Samolot myśliwski MiG-5

 


Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer


 

 

 

Samolot myśliwski MiG-5

 

 

W końcu lat trzydziestych ubiegłego wieku w Siłach Powietrznych ZSRR większą uwagę zwrócono na budowę eskortujących dwusilnikowych samolotów myśliwskich dalekiego zasięgu, lub jak je wówczas nazywano, ciężkich myśliwców eskortujących. Budowy takich maszyn podjęły się doświadczalne biura konstruktorskie M. R. Bisnowata (SK-3), P. D. Gruszina (IDS 2AM-37), A. S. Jakowlewa (BB-22DIS), S. A. Koczerigina (DIS 2AM-37), Ł. P. Kurbały (PB-IS 2M-71), A. I. Mikojana (DIS-200), N. N. Polikarpowa (TIS A) i W. K. Tairowa (OKO-8).

 



7 października 1940 r. stała komisja Ludowego Komisariatu Przemysłu Lotniczego pozytywnie zaopiniowała wstępny projekt eskortowego dwusilnikowego myśliwca dalekiego zasięgu DIS-200 (Dalnij Istriebitiel Soprowożdienija) z silnikami AM-37, przedstawiony przez tandem konstruktorów Mikojan – Gurewicz i skierowała go do dalszego rozwoju. 12 listopada dokonano oceny makiety nowego samolotu myśliwskiego, jednocześnie dając rekomendacje do wprowadzenia kilku zmian. Po rozpatrzeniu projektu i pozytywnym zaopiniowaniu makiety budowę myśliwca DIS-200 umieszczono w planie budowy samolotów prototypowych na 1941 r., który 25 listopada na szczeblu rządowym zatwierdzono. W ślad za tym, poleceniem Ludowego Komisariatu Przemysłu Lotniczego Nr 677 z 29 listopada 1940 r., doświadczalnemu biuru konstruktorskiemu A. I. Mikojana oficjalnie postawiono zadanie budowy DIS-200. Samolot miał być zbudowany w trzech egzemplarzach, które do badań państwowych miały być przedstawione odpowiednio: 1 sierpnia, 1 września i 1 listopada 1941 r. DIS-200 miał być przeznaczony do wykonywania takich zasadniczych zadań bojowych jak: eskortowanie frontowych samolotów bombowych, przełamanie obrony powietrznej przeciwnika, prowadzenie powietrznych patroli w rejonach oddalonych od miejsca bazowania, prowadzenie rozpoznania walką w głębi obszaru przeciwnika, wykonywanie bombardowań z lotu nurkowego oraz ataków torpedowych. DIS-200 był jednomiejscowym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej, z zakrytą kabiną, podwoziem chowanym w locie i zdwojonym usterzeniem pionowym. Był on technologicznie podzielony na kilka zespołów, co ułatwiało montaż oraz masową produkcję. Kadłub składał się z trzech części: przedniej – duralowej, środkowej – drewnianej o konstrukcji skorupowej i tylnej – stanowiącej kratownicę ze stalowych rur z duralowym pokryciem. Skrzydło dwudźwigarowe z metalowym centropłatem (za wyjątkiem noska, którego pokrycie było wykonane ze sklejki) i drewnianymi konsolami. Było wyposażone w automatyczne sloty oraz klapy szczelinowe do lądowania (dwudzielne – rozmieszczone na centropłacie i konsolach), duralowe. Drewniane usterzenie, z przestawianym stabilizatorem, było umieszczone w tylnej części kadłuba. Organy sterowania – lotki, stery kierunku i wysokości – miały duralową konstrukcję i płócienne pokrycie (w trakcie lądowania lotki, były dodatkowo wychylane w dół na dwadzieścia stopni, pełniąc rolę klapolotek). Kabina pilota z kroplową osłoną, opancerzona z tyłu, dołu i boków. Kroplowa osłona kabiny oraz przeszklona przednia dolna część kadłuba zapewniały pilotowi doskonałe warunki obserwacji we wszystkich kierunkach. W sytuacji awaryjnej istniała możliwość opuszczenia samolotu przez właz umieszczony w podłodze kabiny. Instalacja paliwowa obejmowała sześć zbiorników, z których cztery umieszczono w centropłacie, a dwa w kadłubie (za kabiną pilota). Podwozie trójkołowe z kółkiem ogonowym, z amortyzacją olejowo-pneumatyczną. Pojedyncze golenie główne z kołami o wymiarach 1000x350 mm wciągane do gondol silnikowych, rozmieszczonych na centropłacie. Kółko ogonowe: 470x210 mm – do kadłuba. 

Uzbrojenie samolotu miało stanowić działko MP-6 (PTB-23) kal. 23 mm (z zapasem amunicji 200-300 nabojów) umieszczone na łatwo zdejmowanej lawecie pod przodem kadłuba oraz dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe BK kal. 12,7 mm (z sumarycznym zapasem 600-1200 nabojów) i cztery karabiny maszynowe SzKAS kal. 7,62 mm (z zapasem 4000-6000 nabojów) umieszczone w centropłacie. W tzw. wariancie przeciążonym, na samolocie mogły być podwieszone bomby o masie do 1000 kg (w tym jedna lotnicza bomba burząca FAB-1000) lub jedna torpeda (w takim wypadku zdemontowaniu podlegała laweta z działkiem). Dodatkowo do obrony tylnej półsfery samolotu planowano zabudowę, na bokach tylnej części kadłuba, dwóch szynowych wyrzutni RO-82 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82 kal. 82 mm, odpalanych do tyłu. W trakcie budowy prototypów DIS-200 rozpatrzono zabudowę w centropłacie dwóch działek MP-6 (PTB-23) z zapasem amunicji po 120 nabojów na lufę, w miejsce karabinów maszynowych SzKAS.

Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia Spec 2/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter