Szwajcarskie EC 635
Carlo Kuit & Paul Kievit/ Bronco Aviation
Szwajcarskie EC 635
Po czterdziestu sześciu latach służba śmigłowców Alouette III Sił Powietrznych Szwajcarii dobiegła końca w ostatnich dniach grudnia 2010 roku. Alouette III nie stacjonowały w konkretnych bazach, ale najczęściej operowały z Alpnach, gdzie było dla nich rozwinięte zaplecze i mieściła się Szkoła Lotnicza. Ponadto operowały one z Payerne, Dübendorf i Bern-Belp, często pojawiały się też w bazach, gdzie na co dzień stacjonują odrzutowe samoloty bojowe, takich jak Sion, Emmen, Meiringen, Locarno.
1 czerwca 2010 roku lekkie wielozadaniowe śmigłowce Alouette III Sił Powietrznych Szwajcarii (Schweitzer Luftwaffe) osiągnęły nalot 316 000 godzin. Kapitan Frank Pfister z Lufttransport Staffel 1 (1. Dywizjon Transportu Lotniczego) pilotował Alouette III z oznaczeniem V-240 w czasie lotu, w trakcie którego przekroczono owe 316 000 godzin. Co ciekawe, liczba 316 000 godzin współgra z oryginalnym oznaczeniem śmigłowca, nadanym mu przez producenta – Sud Aviation SE-3160. Alpnach to główna baza śmigłowców Sił Powietrznych Szwajcarii, jest ona położona na południe od Lucerny, w pobliżu góry Pilatus. W bazie tej znajduje się dowództwo Lufttransportgeschwader 2 (2. Skrzydła Transportu Lotniczego). Skrzydło to składa się z dywizjonów Lufttransportstaffeln 6 i 8, tutaj jest też zakład remontowy firmy RUAG Aviation, zajmujący się obsługą techniczną śmigłowców. Pierwsze śmigłowce Alouette III zaczęły operować z Alpnach w 1964 roku. W tym okresie w bazie tej stacjonowały odrzutowe samoloty myśliwsko-bombowe Hawker Hunter, a później samoloty o analogicznym przeznaczeniu (naddźwiękowe) Northrop F-5 Tiger II, jednakże odrzutowce zostały z tej bazy wycofane w 1994 roku. Flugplatzkommando 2 (2. Baza Lotnicza) Alpnach w 2010 roku była też miejscem stacjonowania 6. i 8. Dywizjonu Transportu Lotniczego, a wówczas obie te jednostki były wyposażone w lekkie wielozadaniowe śmigłowce Sud Aviation SE-3160 Alouette III, średnie wielozadaniowe śmigłowce transportowe Eurocopter AS.332M-1 Super Puma, Eurocopter AS.532UL Cougar oraz nowoczesne lekkie śmigłowce wielozadaniowe Eurocopter EC635. Kapitan Sebastian Hanimann zaznacza: Ponieważ nasze Siły Powietrzne nie są duże, to wszyscy nasi piloci śmigłowcowi są w pełni wyszkoleni do latania na kilku typach śmigłowców. Jedną z przyczyn, dla której część zadań Alouette III przejęły EC635 jest fakt, że są one podobne do używanych już przez nas Cougarów, mają podobną kabinę załogi z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami. Dzięki temu przeszkolenie pilotów na nowy typ nie nastręczało większych trudności. Razem w Alpnach jest około trzydziestu pilotów, może to niedużo, ale wszyscy są dobrze wyszkoleni na kilku typach śmigłowców. Dodajmy jeszcze tylko w tym miejscu, że począwszy od 2011 roku rozpoczęła się modernizacja śmigłowców Super Puma, mająca je unowocześnić i w maksymalnym stopniu doprowadzić do standardu Cougarów.
Siły Powietrzne Szwajcarii kończą obecnie modernizację swojej floty śmigłowców. Do końca 2010 roku zadania Alouette III zostały przejęte przez nowe EC635. Alouette III był podstawowym typem śmigłowca szwajcarskich sił powietrznych przez wiele lat. Dziewięć Alouette III zakupiono w 1964 roku, kolejne siedemdziesiąt pięć maszyn tego typu dostarczono w latach 1966-1974. Do początku 2010 roku w służbie pozostało ich tylko dwadzieścia pięć, latem tego roku zostało ich dziesięć, a od września 2010 roku już tylko jeden. Były one używane do zadań szkolnych, do transportu ludzi i niewielkich ładunków oraz do obserwacji z powietrza i walki z pożarami. 8 września 2010 roku szwajcarska Rada Federacji zdecydowała by dziesięć (będących w najlepszym stanie) śmigłowców Alouette III przekazać nieodpłatnie Pakistanowi. Po ich przekazaniu trafiły one do jednostek lotniczego ratownictwa Sił Powietrznych Pakistanu. Pierwszy z nich został zabrany do nowego użytkownika średnim samolotem transportowym Lockheed Martin C-130 Hercules 20 września 2010 roku.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2012