podwodnych nowego typu kryptonim Orka trwa już ponad dekadę i pozornie niewiele się w nim dzieje. Z jednej strony - to prawda – postępowanie formalnie jeszcze się nie rozpoczęło, mimo zapewnień kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej o podjętych działaniach, aby „umowa na pozyskanie okrętów podwodnych została podpisana w tym roku”, czyli w 2025 roku. Z drugiej strony nie można mówić o zastoju – w ostatnich miesiącach swoje oferty sprecyzowali potencjalni oferenci. Jednym z nich jest koreańska Hanwha Ocean, która na ostatnim spotkaniu z mediami branżowymi zaprezentowała więcej szczegółów swojej propozycji, szczególnie w zakresie finansowania projektu.
Dostawa nowych okrętów i ewentualne rozwiązanie pomostowe
Wiadomym jest, że koreańska propozycja dla Orki to zmodyfikowany okręt podwodny KSS-III Batch 2, bazujący na konstrukcji platformy okrętowej KSS-III, która jest budowana dla południowokoreańskiej floty. Według Hanwha Ocean, pierwszy okręt może być dostarczony w ciągu sześciu lat od od podpisania kontraktu, a drugi i ewentualnie trzeci – w ciągu kolejnych dwóch lat. Oznacza to ofertę przyspieszenia dostaw, w porównaniu do propozycji, którą prezentowali Koreańczycy prawie rok temu. Załogi polskich jednostek byłyby szkolone w Republice Korei na symulatorach i okrętach KSS-III znajdujących się w służbie (obecnie w linii są dwie jednostki Batch 1 z trzech zamówionych, a do 2028 roku mają dojść trzy kolejne w wersji Batch 2). Koreańscy przedstawiciele spółki nie przewidują przeniesienia budowy okrętów podwodnych do Polski, z uwagi na koszty takiego przedsięwzięcia i harmonogramy czasowe pozyskania jednostek w projekcie Orka.
Aby utrzymać zdolności polskiej Marynarki Wojennej w zakresie działań podwodnych, w tym przede wszystkim zaplecze kadrowe, w ocenie przedstawicieli Hanwha Ocean możliwe jest rozwiązanie pomostowe, czyli przekazanie stronie polskiej jednostki przejściowej. Mógłby być to okręt typu KSS-I, czyli jednostka typu 209/1400. Jeden z okrętów po wycofaniu z eksploatacji we flocie koreańskiej byłby gotowy do przekazania w 2028 roku. Jako, że jest to jednostka zbudowana na licencji niemieckiej, pozostaje problem jej użytkowania przez stronę nie będącą licencjobiorcą. Według oświadczeń przedstawicieli Hanwha Ocean, kwestia ta jest analizowana przez prawników i wstępnie nie ma przeszkód w jego przyszłym użytkowaniu – na zasadzie leasingu – przez stronę polską. Należy dodać, że jest to propozycja opcjonalna, bowiem oficjalnie wymagania w programie nie precyzują tzw. rozwiązania przejściowego.
Z kolei wiedząc o polskich wymaganiach w zakresie autonomii obsługi i wykorzystania operacyjnego jednostek, strona koreańska zakłada utworzenie w Polsce Centrum Obsługi, Napraw i Modernizacji (MRO) na bazie PGZ Stoczni Wojennej S.A. i Stoczni Remontowej Nauta S.A., po zakończeniu procesu transferu technologii. Proponowany transfer wiedzy i technologii w ramach projektu Orka ma umożliwić stronie polskiej w przyszłości samodzielnie wykonywać obsługę techniczną, naprawy i remonty jednostek. Do polskich podmiotów, głównie wspomnianych stoczni, ma zostać przekazana dokumentacja ponad 3000 pozycji katalogowych systemów i urządzeń, umożliwiająca zarówno bieżący serwis, jak i naprawy oraz modernizacje. Transfer miałby obejmować bazowe technologie obsługi technicznej, prawa licencyjne i własności intelektualnej dotyczące elementów wyposażenia okrętów podwodnych oraz części zamiennych, co finalnie prowadziłoby do produkcji tych elementów dla potrzeb krajowych. Ujawniono, że prowadzone są rozmowy z obiema stoczniami w sprawie planu obejmującego szkolenia, rozwój infrastruktury i zarządzanie częściami eksploatacyjnymi – z pełnym zakorzenieniem w krajowym ekosystemie morskim.
Komplementarne dla tych działań ma być utworzenie w kraju centrum logistyczno-szkoleniowego, w tym magazynu logistycznego, co pozwoli na samodzielne utrzymanie okrętów przez cały okres ich użytkowania, zgodnie z założeniem TLS (Throug Life Support).
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2025