Transporter opancerzony Pandur EVO dla armii austriackiej
4 czerwca br. w Wiedniu odbył się pokaz najnowszej wersji kołowego transportera opancerzonego Pandur Evolution (EVO) 6x6. Nowy wariant wozu Pandur 6x6 został opracowany przez austriacki podmiot GDELS-Steyr (General Dynamics European Land Systems – Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH), spółkę zależną koncernu General Dynamics.
Pandur EVO 6x6 powstał na zamówienie ministerstwa obrony Austrii, które podpisało w grudniu 2016 roku z firmą GDELS-Steyr umowę na rozwój nowej wersji pojazdu, jego badania oraz dostawę 34 maszyn Pandur EVO. Pojazd jest zmodernizowanym wariantem Pandura 6x6 ze zwiększoną z 13,5 tony do 15 ton dopuszczalną masą całkowitą. Zwiększenie masy jest związane m.in. z zamontowaniem dodatkowych paneli pancerza pasywnego na wszystkich poza stropową płytach kadłuba zasadniczego. Wzmocniono zawieszenie i zastosowano mocniejszy silnik Steyr V6-12C o mocy 335 kW (455 KM). Załoga Pandura EVO liczy trzech ludzi, pojazd może przewozić do 12 żołnierzy w przedziale desantowym. Maszyna musi być wyposażona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie ESL Advanced Information Technology (Elbit Systems) WS4 Panther z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB kalibru 12,7-mm i karabinem maszynowym MG74 kalibru 7,62 mm. Systemy komunikacji Pandur EVO będą dostarczane przez izraelską firmę Tadiran i obejmą radiostacje CNR-9000 i PNR-500AT, pojazd został także wyposażony w zestaw kamer zewnętrznych z monitorami w przedziale roboczym.
Prototyp Pandur EVO ma zostać przekazany do prób armii austriackiej we wrześniu br., dostawa pozostałych 33 pojazdów powinna być zrealizowana w latach 2019-2020. Pojazdy trafią do dwóch batalionów strzelców zmotoryzowanych: 17. Jägerbataillon i 19. Jägerbataillon.
tekst: Tomasz Kwasek
foto: ministerstwo obrony Austrii