Transportowa „trójka” od Zeszuty

 


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

Transportowa „trójka” od Zeszuty

 

 

 

Choć obecne konflikty zbrojne kojarzą się raczej z opancerzonymi, minoodpornymi pojazdami, jak MRAP-y, ważącymi często po kilkanaście ton, to jednak wciąż armie potrzebują także mniejszych i lżejszych „transportowców”. Przykładem mogą być tu ostatnie zakupy poczynione przez Dowództwo Wojsk Specjalnych US Army (SOCOM) oraz brytyjski MoD. Amerykańskie siły specjalne nabyły za 28,4 mln USD 1625 szt. pojazdów Light Tactical ATV, czyli Kawasaki Mulle 4010 4x4, zaś Brytyjczycy zakupili za 7 mln funtów 75 Springerów, bazujących na izraelskim pojeździe Tomcar ATV.
 
 

 


 

Pojazdy te o ładowności do 1 tony (Kawasaki Mulle 4010 – 603 kg, Springer – 1000 kg), charakteryzujące się także dużą dzielnością terenową, stanowią jeden z istotnych elementów parku pojazdów nowoczesnej armii. Wychodząc naprzeciw potrzebom Sił Zbrojnych RP w zakresie transportu ludzi i sprzętu, firma Zeszuta Sp. z o.o. rozszerza swoją ofertę o kolejne ciekawe konstrukcje. Działania radomskiej spółki w tym zakresie nie są odpowiedzią na konkretne wymagania ze strony MON, gdyż te – niestety – jeszcze nie zostały zdefiniowane, co może wręcz wskazywać, że potrzeba posiadania nowoczesnych, różnorodnych środków transportu nie jest jeszcze zauważana przez naszych wojskowych decydentów. Dzięki uprzejmości kierownictwa firmy Zeszuta Sp. z o.o., przedstawiciel NTW mógł uczestniczyć w pokazie transportowej triady, oferowanej wojsku oraz innym służbom mundurowym przez radomską spółkę. Zaprezentowano trzy pojazdy: Jeep J8, Polaris Sportsman 800 EFI 6x6 Big Boss oraz Supacat ATMP 6x6 stanowiące komplementarną ofertę. Zaproszeni goście mieli okazję nie tylko zapoznać się z konstrukcją prezentowanych pojazdów, ale podczas jazd testowych mogli przekonać się osobiście o ich właściwościach.


Jeep J8
Po ponad 40-letniej nieobecności na rynku pojazdów wojskowych marki Jeep (ostatnim modelem wojskowym był Jeep M38/M38A1), koncern DaimllerChrysler (Obecnie Chrysler LLC) zaprezentował w 2007 roku na wystawie Defence Systems and Equipment International w Londynie model J8. Jest to udany „come back”, gdyż po dwóch latach promowania nowej konstrukcji, ruszyła produkcja seryjna i znaleźli się pierwsi odbiorcy, w tym także w Polsce. Nie powinno to zresztą dziwić, gdyż pod marką Jeep od 60 lat produkowane są samochody terenowe, a więc bagaż doświadczeń jest olbrzymi, a co za tym idzie większość rozwiązań zastosowanych w J8 została już wcześniej sprawdzona w użyciu. Można mieć pewne zastrzeżenia do Chryslera, że za dużo, kierując się zapewne czynnikami ekonomicznymi, pozostawił w nowym J8 elementów z cywilnych pojazdów. Głównie dotyczy to wnętrza – w szczególności tablicy przyrządów, a także wyposażenia. O ile klimatyzacja nie jest w wojsku zbędnym gadżetem, to już radioodtwarzacz CD wraz z instalacją głośnikową, elektryczne szyby, czy rozbudowany środkowy tunel z podłokietnikiem i tzw. cup holderami są „luksusem” bez którego można się obejść. Zastrzeżenia co do trwałości może budzić także tworzywo z jakiego zostały wykonane elementy wnętrza pojazdu, jednak wady te mogą być usunięte podczas przebudowywania lub montażu pojazdów w zakładach firmy Zeszuta. Produkcja tych samochodów została powierzona, należącym do Arab American Vehicles Company (AAVC), zakładom zlokalizowanym w stolicy Egiptu, Kairze. Spółka ta to joint venture Arab Organization for Industrialization (Arabska Organizacja dla Uprzemysłowienia Kraju, 51% udziałów) i Chrysler LLC (49%). Zbudowana w 1977 roku, na przedmieściach Kairu, fabryka o powierzchni 120 000 m2 rozpoczęła produkcję pojazdów Jeep CJ-6 w roku 1978. Obecna produkcja AAVC wynosi 17 600 pojazdów rocznie przy zatrudnieniu 680 pracowników. W zakładzie powstaje także Jeep Cherokee z przeznaczeniem na rynki Bliskiego i Środkowego Wschodu. Zawartość komponentów produkcji lokalnej w wytwarzanych przez AAVC pojazdach (tzw. local content) wynosi od 45% do 47%.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 6/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter