Transportery FFG ACSV dla Norwegii
Niemieckie przedsiębiorstwo FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft) ujawniło 30 maja br., że norweska agencja zakupów obronnych podpisała kontrakt na dostawę nowych gąsienicowych transporterów opancerzonych wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle), bazujących na pojeździe FFG PMMC (Protection Mission Module Carrier) G5. Norweskie siły zbrojne będą pierwszym użytkownikiem tych wozów. Nie ujawniono liczby zamówionych maszyn, ale z dostępnych informacji wynika, że norweskie siły zbrojne otrzymają pojazdy w wersji transportera dla pododdziałów piechoty, wozu dowódczo-sztabowego, pojazdu ewakuacji medycznej oraz pojazdu logistycznego do transportu kontenerów.
Gąsienicowy transporter opancerzony FFG PMMC G5 został opracowany przez firmę FFG w latach 2010-2011 i po raz pierwszy zaprezentowany w styczniu 2012 roku. Pojazd ma klasyczny dla współczesnych transporterów opancerzonych układ konstrukcyjny kadłuba: z przodu z prawej strony znajduje się przedział silnikowy i przeniesienia napędu, z lewej przedział kierowania. Kierowca dysponuje szerokim polem widzenia dzięki zastosowaniu szyb pancernych, dowódca pojazdu ma wieżyczkę obserwacyjną z peryskopami. Środkową i tylną część kadłuba zajmuje przedział roboczy o kubaturze 14,5 m3 i modułowej konstrukcji umożliwiającej aranżację wnętrza i wyposażenia zależnie od wymagań odbiorcy. Moduły można instalować po zdjęciu stropowej płyty kadłuba nad przedziałem roboczym. Napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU o mocy 410 kW (550 KM) z automatyczną skrzynią przekładniową ZF. Zawieszenie i układ jezdny obejmują sześć par kół nośnych zawieszonych na wahaczach – w prototypie zastosowano gąsienice firmy Soucy Tracks. W konstrukcji transportera wykorzystano elementy, głównie chodzi o część jezdną pojazdu, niemieckich czołgów Leopard 1 i Leopard 2.
Załoga G5 to trzy osoby, pojazd w wariancie transportera piechoty może przewozić do 12 żołnierzy. Uzbrojenie może obejmować zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie na stropie środkowej części kadłuba. G5 ma charakteryzować się podwyższoną w stosunku do obecnie używanych pojazdów gąsienicowych ochroną balistyczną i przeciwminową kadłuba, która może być zwiększona poprzez montaż dodatkowych paneli opancerzenia. Masa pojazdu w wersji bazowej ma sięgać 26,5 tony, ładowność 8,5 tony. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 74 km/h, a zasięg jazdy po drodze utwardzonej – do 1000 km.
tekst: Tomasz Kwasek
foto: FFG